Gå til innhold

Fri bar eller ei ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heldigvis så er ikke du gjest i mitt bryllup ;)

Anonym poster: 7b6469f00969b31d1ebf807ddc8fc38e

Selv glade for det.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er ganske ødeleggende for et forum som ellers kunne vært hyggelig når enkelte er så nedlatende, og folk rakker ned på andres måter å gjøre ting på. Det går an å være uenige uten å være ufine. Jeg mister i hvert fall interessen til å delta.

• Liker 2
Skrevet

Gud så bortskjemte vi nordmenn er!

At folk er så jævlig opptatte av fri bar kan jeg ikke fatte og begripe. Hvorfor er det ikke bra nok å få påspandert god mat og drikke, hvorfor må man få ALT spandert? Hvis noen inviterer dere på middag ute på byen, blir dere fornærmet da om vedkommende faktisk ikke spanderer fyllatur på byen etter middagen? Vedkommende burde kanskje vente med invitasjonen til han faktisk hadde råd?

Jeg synes det er en ufattelig trist holdning ute og går, om at folk skal utsette bryllupet i årevis til de har råd til å spandere alkohol på alle en hel kveld/natt. Er man så overfladisk og gnien at man ikke kan nyte en fest selv om man ikke får servert vin hele natta så har man søren ingenting i bryllup å gjøre.

Det er helt greit å ikke like bryllup der det ikke er fri bar. Da lar man vær å gå. Men å mene at ALLE SKAL ha fri bar fordi man selv foretrekker fri bar er helt på trynet. Det går faktisk an å få en fin og flott fest selv om man ikke får spandert alkohol absolutt hele dagen, det finnes det mange eksempler på.

Jeg synes folk skal få velge selv. Vil de prioritere å gifte seg NÅ, uten fri bar fremfor å gifte seg om 5 år, med fri bar - så må de få lov til det! Så kan de som er glade på brudeparets vegne delta på festen, og de som er sure fordi de ikke får 3 glass ekstra med brennevin holde seg hjemme.

Dette har mye med kultur å gjøre, og den varierer fra sted til sted, familie til familie. Jeg synes det er dårlig gjort av dere å rakke ned på noens kultur og si at enkelte burde utsette festen fordi det ikke stemmer overens med hva dere synes en ekte fest er. Selv er jeg vant med bryllup hvor antall gjester er mellom 500 og 1000 - og da er det så klart ikke fri bar, og maten er enkel. I enkelte land er det vanlig at gjestene betaler for å komme i bryllupet fremfor å gi gave. I Norge har vi ingen faste tradisjoner på at "sånn og sånn SKAL det være" - så da må man tåle at folk velger ulike løsninger.

• Liker 1
Skrevet

handler vel ikke hva som skal og ikke skal være, det handler om en grunnleggende verdiholdning man har.

jeg ville aldri funnet på å invitere folk til MIN sammenkomst av noe som helst slag og samtidig be de betale for seg. Om jeg (vi) inviterer til bursdag, middag, juleselskap, dåp, konfirmasjon eller bryllup så er det MITT ansvar at gjestene får den serveringen som er tilgjengelig. Å be folk betale for å komme og feire meg er helt latterlig i mine øyne.

Jeg kan fiiint legge opp til at det ikke er dyrt og fancy i det hele tatt, men det er bar eller ikke bar som er spørsmålet, ikke fri bar eller betale-bar. Det er det som er sakens kjerne her.

• Liker 2
Skrevet

handler vel ikke hva som skal og ikke skal være, det handler om en grunnleggende verdiholdning man har.

jeg ville aldri funnet på å invitere folk til MIN sammenkomst av noe som helst slag og samtidig be de betale for seg. Om jeg (vi) inviterer til bursdag, middag, juleselskap, dåp, konfirmasjon eller bryllup så er det MITT ansvar at gjestene får den serveringen som er tilgjengelig. Å be folk betale for å komme og feire meg er helt latterlig i mine øyne.

Jeg kan fiiint legge opp til at det ikke er dyrt og fancy i det hele tatt, men det er bar eller ikke bar som er spørsmålet, ikke fri bar eller betale-bar. Det er det som er sakens kjerne her.

Hva om man rett og slett ikke har råd til det da? Man har valgt en rimelig løsning innen lokale og mat, men har ikke råd til å spandere alkohol på mange gjester. Er man da et dårlig vertskap?

Jeg synes det er så dårlig gjort å framstille det som om alkoholen er superviktig. Det er ikke alle unge par som har mulighet eller lyst til å bruke masse penger på å skjenke gjestene. Noen synes gjerne det er viktigere å bruke penger på god mat og levende musikk. La nå folk få gjøre som de vil, uten å dømme de.

• Liker 2
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Man lager til den bryllupsfesten brudeparet har råd til. Men ikke fremstill det som om et brudepar med et budsjett på 160` på 60gjester er så stakkarslige at de ikke har råd til å spandere barregningen også.

Det er gratis å gifte seg. Alle har ikke råd til å være luksusdyr på bryllupsfesten slik er det bare,ingen blir anklaget for å være dårlig vertskap eller ikke legge ting til rette for at det blir rimelig både for vert og gjest og ha en fin og bra kveld.

• Liker 1
Skrevet

Man lager til den bryllupsfesten brudeparet har råd til. Men ikke fremstill det som om et brudepar med et budsjett på 160` på 60gjester er så stakkarslige at de ikke har råd til å spandere barregningen også.

Jeg har aldri framstilt det slik. Men om det hadde vært tilfelle at vi ville bruke så mye penger på festen, men ikke hadde hatt råd til fri bar hadde det fortsatt vært våres valg :)

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Jeg har aldri framstilt det slik. Men om det hadde vært tilfelle at vi ville bruke så mye penger på festen, men ikke hadde hatt råd til fri bar hadde det fortsatt vært våres valg :)

Ja, deres valg. Men argumentasjonen om et ungt par som virkelig ønsker å gifte seg, men har ikke råd faller på sin egen dumskap når det er snakk om å bruke slike summer på bryllupsfesten uansett.

Jeg har meget stor forståelse for unge par som har et intenst ønske om å gifte seg men faktisk ikke har råd. De kan gjøre akkurat hva de vil uten at jeg gjør noe annet enn å hylle planene deres og ønsket om å gifte seg!

Det jeg derimot ser kan fremstå noe idiotisk er når brudepar som bruker en formue på kjole, musikk, ringer, lokale, gourmet mat + + sier at de ikke har råd til å spandere barregningen. Og at de da må vente med å gifte seg hvis de skal spandere fri bar... Disse brudeparene hadde ikke tilbudt fri-bar uansett pga det er ikke en prioritert ting for dem som vert uansett. Der ønsker man ikke bruke penger på slike ting.

Skrevet

Men som du Kiara kanskje har fått med deg er det enkelte brukere som mener at det er fullstendig uhørt å invitere til bryllup uten fri bar uansett. Man kan ha spinket og spart på alt, og likevel ikke ha råd til fri bar - og da mener enkelte gjester at disse aldri burde arrangert bryllup likevel, selv om bryllupet ikke er råflott. Det synes jeg er en elendig holdning til bryllup og giftemål - at om man ikke har råd til å spandere alkohol hele kvelden så kan man like gjerne gi f. i å feire giftemålet i det store og det hele. Sorry, men det henger ikke på greip, og vitner for min del om at man er utrolig bortskjemt når man forventer at alle feiringer skal tilby gratis alkohol.

Skjønner ikke helt hva du mener med siste avsnitt. Diskusjonen handler jo om fri bar vs. delvis betalbar - ikke om bar vs ikke bar (som du skriver?).

Om man inviterer til fest og spanderer middag, dessert og drikke til maten så synes faktisk jeg det er bra servering - en bryllupsfest må faktisk ikke bestå av mye alkohol for å være en fest. Men det er jo igjen en typisk holdning - ingen fest uten fri strøm av alkohol. Å bruke mye penger på god mat og drikke til maten er tydeligvis ikke bra nok, og jeg skjønner ikke hvorfor.

Hvis du inviterer vennene dine på middag, så forventer vel ikke de at du spanderer fri flyt av alkohol etter middagen? Hvorfor er det i så fall, for så mange, et krav ved bryllup?

Jeg føler at norske bryllup helt har mistet essensen. De handler bare om fri bar vs betalbar, om gaver og ønskelister, mens alle gir totalt blaffen i hva bryllup egentlig handler om. Det handler om å feire kjærlighet, om å invitere sine venner for å feire denne kjærligheten - uavhengig av om det følger vin med eller ei!

• Liker 1
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Men som du Kiara kanskje har fått med deg er det enkelte brukere som mener at det er fullstendig uhørt å invitere til bryllup uten fri bar uansett. Man kan ha spinket og spart på alt, og likevel ikke ha råd til fri bar - og da mener enkelte gjester at disse aldri burde arrangert bryllup likevel, selv om bryllupet ikke er råflott. Det synes jeg er en elendig holdning til bryllup og giftemål - at om man ikke har råd til å spandere alkohol hele kvelden så kan man like gjerne gi f. i å feire giftemålet i det store og det hele. Sorry, men det henger ikke på greip, og vitner for min del om at man er utrolig bortskjemt når man forventer at alle feiringer skal tilby gratis alkohol.

Jeg er helt enig med deg - bryllup har mistet essensen av hva det egentlig handler om, nå handler det om at hver brud skal overgå den forrige med kjole, lokale, gjestegaver, duer eller hva det skal være. Derfor reagerer jeg også sterkt på at noen ser ned på bryllup som koster vesentlig mindre enn 100` for det er mange av oss som fortsatt håper at bryllupet ikke skal ruinere oss i etterkant.

Jeg reagerer som sagt ikke engang en smule på de som velger pakkeløsninger som passer sin økonomi og klarer å både stå imot alt av kjøpepress og "krav" andre bruder har til hva som er bra nok.

Det jeg har problemer med er den argumentasjonen Anonym38 bruker om unge par som ikke har råd til det ene eller det andre når vedkommende tidligere i denne tråden har sittet på sin høye hest og utbrodert at penger er ikke noe problem, det er ikke der grunnen deres ligger. Jf side3.

Det jeg forventer er at alle verter har en raushet ovenfor sine gjester og unner de det beste av hva de har å tilby, vi prioriterer forskjellige ting, men de aller fleste av oss gjør det aller beste ut av budsjettet vi har til rådighet.

Jeg liker veldig godt innfallsvinkelen din om hva det faktisk handler om. Dette med alkohol og bryllup provoserer og engasjerer, også meg i aller høyeste grad først og fremst fordi det for meg gjenspeiler raushet og holdningen man har til sine gjester. :)

• Liker 1
Skrevet

Det jeg har problemer med er den argumentasjonen Anonym38 bruker om unge par som ikke har råd til det ene eller det andre når vedkommende tidligere i denne tråden har sittet på sin høye hest og utbrodert at penger er ikke noe problem, det er ikke der grunnen deres ligger. Jf side3.

Hva i alle dager? Jeg har ikke sittet på "min høye hest". Ja, jeg forklarte at for oss er faktisk ikke penger grunnen til at vi ikke vil ha fri bar. Og det blir jeg dømt nord og ned for. Jeg føler jeg ikke har rakket ned på noen sine valg, noe "fri bar folkene" gjør titt og ofte.

Jeg har hele tiden diskutert at unge par gjerne ikke har råd til fri bar, og har spurt hva folk mener de skal gjøre da. Er det ikke lov å spørre om situasjonen som gjerne ikke angår en selv?

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Hos oss står det ikke om pengene, og jeg kan ikke tenke meg noe mer Harry enn å ha bryllup i et grendahus eller i en hage.

Vi skal ha bryllupet i flotte lokaler, betaler i dyre dommer for maten og mye annet. Men vi ønsker ikke å ha fri bar, synes rett og slett ikke det passer seg.

Denne var vel ganske nedlatende?

Jeg begynner å bli vant til å ta imot ganske mye svada dritt her inne og har blitt ganske tykkhudet etterhvert om hva som kommer, spesielt fra anonyme brukere. Men hva da med alle andre som føler de legger i alt de kan av penger, tid og ikke minst dugnadsinnsats skal de måtte forholde seg til slike tanker og meninger - at alt bortsett fra hotell og herregård er harry og smakløst?

Det er fint du tenker på de unge, og de som ikke har anledning til å bruke vanvittige summer på bryllup, men hold deg i det minste konsekvent.

• Liker 1
Skrevet

Denne var vel ganske nedlatende?

Jeg begynner å bli vant til å ta imot ganske mye svada dritt her inne og har blitt ganske tykkhudet etterhvert om hva som kommer, spesielt fra anonyme brukere. Men hva da med alle andre som føler de legger i alt de kan av penger, tid og ikke minst dugnadsinnsats skal de måtte forholde seg til slike tanker og meninger - at alt bortsett fra hotell og herregård er harry og smakløst?

Det er fint du tenker på de unge, og de som ikke har anledning til å bruke vanvittige summer på bryllup, men hold deg i det minste konsekvent.

Jeg skrev etterpå at jeg ble litt irritert av den kommentaren din om at vi måtte snobbe oss ned og ikke leke luksusdyr. Du nevnte at vi kunne ha festen i et grendahus, da slang jeg tilbake at jeg synes det er harry.

Senere skrev jeg også at jeg ikke synes det er det, det var en dum kommentar fra min side som jeg har prøvd å veie opp for.

Jeg har ikke slengt noe dritt mot deg personlig, da den "harry kommentaren" ble skrevet visste jeg jo ikke hvor du skulle feire ditt bryllup engang.

Nå har jeg lest igjennom tråden flere ganger, og synes du er ganske frekk i dine kommentarer. Jeg har hele tiden skrevet at jeg respekterer andre sine valg, men du har tydeligvis store problemer med mine?

• Liker 1
Skrevet

Hos oss står det ikke om pengene, og jeg kan ikke tenke meg noe mer Harry enn å ha bryllup i et grendahus eller i en hage.

Vi skal ha bryllupet i flotte lokaler, betaler i dyre dommer for maten og mye annet. Men vi ønsker ikke å ha fri bar, synes rett og slett ikke det passer seg.

Jeg mener at det ikke passer for oss, at andre velger det er helt i orden. Det har med at jeg kjenner min familie og vennene våre. Tror vi vil få det mye hyggeligere uten fri bar.

De vi skal leie lokale av anbefalte faktisk å ikke ha fri bar. Erfaringen de hadde var at det ble mye mer drikking, søling og høyrøstet stemning ved fri bar. Dette vil jo selvsagt avhenge av hvem gjestene er, men som sagt, vi kjenner våres litt for godt.

Og nei, det står absolutt ikke på penger. Vi får hele bryllupet spandert av min far, og der er ikke penger noe problem. Vi har allerede et budsjett på nærmere 170 000,- for 60 gjester.

Vel, hvis dere skal bruke så mye kroner på det her bryllupet og det ikke bir fri bar, så lurer jeg på hva dere bruker pengene på. For det her blir veldig spesielt.

• Liker 1
Skrevet

Vel, hvis dere skal bruke så mye kroner på det her bryllupet og det ikke bir fri bar, så lurer jeg på hva dere bruker pengene på. For det her blir veldig spesielt.

Da har du tydeligvis aldri vært med på å arrangere store selskaper. AB sa hun ikke skulle ha fri bar - hva slags viner en får servert til maten er jo noe annet. Leie, meny, transport, overnattinger for gjester osv. osv. Tror du igjen og som vanlig skal "ta" kommende bruder for å bruke alle pengene på seg selv. Det stemmer nemlig ikke alltid nødvendiggvis.

Anonym poster: 43e993dd6d9c0e4cb4ffef2deb264987

• Liker 1
Skrevet

Og når det kommer til folk som virkelig vil gifte seg fordi de elsker hverandre. De bare går og gjør det og driter i å holde bryllup.

Skrevet

Da har du tydeligvis aldri vært med på å arrangere store selskaper. AB sa hun ikke skulle ha fri bar - hva slags viner en får servert til maten er jo noe annet. Leie, meny, transport, overnattinger for gjester osv. osv. Tror du igjen og som vanlig skal "ta" kommende bruder for å bruke alle pengene på seg selv. Det stemmer nemlig ikke alltid nødvendiggvis.

Anonym poster: 43e993dd6d9c0e4cb4ffef2deb264987

I de virkelig gode store selskapene så flyter vinen.

• Liker 1
Skrevet

I de virkelig gode store selskapene så flyter vinen.

Må være kjedelig å ha en så snever definisjon av hva et godt selskap er?

• Liker 1
Skrevet

Må være kjedelig å ha en så snever definisjon av hva et godt selskap er?

Må være kjedelig å stå brud i sin uberkostbare kjole og ha gjestene hviskrende om at de måtte ta med seg lommeboka i tillegg til gave.
  • Liker 1
Skrevet

Kjolen min er absolutt ikke dyr ;)

Budsjettet er såpass høyt pga lokalet, eksklusiv mat og drikke (champagne og flotte viner). Så alt går faktisk til gjestene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...