Gå til innhold

Per Fugelli: 50 000 romfolk velkommen til Norge.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

50 000 rom skal være velkomne til Værøy og Røst, til Montebello, Bryne og Tana, skriver sosialmedisiner Per Fugelli.

Jeg har en drøm om et minnesmerke over 22. juli 2011: Norge sier til Europa: 50 000 rom har vi plass til i dette rike landet. Ingen i ny og gammel tid, utenom jødene, har vært mer utsatt for epidemier av smittsomt hat. 22. juli-morderen var besatt av hat mot «de fremmede». Utøyaungdommen har til mål å rive ned fremmedfrykt. Det målet skal ikke Anders Behring Breivik få drepe. Tvert om skal hans verste straff bli å få se et rausere Norge, mer glede ved mangfold i dette landet, sterkere vilje til å dele med de som frykt og fordom har trykket ned i underverdenen. 50 000 rom til Norge, gjerne over ti år. Det vil bli Utøyaungdommens stolteste minne og Anders Behring Breiviks frykteligste straff.

«Parasitter», «brunsnegler», «utøy» – lyder trommene fra mørkets hjerte. Vi må danne motmakt. Siv Jensen og hennes rasisistiske bønder og offiserer må settes sjakk matt med et barskt trekk: 50 000 rom er velkomne. I 700 år har romfolket vært forfulgt, hundset, brent og i perioder jaktet på med skuddpremie. 1,5 millioner drepte Hitler fordi sigøynerne var undermennesker, flekker på den rene, ariske folkekroppen.

50 000 rom skal være velkomne til Værøy og Røst, til Montebello, Bryne og Tana. «Umulig», sier formannen i Huseierforeningen. «Ja, vi kan», sier folk i Vinje i Telemark som har ført 50 somaliere inn til stolthet, trygghet og framtidshåp i bygden.

http://pluss.vg.no/2012/11/19/1029/1029_20301341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 000 rom skal være velkomne til Værøy og Røst, til Montebello, Bryne og Tana, skriver sosialmedisiner Per Fugelli.

Jeg har en drøm om et minnesmerke over 22. juli 2011: Norge sier til Europa: 50 000 rom har vi plass til i dette rike landet. Ingen i ny og gammel tid, utenom jødene, har vært mer utsatt for epidemier av smittsomt hat. 22. juli-morderen var besatt av hat mot «de fremmede». Utøyaungdommen har til mål å rive ned fremmedfrykt. Det målet skal ikke Anders Behring Breivik få drepe. Tvert om skal hans verste straff bli å få se et rausere Norge, mer glede ved mangfold i dette landet, sterkere vilje til å dele med de som frykt og fordom har trykket ned i underverdenen. 50 000 rom til Norge, gjerne over ti år. Det vil bli Utøyaungdommens stolteste minne og Anders Behring Breiviks frykteligste straff.

«Parasitter», «brunsnegler», «utøy» – lyder trommene fra mørkets hjerte. Vi må danne motmakt. Siv Jensen og hennes rasisistiske bønder og offiserer må settes sjakk matt med et barskt trekk: 50 000 rom er velkomne. I 700 år har romfolket vært forfulgt, hundset, brent og i perioder jaktet på med skuddpremie. 1,5 millioner drepte Hitler fordi sigøynerne var undermennesker, flekker på den rene, ariske folkekroppen.

50 000 rom skal være velkomne til Værøy og Røst, til Montebello, Bryne og Tana. «Umulig», sier formannen i Huseierforeningen. «Ja, vi kan», sier folk i Vinje i Telemark som har ført 50 somaliere inn til stolthet, trygghet og framtidshåp i bygden.

http://pluss.vg.no/2...9/1029_20301341

Trioen Per Fuggeli, Thomas Hylland Eriksen og Bjønnulv Evenrud burde være siktet for samfunnsskadelig aktivitet.Vil også minne om dette.http://debatt.nationen.no/-/bulletin/show/577772_dekonstruering-av-majoriteten?ref=checkpointhttp://www.document.no/2011/06/finansavisen-om-den-snart-tidligere-norske-hovedstaden/http://www.antropologi.info/blog/nyheter/2010/anfindsen-selvmordsparadigmethttp://www.nrk.no/ytring/finnes-thomas-hylland-eriksen_-1.8393415Professoren gjorde det klart at hans mål var å «dekonstruere majoriteten og gjøre det grundig slik at den aldri kan kalles majoritet lenger». Det skal her nevnes at Eriksen i ettertid har forsøkt å løpe fra denne uttalelsen. Det ville vært lettere å tro ham dersom han ikke refererte til nordmenn med den egenkomponerte nedsettende betegnelsen «norskinger».Er vi alle kreolerHylland Eriksen hevder i boka «Motgift» at nordmenn er indoktrinert fra barndommen av til å tro at vi er et felleskap. Som bevis for at dette ikke er tilfellet, anfører han at julemenyen varierer fra landsdel til landsdel og konkluderer at det ikke er mulig å snakke om norske kulturelle fellestrekk: Da kultur er en «umåtelig kompleks mosaikk», er vi alle «kulturelle kreoler».Problemet med Hylland Eriksens fomlete forsøk på dekonstruksjon ble illustrert i en vittig utveksling mellom sosiologiprofessor Gudmund Hernes og historikeren Kåre Lunden. Hernes spurte seg om det norske i det hele tatt fantes? Selvbildet måtte derfor plukkes fra hverandre: Flagget hadde vi stjålet fra Danmark, 17. mai hadde vi lånt av Gregor VIII. Tjuvgods alt sammen. Med drepende saklighet svarte Lunden at Hernes, ut fra dennes egen logikk, ikke kunne eksistere. For Hernes bestod jo utelukkende av grunnstoffene oksygen, hydrogen, karbon og så videre, som finnes overalt, og således ikke er særegne for Hernes.FØLG DEBATTEN: @NRKYtring på Twitter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 000 rom skal være velkomne til Værøy og Røst, til Montebello, Bryne og Tana, skriver sosialmedisiner Per Fugelli.

Skal være? Hvem har han spurt, egentlig? Jeg stoler ikke på den mannen, så det hadde vært greit med noen kilder.

Anonym poster: 088e44e5d07b618d9295bf40e68ed87f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Fugelli, Venstre og SV kan få styre Norge i noen år, så vil de enten se at de må legge om politikken drastisk for å redde velferdsstaten eller de kan fortsette å se hele landet kolapse.

Anonym poster: f95ebcab0ce339b2a32a10c7379552bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nederland bor det fire ganger så mange mennesker som i hele Norge på et område mindre enn finnmark.

Endret av waco
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Nederland bor det fire ganger så mange mennesker som i hele Norge på et område mindre enn finnmark.

Jeg tviler på at romfolket finner seg så godt til rette i finnmark.

Anonym poster: 55992b77192f8b1e80b39f38a3070053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nederland bor det fire ganger så mange mennesker som i hele Norge på et område mindre enn finnmark.

Men de er ikke alle sammen kriminelle. Hva er poenget ditt ? At det er fysisk plass ? Hva med infrastrukturen ? Norske borgeres sikkerhet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at romfolket finner seg så godt til rette i finnmark.

Anonym poster: 55992b77192f8b1e80b39f38a3070053

De lærer seg vel hvordan de skal stjele reinsdyr etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nederland bor det fire ganger så mange mennesker som i hele Norge på et område mindre enn finnmark.

Natur og klima er helt annerledes en i Norge.

Oppland er et mye større fylke en bitte lille Vestfold, likevel bor det fler i Vestfold.

Har du vært mye i fylkene, skjønner du at det er slik.

Anonym poster: f95ebcab0ce339b2a32a10c7379552bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det straff for Breivik at vi lar profetien hans gå i oppfyllelse? Ved å la det tyte inn mennesker i dette landet blir jo scenarioet til Breivik reellt. Det vi må gjøre er å integrere de vi allerede har, og finne gode løsninger for integrering av flyktninger. Slik som det er nå integreres ingen.

Men for all del, slipp inn 50,000 rom-folk. Hvorfor ikke slippe inn 100,000 somaliere de neste fem årene? Vi har jo plass! Når vi først er i gang, hva med 150,000 rom folk? Enda bedre! Kjør på. Jo raskere velferdsstaten kollapser jo bedre. Da kan vi få et nytt og bærekraftig system.

Anonym poster: c84515c8c5b405964d9c7da45eec44f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det straff for Breivik at vi lar profetien hans gå i oppfyllelse? Ved å la det tyte inn mennesker i dette landet blir jo scenarioet til Breivik reellt. Det vi må gjøre er å integrere de vi allerede har, og finne gode løsninger for integrering av flyktninger. Slik som det er nå integreres ingen.

Men for all del, slipp inn 50,000 rom-folk. Hvorfor ikke slippe inn 100,000 somaliere de neste fem årene? Vi har jo plass! Når vi først er i gang, hva med 150,000 rom folk? Enda bedre! Kjør på. Jo raskere velferdsstaten kollapser jo bedre. Da kan vi få et nytt og bærekraftig system.

Anonym poster: c84515c8c5b405964d9c7da45eec44f4

Leser Breivik dette vil han bare få bekreftet at han hadde rett. Norge går til helvete med sosialistene ved roret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekkscenario! Jeg får gåsehud av å tenke på konsekvensene. Nei og nei, Gud forby!

Det blir ikke Breiviks frykteligste straff. Det blir beviset han vil for troverdigheten han trenger.

På den andre siden lurer jeg på om venstrevridde klarer å hjernevaske sigøynerne slik de prøver å gjøre med ikke-sigøynere? Er det det planen deres egentlig er?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrekkscenario! Jeg får gåsehud av å tenke på konsekvensene. Nei og nei, Gud forby!

Det blir ikke Breiviks frykteligste straff. Det blir beviset han vil for troverdigheten han trenger.

På den andre siden lurer jeg på om venstrevridde klarer å hjernevaske sigøynerne slik de prøver å gjøre med ikke-sigøynere? Er det det planen deres egentlig er?

Jeg vet ikke hva de tenker med, eller på. Og jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Jeg får assosiasjoner til dette her :

Bare rør og rot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de er ikke alle sammen kriminelle. Hva er poenget ditt ? At det er fysisk plass ? Hva med infrastrukturen ? Norske borgeres sikkerhet ?

Så alle som er av romani eller rom-bakgrunn er kriminelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle som er av romani eller rom-bakgrunn er kriminelle?

Leste du det du siterte? Det står der: Men de er ikke alle sammen kriminelle. Og så spør du om alle er kriminelle? Virkelig? Min 3-årig nabojente ville har skjønt det.

Nå husker jeg 1 tilfelle i Frankrike jeg leste om i fjor i en lokalavis, mens jeg var på ferie der. I en liten fransk by kom det ca 200 rumenske sigøynere. Ordføreren bestemte å gi dem en sjanse og tilby dem mulighet å få oppholdstillatelse gjennom jobb, men det var noen få krav. De skulle jobbe jobbene de ble tilbudt, de skulle sende barna i barnehage og skole, lære seg fransk, betale skatt, bo i kommunale boliger (små leiligheter, ikke noe luksus, men alt nødvendig på plass), holde rent og ryddig og ikke begå kriminalitet. Gjett hvor mange av de 200 takket ja til tilbudet. Ikke mer enn 10. Resten fikk en frist å forlate byen. Hva syns du de som takket nei til tilbudet, hadde tenkt å gjøre der?

Som sagt - de som vil, kan integrere seg uten diskriminerende særbehandling i sin fordel.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leste du det du siterte? Det står der: Men de er ikke alle sammen kriminelle. Og så spør du om alle er kriminelle? Virkelig? Min 3-årig nabojente ville har skjønt det.

Les HELE konteksten der EN gang til, bare gjør det vær så snill. Jeg er ikke dum, selv om det tydelig framkommer at du inderlig ønsker det :fnise:

Nå husker jeg 1 tilfelle i Frankrike jeg leste om i fjor i en lokalavis, mens jeg var på ferie der. I en liten fransk by kom det ca 200 rumenske sigøynere. Ordføreren bestemte å gi dem en sjanse og tilby dem mulighet å få oppholdstillatelse gjennom jobb, men det var noen få krav. De skulle jobbe jobbene de ble tilbudt, de skulle sende barna i barnehage og skole, lære seg fransk, betale skatt, bo i kommunale boliger (små leiligheter, ikke noe luksus, men alt nødvendig på plass), holde rent og ryddig og ikke begå kriminalitet. Gjett hvor mange av de 200 takket ja til tilbudet. Ikke mer enn 10.

Resten fikk en frist å forlate byen. Hva syns du de som takket nei til tilbudet, hadde tenkt å gjøre der?

Som sagt - de som vil, kan integrere seg uten diskriminerende særbehandling i sin fordel.

Hva sier du her egentlig? Hva jeg syns de som takket nei til tilbudet hadde tenkt å gjøre der? Jeg syns ingenting om det.

Å putte mennesker i bås og generalisere er farlig. Mange blant romfolket har problemer med å integrere seg. Javel. Da får man ta de det gjelder, og slutte med å skjære alle over samme kam. Jeg kjenner folk av rom-bakgrunn som jobber og klarer seg HELT fint i det norske samfunnet. Ingen problem. Dette tar TID, og for et folk som har blitt jagd rundt i uminnelige tider har det blitt en ond sirkel.

Jeg blir kvalm av denne hatretorikken mot hele folkegrupper. Jeg liker ikke at folk går rundt og driter i hager og kaster søppel jeg heller, så klart ikke, men de gjør ikke dette av egenskap av å være ROM. Hvorfor er det ikke legitimt å trakkassere de norske narkisene som sitter i parker og spyr rundt dritfulle OG høye på dagtid blant barn og stjeler øl på butikkene i byene, mens det å skrive at man burde "kutte romfolket i biter" eller å "sende dem til gasskamre slik vi gjorde på 40-tallet" er HELT ok? JO, dette er REN rasisme, ingenting annet. Dette er på sterk frammarsj i Europa, og både jøder, romfolk, muslimer, ja selv homofile får gjennomgå. Jeg håper at folk snart tar til vettet og kanskje tar seg til å kanskje slå av en prat med noen som ser litt annerledes ut. Kanskje blir verden et bedre sted. Per i dag tviler jeg, men jeg kan ta feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle som er av romani eller rom-bakgrunn er kriminelle?

De aller fleste. Kanskje en prosent har en ærlig jobb ? I Norge er det ca 500 norske sigøynere, alle sammen lever på en eller annen form for trygd. Og mange kjører mye flottere biler enn inntekten deres skulle tilsi.

http://www.na24.no/arkiv/politikk/article1167838.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les HELE konteksten der EN gang til, bare gjør det vær så snill. Jeg er ikke dum, selv om det tydelig framkommer at du inderlig ønsker det :fnise:

Hva sier du her egentlig? Hva jeg syns de som takket nei til tilbudet hadde tenkt å gjøre der? Jeg syns ingenting om det.

Å putte mennesker i bås og generalisere er farlig. Mange blant romfolket har problemer med å integrere seg. Javel. Da får man ta de det gjelder, og slutte med å skjære alle over samme kam. Jeg kjenner folk av rom-bakgrunn som jobber og klarer seg HELT fint i det norske samfunnet. Ingen problem. Dette tar TID, og for et folk som har blitt jagd rundt i uminnelige tider har det blitt en ond sirkel.

Jeg blir kvalm av denne hatretorikken mot hele folkegrupper. Jeg liker ikke at folk går rundt og driter i hager og kaster søppel jeg heller, så klart ikke, men de gjør ikke dette av egenskap av å være ROM. Hvorfor er det ikke legitimt å trakkassere de norske narkisene som sitter i parker og spyr rundt dritfulle OG høye på dagtid blant barn og stjeler øl på butikkene i byene, mens det å skrive at man burde "kutte romfolket i biter" eller å "sende dem til gasskamre slik vi gjorde på 40-tallet" er HELT ok? JO, dette er REN rasisme, ingenting annet. Dette er på sterk frammarsj i Europa, og både jøder, romfolk, muslimer, ja selv homofile får gjennomgå. Jeg håper at folk snart tar til vettet og kanskje tar seg til å kanskje slå av en prat med noen som ser litt annerledes ut. Kanskje blir verden et bedre sted. Per i dag tviler jeg, men jeg kan ta feil.

Det er forferdelig å sette alle i samme gruppe. Men man skal ikke ignorere helheten ved å fokusere seg på noen få positive eksempler. Jeg kjenner også sigøynere som aldri har opplevd diskriminering i Øst-Europa. De har utdanning, ordentlige jobber, egne boliger, barna deres går på skole ... Ingenting forskjellig enn gjennomsnittlig borger i landet.

Det er ikke etnisitet som er problemet her - det er holdninger, oppførsel, verdier, kravmentalitet som provoserer og irriterer. Tenk på mange tyskere med samme holdninger, oppførsel, verdier og kravmentalitet så får du samme reaksjoner. Det er ikke etnisitet, rase og hudfarge som er problemet, selv om mange virkelig ønsker at de kunne spille på rasismekortet. Det kan dere ikke, for det handler ikke om man er sigøyner, eskimo, rumener, greker, italiener, amerikaner, somalier eller annet. Det handler om andre ting. Jo tidligere dere forstår det, jo lettere blir det å ha konstruktive debatter om problemet. Ellers fortsetter vi å snakke om forskjellige ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste. Kanskje en prosent har en ærlig jobb ? I Norge er det ca 500 norske sigøynere, alle sammen lever på en eller annen form for trygd. Og mange kjører mye flottere biler enn inntekten deres skulle tilsi.

http://www.na24.no/a...icle1167838.ece

Noen får i alle fall jobb:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8272897

Så har du også de som jobber for "folk er folk". Jeg har ikke mye til overs for bladet (som i grunn er ganske bedritent), men de TOK I ALLE FALL TILBUDET. Noe som ikke burde gå an om vi skal tro norske debattfora, Jobbik og handre høyreekstreme.

Hva skjer så? Jo, når de endelig FÅR jobb så er det å spy eder og galle etter de som gir dem. Jeg tror oppriktig talt folk ikke VIL at disse folka skal få jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...