Gå til innhold

Kan man få allergisjokk når man ikke er allergisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen allergier som jeg vet om. Søsknene mine har pelsdyrallergi (i større og mindre grad), og min søster har i tillegg mot nøtter/fruktkjerner. Jeg har derimot ingen av disse som jeg vet om. Jeg har angst, og har i løpet av de siste årene vært redd for mange ulike ting (sosiale sammenhenger, buss, tog). Det siste året har det vært angst for å dø av ting jeg putter i munnen. Spesielt allergisjokk. Jeg er redd når jeg spiser ting jeg ALLTID har spist tidligere. Og spesielt for ting som jeg vet andre er allergiske for...

Er det noen som vet om det ville vært mulig for meg å i det hele tatt få et allergisjokk? Iom at jeg ikke har allergi.. Jeg vet jeg kan utvikle allergi, men da ville jeg vel fått små symptomer fremfor et sjokk? Det ville hjulpet mye om noen hadde noe erfaring/kunnskap om dette.

Anonym poster: 3384afa3dc7e732540c5c8e62f4a749a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Memories

Nei, det ville ikke vært mulig for deg å få allergisjokk dersom du ikke er allergisk. Du kan trygt spise ting du tidligere har spist, og sannsynligvis andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matvareallergier utvikler seg absolutt vanligvis over tid! Sjansen for at du skal få anafylaksi av noe du aldri har reagert på tidligere, er EKSTREMT liten :) Jeg er 4. årsstudent på medisin, og vil absolutt anbefale at du spiser det du vil, uten å være nervøs :) Det er ikke noe poeng i å dra til lege for å sjekke om du har allergi mot noe så lenge du ikke har reagert, fordi veldig mange vil få beskjed om at de har allergi mot sånn-og-sånn, uten faktisk å ha det :) Har du pratet med noen om angsten din? Jeg slet med angst før, ikke veldig voldsomt, men nok til at det påvirket meg daglig. Jeg bestemte meg en dag for å dra til lege og få henvisning til psykolog. Bare den lille handlingen hjalp meg mange skritt på veien mot å slippe unna angsten, selv før jeg i det hele tatt fikk svar på henvisningen :)

Anonym poster: 071a7adc72ca81d2a2bdd4ace3c9797c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å plutselig bli allergisk mot ting du har tålt før. Men som andre sier, så vil nok matallergi utvikle seg gradvis, så du vil ikke plutselig kunne få allergisjokk. Når det gjelder medisiner derimot, kan man plutselig bli alvorlig syk, selv av medisin man har tålt tidligere.

Anonym poster: 4c077143e28e8670f79fabc8f0ddc2de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matvareallergier utvikler seg absolutt vanligvis over tid! Sjansen for at du skal få anafylaksi av noe du aldri har reagert på tidligere, er EKSTREMT liten :) Jeg er 4. årsstudent på medisin, og vil absolutt anbefale at du spiser det du vil, uten å være nervøs :) Det er ikke noe poeng i å dra til lege for å sjekke om du har allergi mot noe så lenge du ikke har reagert, fordi veldig mange vil få beskjed om at de har allergi mot sånn-og-sånn, uten faktisk å ha det :) Har du pratet med noen om angsten din? Jeg slet med angst før, ikke veldig voldsomt, men nok til at det påvirket meg daglig. Jeg bestemte meg en dag for å dra til lege og få henvisning til psykolog. Bare den lille handlingen hjalp meg mange skritt på veien mot å slippe unna angsten, selv før jeg i det hele tatt fikk svar på henvisningen :)

Anonym poster: 071a7adc72ca81d2a2bdd4ace3c9797c

TS her: Jeg gikk til en zoneterapeut når jeg fikk det for 4 år siden. Hun fikk vekk angsten for alt det andre jeg nevnte, så jeg gjør aboslutt alt som skremmer meg. Og jeg er med på stort sett alt som er sosialt. Så sånn sett lever jeg helt normalt.. Jeg ble så og si kvitt angsten for 3 år siden, men etter 2 år som angstfri så kom det igjen pga mye stress. Og det var da det begynte med angst for mat og også litt for generelt å være dårlig. Det har kommet og gått i perioder, og blusser fryktelig opp når jeg er stresset pga et eller annet. Nå har det blusset opp fordi jeg har flydd alene (taklet det fint der og da, men angsten kommer de neste dagene når det er overstått).

Akkurat nå studerer jeg i et annet land, og kommer hjem for "godt" om 3 uker. Vurderer å ta steget og søke ordentlig hjelp denne gangen. Det som hinder meg er at det vil påvirke arbeidet (timer når jeg er på jobb osv), og jeg vil ikke at de skal vite det. Familie og nærmeste venner vet det, og hjelper meg mye.. Men jeg tror det er påtide med hjelp av profesjonelle, for jeg er veldig lei av å ha det sånn nå. Så jeg får vel bare ta en prat med sjefen min, så jeg får orden på det. Tusen takk for utfyllende svar forresten!! Det hjelper mye å få en forklaring fra folk som har peiling på det, så jeg kan prøve å tenke på det neste gang jeg blir urolig.TS her: Jeg gikk til en zoneterapeut når jeg fikk det for 4 år siden. Hun fikk vekk angsten for alt det andre jeg nevnte, så jeg gjør aboslutt alt som skremmer meg. Og jeg er med på stort sett alt som er sosialt. Så sånn sett lever jeg helt normalt.. Jeg ble så og si kvitt angsten for 3 år siden, men etter 2 år som angstfri så kom det igjen pga mye stress. Og det var da det begynte med angst for mat og også litt for generelt å være dårlig. Det har kommet og gått i perioder, og blusser fryktelig opp når jeg er stresset pga et eller annet. Nå har det blusset opp fordi jeg har flydd alene (taklet det fint der og da, men angsten kommer de neste dagene når det er overstått).

Akkurat nå studerer jeg i et annet land, og kommer hjem for "godt" om 3 uker. Vurderer å ta steget og søke ordentlig hjelp denne gangen. Det som hinder meg er at det vil påvirke arbeidet (timer når jeg er på jobb osv), og jeg vil ikke at de skal vite det. Familie og nærmeste venner vet det, og hjelper meg mye.. Men jeg tror det er påtide med hjelp av profesjonelle, for jeg er veldig lei av å ha det sånn nå. Så jeg får vel bare ta en prat med sjefen min, så jeg får orden på det. Tusen takk for utfyllende svar forresten!! Det hjelper mye å få en forklaring fra folk som har peiling på det, så jeg kan prøve å tenke på det neste gang jeg blir urolig.

Anonym poster: 3384afa3dc7e732540c5c8e62f4a749a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke meningen å poste det to ganger i samme innlegg -.-

Anonym poster: 3384afa3dc7e732540c5c8e62f4a749a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...