Gå til innhold

Krangling med dama om dusjkabinett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis dere skaffer dere denne typen dusjkabinett, altså kun dører, ikke noe tilhørende gulv, kan disse lukkes innover når dere ikke dusjer, slik at hele gulvplassen blir åpen. Da tar hele dusjhjørnet i praksis absolutt ingen plass når den ikke er i bruk.

Anonym poster: c8493f94e953ec05f423cf365be65821

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere skaffer dere denne typen dusjkabinett, altså kun dører, ikke noe tilhørende gulv, kan disse lukkes innover når dere ikke dusjer, slik at hele gulvplassen blir åpen. Da tar hele dusjhjørnet i praksis absolutt ingen plass når den ikke er i bruk.

Anonym poster: c8493f94e953ec05f423cf365be65821

Det der er dusjhjørne, ikke dusjkabinett :)

• Liker 12
Skrevet

Har akkurat flyttet fra leilighet (ny i 2007) hvor fugene sprakk og en av flisene ble knust av for lite flisselim under.. Dette var utført av fagfolk... Dette førte ikke til store vannskader, men men nok til at det ble redusert pris ved salg.

Så derfor kommer jeg ALLTID til å gå for kabinett i fremtiden!

Ja da, dusjvegger er jo penere i utgangspunket, MEN er ikke like pent etter en stund når de begynner å komme kalkrenner i fugene som ikke vil gå vekk uansenn hvor ofter og mye du skrubber...

Ikke alle steder det blir kalkrenner. Det kommer jo an på hvor mye kalk det er i vannet akkurat der du bor samt om det er riktig el feil fall i gulvet etc. Pent er det uansett ikke!

Ja til kabinett! Nei til dusjvegger!

Hilsen klok-av-skade-jente

Anonym poster: 9f877cef6454d6e83b6c1af00437c023

• Liker 1
Skrevet

Skyter inn en stereotypisering her:

At en dame spør deg "Hvilken farge synes du vi skal ha på den veggen?" betyr svært ofte at hun ikke bare har bestemt seg på forhånd og rutinemessig vil avvise ditt forslag, men også at hun faktisk allerede har kjøpt malingen og malingskoster.

• Liker 1
Skrevet

Vi bygget hus i 2000, så badene er snart 13 år nå. Vi har to dusjhjørner, og er masse folk i huset så de blir ofte brukt. Ingen skade her i gården for det! Jeg ville gått for dusjhjørne - du skal da være svært uheldig dersom du får fuktskade.

Anonym poster: 16dc6e4dd532e877179e0e752b9f320c

• Liker 2
Gjest Purple Haze
Skrevet

Kabinett er dessverre tryggest, mens dusjhjørne er absolutt penest. Jeg har et 120 år gammelt hus. Pusset opp badet og la vinyl i stedet for fliser. Da mente rørleggeren at det var like trygt med dusjhjørne som kabinett.

• Liker 1
Skrevet

Hadde det vært i første kunne jeg vurdert det, men ikke i andre etasje! Skadene som kan bli om noe går galt kan bli forferdelig hvis det kommer ned til personen under! Og at det er gjort av fagfolk er ingen garanti! Vi innstalerte innebygd toalett mars i år, hadde en fra IF på besøk som kommenterte at der skulle det være "lufting" i bunn i tilfelle toalettet rant og det ble en liten oversvømmelse, det var da ikke gjort! Hellinga er også en smule feil! Alt gjort av fagfolk!

Evt en artikkel ;)http://www.tu.no/bygg/2008/06/04/bygger-bad-som-ikke-taler-fukt

Skrevet

Litt off topic, men hva er egentlig forskjellen på disse to? Det ser likt ut når jeg googler det, så ble nysjerrig :)

Skrevet

Jeg er enig med deg, TS og ville kranglet meg til et kabinett. Nå til dags finnes jo mange flotte kabinetter også. :)

Legger ved noen bildeeksempler etter et raskt googlesøk etter "dusjkabinett".

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10.

Skrevet

Forresten, hun heter bare "madammen" når vi er uenige.

Ellers er hun "lillegull",

"pusen", eller rett og slett "dama". :)

Anonym poster: 52211ebe4d26f410dd6995981f186a83

:skratte:

• Liker 3
Skrevet

Ah, skjønner, takk skal du ha!

Skrevet

Det må da vel være mulig å finne et dusjkabinett som ikke ser ut som en tidsmaskin også?

• Liker 7
Skrevet

Okay, så nå har vi endelig kjøpt oss leilighet, madammen og jeg. En leilighet til 4 millioner i 2. etasjen i et stort trehus. Alt er nyoppusset og nytt, badene likeså. Nå har vi kommet til hvordan vi vil innrede badet, og her følte jeg sannelig at jeg kunne få bidra til løsninger, (alle andre forslag til interiør ellers i leiligheten som jeg har kommet med har blitt avvist). Jeg ville altså ha dusjkabinett, men madammen ønsker iherdig å ha dusjhjørne.

Hennes argument er at dusjkabinett er stygt og det tar stor plass på badet, og at membran er trygt, arbeidet er tross alt gjort av fagfolk. That's it.

Mine argumenter er at membran i trehus er risikabelt pga setninger og deformasjoner som oppstår, at arbeidet *kan* være dårlig utført og at ved senere salg så vil en dusjsone med kabinett vurderes å ha langt høyere levetid. I tillegg vil jo vi som bor i 2. etasje i verste fall kunne stå erstatningsansvarlige for de som bor i etasjen under hvis vannskader oppstår. Jeg mener også at badet er stort nok til at vi ikke trenger å bruke dusjsonen til oppbevaring. Dører må vi jo uansett ha der dusjen er, og hvis det er dusjhjørne så må jo disse dørene limes rett på flisa (som er limt i på membranen). Etter noen år hvor man river og sliter i disse dørene så ser jeg for meg at membranen blir stadig dårligere.

Så hvordan skal jeg forholde meg til dette? Hvis vi prøver å diskutere dette så blir hun sur og grinete.

Jeg ville verken gått for dusjhjørne eller dusjkabinett.

Har kun dårlige erfaringer med dusjhjørner som plutselig knuser/eksploderer/pulviriseres,

og dusjkabinett... vel... trenger jeg vel igrunn ikke å utdype noe særlig.

Jeg foretrekker rene glassvegger /glassvegger i frostet glass og glassvegger i glassbyggestein.

p2011031.jpg

9385342.jpg?362

2011-02-10_21-42-02_Bathroom-Modern-Style-glass-shower-stall.jpg@

320x.jpg

Ved å velge glassbyggestein eller frostet glass - slipper du alle vannmerker, selv om dusjen er helt ren.

Hvit plastikk/gummi i kabinett blir fort gul-grå og kan fort se skitten ut - selv om den er ren.

• Liker 1
Skrevet

Samme opplegget som med et dusjhjørnet. Vannet kommer rett på flisene.

Anonym poster: 430ff3da7a292009719d444a8978e9b0

• Liker 9
Skrevet

Okay, så nå har vi endelig kjøpt oss leilighet, madammen og jeg. En leilighet til 4 millioner i 2. etasjen i et stort trehus. Alt er nyoppusset og nytt, badene likeså. Nå har vi kommet til hvordan vi vil innrede badet, og her følte jeg sannelig at jeg kunne få bidra til løsninger, (alle andre forslag til interiør ellers i leiligheten som jeg har kommet med har blitt avvist). Jeg ville altså ha dusjkabinett, men madammen ønsker iherdig å ha dusjhjørne.

Hennes argument er at dusjkabinett er stygt og det tar stor plass på badet, og at membran er trygt, arbeidet er tross alt gjort av fagfolk. That's it.

Mine argumenter er at membran i trehus er risikabelt pga setninger og deformasjoner som oppstår, at arbeidet *kan* være dårlig utført og at ved senere salg så vil en dusjsone med kabinett vurderes å ha langt høyere levetid. I tillegg vil jo vi som bor i 2. etasje i verste fall kunne stå erstatningsansvarlige for de som bor i etasjen under hvis vannskader oppstår. Jeg mener også at badet er stort nok til at vi ikke trenger å bruke dusjsonen til oppbevaring. Dører må vi jo uansett ha der dusjen er, og hvis det er dusjhjørne så må jo disse dørene limes rett på flisa (som er limt i på membranen). Etter noen år hvor man river og sliter i disse dørene så ser jeg for meg at membranen blir stadig dårligere.

Så hvordan skal jeg forholde meg til dette? Hvis vi prøver å diskutere dette så blir hun sur og grinete.

Hvem av dere vasker oftest badet? Her i huset er det meg nemlig. Og hvis han skulle hatt et sånt jævla greslig romskiplignende dusjkabinett, med bobler og damp og radio. En halv milliard steder der rødsoppen og kalken kan krype inn og legge seg, så man står to dager i uka og skurer med tannkost. Så bør han bli kjappere med å hente frem vaskebøtta sjæl.

Følgelig har vi dusjhjørne. :smoke:

Gjest hedgepig
Skrevet

Godt poeng til gjest over her, når det gjelder vasking. Kabinett har ofte flere kriker og kroker.

Jeg støtter deg i valget om kabinett, men håper du hjelper til med vaskingen senere!

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville deffinitivt valgt kabinett. Spesielt etter å diskutert temaet en del på jobb (bygg entreprenør), n.r det dusjes rett på fliser vil det være mye større sjangse for at det blir skader. Som du sier, det kan gjøres dårlig, også av fagfolk. Tre regnes ikke får å være dødt materiale, og det vil med stor sannsynlighet røre seg, og dermed kan det oppstå setningsskader. Dessuten er ikke fugene mellom flisene vanntett, tenk deg, hvor vil da skittent vann og såperester havne, jo mellom flisene og membranen. Det kan du forøvrig bruke som argument, det er ganske ekkelt å tenke på alle bakteriene som blir liggende der. Jeg hadde deffinitivt valgt dusjkabinett, dusjhjørne kan være så fint det bare vil, men så lenge det er fare for råteskader, som ikke nmdvendigvis kan sees er valget enkelt for meg.

Jente som velger kabinett

Skrevet

Dusj kabinett.Dusjing rett på fliser ville jeg ikke gjort.Fliser er ikke 100% vanntette og skader kan oppstå over tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...