Gå til innhold

NAV og personlig oppmøte.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen vet om NAV kan avslå søknad om sosial støtte pga mangel av personlig oppmøte. Dersom det er slik, hvor står dette - eller hvilke regler gjelder?

Det gjelder en venn med sterk sosial angst som undertegnet fullmakt til samboeren sin slik at hun kunne fylle ut søknader og snakke med NAV. Ingen nevnte at det ikke var greit hos NAV, men når søknaden skulle behandles fikk han avslag med grunn av at han ikke hadde møtt opp personlig og ikke hadde legeerklæring? Vennen det gjelder har ikke gått til legen da han sliter for mye med angst.

Foreslo også kommunikasjon via mail eller på NAV sine sider (der du logger inn med sånn koder) slik at de kunne være sikre på at det var rett person. Dette var uaktuelt for dem, de satte da opp møte selv om de var fullt klar over at personen ikke kunne møte - det ble gitt beskjed om at han ikke kom til å møte opp og "ikke møtt" var også del av begrunnelsen i avslaget.

Samboeren til min kompis har nå forlatt han og flyttet ut, og jeg vet at han tar opp forbrukslån på nettet for å betale husleie og mat...

Hvordan kan jeg hjelpe?

Anonym poster: 5f5d73e0e9fc84d2bf839f81e4b0acea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

selvsagt får han ikke noe når han verken møter opp eller har legeerklæring. Han er nesten bare nødt til å tvinge seg til å gå til legen, han kan be legen være med på møtet også, du kan sikkert være med også for å støtte ham om det kan hjelpe.

Anonym poster: bad0ce92f87f4e1829a1ebbe3331a2d0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tusen takk for svar, dessverre sliter han såpass mye at han heler bor på gata enn å gå til legen. Han kan ikke ta bussen dit, gå til kontoret, bestille timen etc.. eller snakke med legen for den saks skyld..

Så da finnes det null hjelp til han?

Kan jeg snakke med legen hans å prøve å få en psykolog til å dra hjem til han? (Hjemmebesøk av psykolog om det går an?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen foretar hjemmebesøk. En psykolog kan ikke skrive de samme attestene som en lege kan. Samboeren kan vel ringe og bestille en legetime?

Anonym poster: 4e37344783d5550f9dad06564c6c207f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han sliter med sosial angst, så han kan ikke ringe. Han kan bestille time på nettet men ikke for hjemmebesøk tror jeg.

Kan jeg bestille hjemmetime for han om jeg betaler? Jeg kan ikke garantere legen at han åpner opp døra, kommer an på om han har en god eller dårlig dag.. men så lenge JEG betaler på forskudd går det kanskje an?

Uansett kan vel ikke legen gå dit og si "ja du har angst du" og så sende papirer til NAV? Hvordan fungerer dette egentlig, blir han henvist til psykolog og så må jeg få psykologen til å komme hjem til han eller hva?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan diagnostisere en angstlidelse, dersom det er det du spør om? Det blir nok vanskelig med noe oppfølging fra DPS dersom han ikke går utenfor døren, da er nok heller kommunens psykiatritjeneste mer aktuell. På poliklinikker jobber de stort sett fra kontor, mens psykiatritjenesten stort sett reiser rundt til brukerne. Det er et gratis tilbud, og det trengs i utgangspunktet ingen henvisning, men legen kan nok ringe og forklare situasjonen og ordne en avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen kan diagnostisere en angstlidelse, dersom det er det du spør om?

Okay, tusen takk for info - jeg trodde at han måtte til utredning hos psykolog etc.

Er det slik at han MÅ si ja til et behandligstilbud for å få sosial støtte? Psykiatri er vel de som gir medisiner og slikt? Og det vet jeg at han aldri kommer til å si ja til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send bekymringmelding til psykisk sykehus så han blir tvangsinnlagt. Om han virkelig hadde hatt angst, hadde han ikke gått på butikken engang.

Anonym poster: bb39036a0d251b480639e186d49ff023

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er supplerende sosialhjelp eller livsopphold han skal søke om trenger han, så langt jeg vet, verken legeerklæring eller personlig oppmøte.

Så lenge han kan legge ved dokumentasjon på en signert søknad at han ikke har penger stående på noen konto, eller noen inntekt skal han kunne få sosialhjelp.

Her jeg bor har NAVkontoret en postkasse hvor sosialsøknader kan leveres.

Endret av Padam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hvis han virkelig er så dårlig at han ikke engang kan gå til legen bør du absolutt finne ut av akutte psykiatritilbud i kommunen der dere bor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, takk for gode svar.

Han går på butikken på dagtid når det er lite folk, han går aldri noe sted for å be om noe eller å være i veien slik han har forklart det til meg. Altså ikke til NAV eller legen for å tigge om penger som han kaller det.

Han har sendt mail til nav før i forbindelse med jobbsøking, han har fått slike brev der det står at han bør greie å skaffe seg jobb selv, men han har bedt om hjelp til kurs, eller få praksisplass etc men det får han avslag på da de mener han bør greie å skaffe seg jobb selv. (Er usikker på detaljene da jeg ikke har lest papirene selv)

Send bekymringmelding til psykisk sykehus så han blir tvangsinnlagt. Om han virkelig hadde hatt angst, hadde han ikke gått på butikken engang.

Takk men det er uaktuelt å gjøre mot han, jeg prøver å finne en løsning slik at han kan få legehjelp og hjelp til økonomi og jobb eller utdannelse..

Jeg er ikke lege og dette er den eneste personen med angst jeg kjenner, det kan godt hende jeg brukte feil ord - men jeg trodde sosial angst var definert ved at det begrenser livet og muligheter så mye at det er en stor hindring/stort problem.. men mulig jeg tar feil.

Om det er supplerende sosialhjelp eller livsopphold han skal søke om trenger han, så langt jeg vet, verken legeerklæring eller personlig oppmøte.

Så lenge han kan legge ved dokumentasjon på en signert søknad at han ikke har penger stående på noen konto, eller noen inntekt skal han kunne få sosialhjelp.

Takk men avslaget var basert på at han ikke møtte til timer han hadde sagt fra om at han ikke kom til. De hadde sagt at han har rett på sosial støtte, og at han skulle få det, at alle papirene var i orden. Han ble kalt inn til møte for veiledning etc, og da han ga beskjed om at han ikke kom til dette begrunnet de avslaget deretter..

Uansett tror jeg ikke det er noe mer jeg kan gjøre. takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, tusen takk for info - jeg trodde at han måtte til utredning hos psykolog etc.

Er det slik at han MÅ si ja til et behandligstilbud for å få sosial støtte? Psykiatri er vel de som gir medisiner og slikt? Og det vet jeg at han aldri kommer til å si ja til.

Nei, man må ikke nødvendigvis til spesialisthelsetjenesten for en diagnose. Det spørs litt hvor komplekst sykdomsbildet er, altså om fastlegen i det hele tatt har forutsetninger for å diagnostisere vedkommende.

Er du sikker på at det ikke er arbeidsavklaringspenger (AAP) vedkommende har søkt om? Da er det krav om både legeattest og en aktivitetsplan for å få det innvilget.

Psykiatritjenesten er en tjeneste på et litt lavere nivå enn spesialisthelsetjenesten (f.eks. poliklinikk ved et DPS). De hjelper til med det vedkommende trenger hjelp til - støttesamtaler, hjelp til aktiviteter som handling etc, utdeling av medisiner der det er nødvendig. Det er et lavterskeltilbud, og det er som sagt gratis.

Anonym poster: bb39036a0d251b480639e186d49ff023

Man blir ikke tvangsinnlagt på et slikt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg hjulpet ham med å skrive en klage på vedtaket til NAV.

Gjerne sende med ei legeerklæring sammen med klagen om du kan få fastlegen til å komme på hjemmebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en har så kraftig angst,vil jeg si det er på tide å få hjelp.Enten frivillig eller at en som bryr som om personen melder ifra til legen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke er arbeidsavklaringspenger (AAP) vedkommende har søkt om? Da er det krav om både legeattest og en aktivitetsplan for å få det innvilget.

Han har søkt om støtte til livsopphold, sosial stønad? Tror det het det. For å få søke opp dette måtte han stå som arbeidssøker, det gjør han og han sender meldekort (jeg er ikke sikker på hva alt heter da jeg ikke har vært gjennom nav systemet selv).

Da ville jeg hjulpet ham med å skrive en klage på vedtaket til NAV.

Ja det burde jeg ha gjort, men fristen for å klage har gått ut - dersom NAV mener at han MÅ møte opp personlig og ikke vil gi han noe hjelp uten at han gjør det er det kanskje ikke noe vits i å klage? NAV kan være ganske vanskelige og det er ikke så lett for han å ta opp kampen.

Om en har så kraftig angst,vil jeg si det er på tide å få hjelp.Enten frivillig eller at en som bryr som om personen melder ifra til legen.

Han ønsker å jobbe så jeg prøver å skaffe en jobb til han på min arbeidsplass men det kan jo ta litt tid. (Tror ikke han kommer til å gå rundt plasser og levere søknad personlig akkurat..)

Det var jo noen over her som nevnte at det ikke er angst om han kan gå på butikken, så det kan jo hende dette er noe annet?

Ringer til legen i morgen så får jeg se hva de sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo noen over her som nevnte at det ikke er angst om han kan gå på butikken, så det kan jo hende dette er noe annet?

Jo, det kan det fint være. Angst er komplisert, individuelt og alt annet enn rasjonelt. Det oppleves forskjellig fra person til person, og selv om en person med en diagnose opplever ting sånn og slik, så betyr ikke det at en annen person med akkurat samme diagnose har det på samme måte.

Det kan kanskje høres rart ut for noen at en person ikke tør å gå til legen men vedkommende tør å gå på butikken, men for akkurat den det gjelder kan disse situasjonene føles helt fullstendig forskjellige.

Må bare legge til at jeg synes det er veldig snilt av deg å engasjere deg for å hjelpe vennen din. Håper det ordner seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta kontakt med kommunenes psykiatrikontor. De skal være lavterskeltilbud hvor alle kan ta kontakt, også pårørende som er bekymra. Dit trenges ingen henvisning - det er bare å ta en telefon. Vil tror de etter å ha snakka med deg vil sende en psykiatrisk sykepleier på hjemmebesøk. De er trent til å være førstelinje og takle slike situasjoner. Tlf nr finner du på kommunens nettsider :)

Mental helses hjelpetelefon er også et godt tilbud, de kan ringes hele døgnet - også pårørende.

Tlf. 116 23

http://www.mentalhelse.no/tjenester/hjelpetelefonen

Anonym poster: fbc84d3a62dd5db40173afe38b097b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også selv ringt psykatritjeneste i din kommune og spurt om hjelp! Om han har det så ille som du fremstår her kan det være at en tvangsinnleggelse vil være det eneste rette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...