Gå til innhold

Jeg synes ikke det er rettferdig at jeg skal være med å betale maten til min samboers barn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor handler dette bare om maten?

Han betaler jo mer en henne allerede. Kan ikke forstå hvordan av enkelte dere tenker.

Anonym poster: ea51c06aa7b405d7e2168a413545b798

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan skal de da få det riktig? For hvis Ts absolutt ikke skal betale noe for samboerens barn, så er det jo ikke rettferdig om samboeren betaler for Ts. Så da må de enten veie og skrive opp alt de spiser, eller ha vært sitt kjøleskap og skap.

TS har da aldri sagt noe om å være så pirkete som du beskriver.

Anonym poster: b664658441ab3a7dba844a101874bc80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har da aldri sagt noe om å være så pirkete som du beskriver.

Anonym poster: b664658441ab3a7dba844a101874bc80

Jeg tjener mye mere enn henne, greit nok det,men maten og ting til guttene får hun betale selv.. Dette har gjor at min samboer er blitt veldig irritert,men jeg kommer ikke til å bruke mine penger på hennes barn.

Nei, men han er skikkelig bastant på at han ikke skal bruke noen av sine penger på mat til guttene. Så da må det jo bli pirekte, hvis ikke risikerer han jo å betale mer enn han må!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men han er skikkelig bastant på at han ikke skal bruke noen av sine penger på mat til guttene. Så da må det jo bli pirekte, hvis ikke risikerer han jo å betale mer enn han må!

Han betaler allerede mer enn han MÅ!!

Djiiiisesss! Det sitter hardt inne for noen.....

Anonym poster: a524632d02dc9c82f8ebc1bd05f35559

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng en liste på kjøleskapet hvor hver enkelt på krysse av for det dere har tatt. Har man f.eks tatt en brødskive med ost og paprika, må man sette en strek på brødskiver, 1 for hver osteskrive og en for hver paprikaring( 2 streker hvis man har skåret veldig tykke skiver).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng en liste på kjøleskapet hvor hver enkelt på krysse av for det dere har tatt. Har man f.eks tatt en brødskive med ost og paprika, må man sette en strek på brødskiver, 1 for hver osteskrive og en for hver paprikaring( 2 streker hvis man har skåret veldig tykke skiver).

Du er virkelig ikke til å tro. Handler dette bare om maten eller?

Problemet er jo at han allerede betaler mer en henne, og hun krever mer! Herregud, har du i det hele tatt lest hele tråden eller?

Anonym poster: ea51c06aa7b405d7e2168a413545b798

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typiske KG diskusjon. Enten den ene ytterligheten eller den andre. I dette tilfellet så driver man enten med en rigid detaljstyring eller så er alt felles.

Jeg forstår ikke hvorfor man i KG diskusjoner må ha den ene ytterligheten eller den andre. Hvis du ikke støtter den ene ytterligheten så blir du automatiske plassert i motsatt ytterlighet. I det virkelige livet utenfor KG så er jo det meste kompromisser og mellomting for at ting skal fungere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat for to tenåringsgutter koster vel 2-3000 i måneden, det blir jo veldig pirkete å henge seg opp i dette, spesielt når TS tjener såpass mye bedre enn samboeren dom han hevder. Jeg hadde ikke klart å leve i et samboerskap hvor man telte på kroner og ører. Nå har ikke jeg barn, men om jeg får samboer med barn kommer jeg ikke til å tenke noe over om jeg sponser maten deres. Man bidrar etter evne og fordeler ressursene på best mulig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat for to tenåringsgutter koster vel 2-3000 i måneden, det blir jo veldig pirkete å henge seg opp i dette, spesielt når TS tjener såpass mye bedre enn samboeren dom han hevder. Jeg hadde ikke klart å leve i et samboerskap hvor man telte på kroner og ører. Nå har ikke jeg barn, men om jeg får samboer med barn kommer jeg ikke til å tenke noe over om jeg sponser maten deres. Man bidrar etter evne og fordeler ressursene på best mulig måte.

Om

Maten til en tenåring koster 2-3000 pr mnd kan saken enkelt løses v at de har en matkonto hvor ts betaler 2-3000 og så betaler moren 6-9000 kr ;) da har de 8-12000 i måneden å spise for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om

Maten til en tenåring koster 2-3000 pr mnd kan saken enkelt løses v at de har en matkonto hvor ts betaler 2-3000 og så betaler moren 6-9000 kr ;) da har de 8-12000 i måneden å spise for...

Moren mottar barnetrygd 1800 kr og barnebidrag så om hun putter inn dette er det ikke så mye hun heller trenger å betale av egentjente penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om

Maten til en tenåring koster 2-3000 pr mnd kan saken enkelt løses v at de har en matkonto hvor ts betaler 2-3000 og så betaler moren 6-9000 kr ;) da har de 8-12000 i måneden å spise for...

Maten til 2 tenåringer koster 2-3 tusen sa jeg, ikke pr person. Kan sikkert klare seg på mindre også, det kommer ann på hva slags matvaner familien har. Hvorfor skal man finregne på dette, høres ut som TS bor i kollektiv og ikke i et samboerskap. For meg blir det helt feil dersom den ene i et samboerskap har god råd og den andre har dårlig råd, en husstand er etter min mening en enhet. Jeg kan aldri se for meg å praktisere noen 'matkonto' men en samboer. Noen ganger handler jeg, og noen ganger handler han, og da drar man sitt eget kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren mottar barnetrygd 1800 kr og barnebidrag så om hun putter inn dette er det ikke så mye hun heller trenger å betale av egentjente penger..

Spiller vel ingen rolle hvem som har tjent pengene, hvorfor skal man i det hele tatt føre regnskap for hva hver enkelt betaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller vel ingen rolle hvem som har tjent pengene, hvorfor skal man i det hele tatt føre regnskap for hva hver enkelt betaler?

Fordi omsorgsbyrden her er så skjev, og fordi barnemoren krever at ts skal stå for 50 % av matutgiftene ..

TS har ikke nært forhold til disse barna. De har grei tone seg i mellom- men er ikke en del av forholdet til tsbog samboer: derfor SKAL mora og biofar betale for disse guttene., men miren krever å få " bidrag" av ts også.., dette har TS rett til å si nei til- uten å være et dårlig menneske..

Viser bare hvilke parasitter alenemødre er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi omsorgsbyrden her er så skjev, og fordi barnemoren krever at ts skal stå for 50 % av matutgiftene ..

TS har ikke nært forhold til disse barna. De har grei tone seg i mellom- men er ikke en del av forholdet til tsbog samboer: derfor SKAL mora og biofar betale for disse guttene., men miren krever å få " bidrag" av ts også.., dette har TS rett til å si nei til- uten å være et dårlig menneske..

Viser bare hvilke parasitter alenemødre er..

I samboerskap snakker man om "vårt" ikke "mitt og ditt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal de da få det riktig? For hvis Ts absolutt ikke skal betale noe for samboerens barn, så er det jo ikke rettferdig om samboeren betaler for Ts. Så da må de enten veie og skrive opp alt de spiser, eller ha vært sitt kjøleskap og skap.

Han er ikke ute etter millimeterpresisjon. Hvis moren betaler 60-75% og han 25-40% som de blir enige om, så kan man si at moren tar ansvaret for å koste maten til barna. Litt avhengig av hvem som spiser hvor mye. Om Ts spiser mye og ca 50% av maten som handles inn, bør han betale 50%. Det vil aldri bli helt nøyaktig, som familie kjøper man det de forskjellige vil ha. Men en brøk vil de kunne enes om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samboerskap snakker man om "vårt" ikke "mitt og ditt".

I et samboerskap der en har bagasje så blir det alt: mitt, ditt OG VÅRT: ts skal ta ansvar for det som er hans og det som er felles, og samboereren skal ta ansvar for sitt (bl.a sine to tenåringsbarn) og det som er felles..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Morsomt: over 500 svar..

Og alle er enten helt overbevist om at det er feil av samboer å forvente at ts betaler for hennes og eksens avkom, eller så mener de at TS en gjerrig fyr som må forstå at han har fått det økonomiske ansvaret til fruen i det han involverte seg i samboerskapet..

Hadde vært morsomt å vite bakgrunnen til de som uttaler seg.. Om de er singel, i forhold med eller uten særkullsbarn, aleneforsørger, bidragsyter osb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barnløs i forhold, partner har et barn fra tidligere, med 40% samvær. Begge har bra inntekter, så utgifter til bidrag og samvær blir neppe noe konflikttema for oss.

I tråden har jeg skrevet for ts' ståsted. Mange tar felleslkonomi som en selvfølge, men det er faktisk ikke en selvfølge, hverken med eller uten særkullsbarn. Samboere har ikke forsørgerplikt overfor hverandre, og enhver er i full rett til å ha separat økonomi. Jeg reagerer sterkt på alle kvinnene her som mener de har rett til andres penger, og at det å kreve av andres inntekt er et ok alternativ til å ta ansvar for egne utgifter. Mange detaljer mangler i denne saken, men ts føler seg tydelig utnyttet, og jeg tror det hadde vært mindre sannsynlig om han følte at moren gjorde alt som stod i hennes makt for å forsørge barna sine.

Selv vil jeg helst ha fellesskap om daglige husholdningsutgifter, men likefullt er det andres rett å bestemme for seg, og det gjelder også ts. HAN må bestemme om han vil påta seg forsørgeransvar for disse guttene eller ikke. Det er foreldrene som har ansvaret, ikke ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig en snill mann, som føler han blir presset her. Hva synes dere?

Anonym poster: d024e9d02fdac2c17a9b0041ae1b031d

Jeg har ikke lest hele tråden, og vet ikke om dette er nevnt før.

Mitt forslag er at hun betaler for barn etter SIFOs referansebudsjett, og at du deler 50/50 på din og hennes mat.

Da skal hun betale kr 4620 mnd i mat for sine barn

Så kan du betale kr 2300 for din andel, og hun gjør det samme for sin. (at din mat er budsjettert til 500 kr mer i mnd enn hun gjør, er selvsagt likegyldig, du skal dele dine matutgifter 50/50)

Samlet vil familien få en stordriftsfordel på 20% (kr 1844 )- jeg mener dette bør trekkes fra hennes andel siden det er hennes barn som gir denne fordelen - da vil hennes samlede matutgift bli kr 5076 mens din matutgift fremdeles vil være kr 2300.

Da sparer du 1388 kr på å ikke dele alle matutgiftene 50/50.

Hun betaler da ikke riktig 70% av matutgiftene, som du mente var rimelig at hun gjorde, men 68% er kanskje nært nok?

(Tar man alle husholdsspesifikke utgifter i ett, ikke bare mat, vil samlet besparelse for trådstarter være på ca kr 2500 pr mnd)

Jeg personlig hadde nok ikke ment dette var stort nok til å skape en krangel av, men hver sin lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunheart

Fordi du pr nå ikke har en dumsnill epsilon-gutt som vil forsørge deg og ungen(e) din(e). Så da er du NØDT til å forsørge deg selv.

Jeg har en kjæreste, takk ;) Og jeg forsørger mine barn selv :)

Jeg jobber ofte overtid. Men om jeg hadde fått valget, så hadde jeg jobbet mindre og hatt mer tid til ungene.Men det har jeg ikke råd til

Jegmener om man er samboere så skal man ha pengene sammen uavhengig hvem som tjener mest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...