Gå til innhold

Krangling med dama om dusjkabinett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okay, så nå har vi endelig kjøpt oss leilighet, madammen og jeg. En leilighet til 4 millioner i 2. etasjen i et stort trehus. Alt er nyoppusset og nytt, badene likeså. Nå har vi kommet til hvordan vi vil innrede badet, og her følte jeg sannelig at jeg kunne få bidra til løsninger, (alle andre forslag til interiør ellers i leiligheten som jeg har kommet med har blitt avvist). Jeg ville altså ha dusjkabinett, men madammen ønsker iherdig å ha dusjhjørne.

Hennes argument er at dusjkabinett er stygt og det tar stor plass på badet, og at membran er trygt, arbeidet er tross alt gjort av fagfolk. That's it.

Mine argumenter er at membran i trehus er risikabelt pga setninger og deformasjoner som oppstår, at arbeidet *kan* være dårlig utført og at ved senere salg så vil en dusjsone med kabinett vurderes å ha langt høyere levetid. I tillegg vil jo vi som bor i 2. etasje i verste fall kunne stå erstatningsansvarlige for de som bor i etasjen under hvis vannskader oppstår. Jeg mener også at badet er stort nok til at vi ikke trenger å bruke dusjsonen til oppbevaring. Dører må vi jo uansett ha der dusjen er, og hvis det er dusjhjørne så må jo disse dørene limes rett på flisa (som er limt i på membranen). Etter noen år hvor man river og sliter i disse dørene så ser jeg for meg at membranen blir stadig dårligere.

Så hvordan skal jeg forholde meg til dette? Hvis vi prøver å diskutere dette så blir hun sur og grinete.

Anonym poster: 52211ebe4d26f410dd6995981f186a83

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp et kabinett med massasjefunksjoner og sett det opp mens hun er på jobb. Skal hun være så urimelig og begynne med sutring når dere prøver å ha samtale om emnet kan hun bare ha det så godt.

Anonym poster: 430ff3da7a292009719d444a8978e9b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg støtter "madammen" (blodharry ord forresten). Dusjkabinett er stygt. Membranen er sikkert god nok, og jeg ville definitivt gått for dusjhjørne. Dere kan jo eventuelt legge på et ekstra lag av en type beskyttelse eller noe. Snakk med fagfolk.

Lykke til med debatten ;)

Anonym poster: 16dc6e4dd532e877179e0e752b9f320c

• Liker 14
Skrevet

Støtter deg. Når man er uenige går man for det tryggeste.

• Liker 9
Skrevet

Sånne dampende "romkapsler" kan fås i flere størrelser.... :nigo:

Sikkert behagelige.

tornado-ds-b610-steambad-m-klart-glass-138-x-138-x-220-cm_458_2011-11-03-14-38-04.jpg

• Liker 9
Skrevet

Jeg støtter "madammen" (blodharry ord forresten). Dusjkabinett er stygt. Membranen er sikkert god nok, og jeg ville definitivt gått for dusjhjørne. Dere kan jo eventuelt legge på et ekstra lag av en type beskyttelse eller noe. Snakk med fagfolk.

Takk for respons. Du verden hvor godt det var å få delt dette med noen. Kanskje jeg skal lage en blogg der jeg blogger om alle uoverenstemmelsene vi har? :)

Jeg synes også at kabinett ikke er like pent. Dusjhjørne bryter ikke estetisk med resten av romme, på samme måte som et kabinett gjør, men det finnes vel pene kabinetter også?

Jeg har forsøkt å lete litt rundt på nettet, og omtrent overalt så står det at kabinett er å foretrekke når det kommer til vannskader, også av fagfolk. Membran er tett det, men det er så mange flere forutsetninger som må oppfylles for at det er sikkert, enn for et kabinett. Har man kabinett så ser man jo lett hvis det ikke er tett, og veggen har alltid mulighet til å tørke. Ved flis så ser man jo ikke skader, og flisa er porøs slik at man alltid har vann stående mot veggen pga kapillæreffekten, dersom man bruker dusjen hver dag da. Og så blir det jo såperester og andre misfarginger (antar jeg) i fuger og på flisa. Et kabinett er vel lettere å holde rent med sine glatte flater?

• Liker 7
Skrevet

Forresten, hun heter bare "madammen" når vi er uenige. Ellers er hun "lillegull", "pusen", eller rett og slett "dama". :)

• Liker 15
Skrevet

Okay, så nå har vi endelig kjøpt oss leilighet, madammen og jeg. En leilighet til 4 millioner i 2. etasjen i et stort trehus. Alt er nyoppusset og nytt, badene likeså. Nå har vi kommet til hvordan vi vil innrede badet, og her følte jeg sannelig at jeg kunne få bidra til løsninger, (alle andre forslag til interiør ellers i leiligheten som jeg har kommet med har blitt avvist). Jeg ville altså ha dusjkabinett, men madammen ønsker iherdig å ha dusjhjørne.

Hennes argument er at dusjkabinett er stygt og det tar stor plass på badet, og at membran er trygt, arbeidet er tross alt gjort av fagfolk. That's it.

Mine argumenter er at membran i trehus er risikabelt pga setninger og deformasjoner som oppstår, at arbeidet *kan* være dårlig utført og at ved senere salg så vil en dusjsone med kabinett vurderes å ha langt høyere levetid. I tillegg vil jo vi som bor i 2. etasje i verste fall kunne stå erstatningsansvarlige for de som bor i etasjen under hvis vannskader oppstår. Jeg mener også at badet er stort nok til at vi ikke trenger å bruke dusjsonen til oppbevaring. Dører må vi jo uansett ha der dusjen er, og hvis det er dusjhjørne så må jo disse dørene limes rett på flisa (som er limt i på membranen). Etter noen år hvor man river og sliter i disse dørene så ser jeg for meg at membranen blir stadig dårligere.

Så hvordan skal jeg forholde meg til dette? Hvis vi prøver å diskutere dette så blir hun sur og grinete.

Dere får ta en konstruktiv samtale om det og komme frem til en felles løsning. Som du forøvrig skulle krevd om resten av leiligheten også. Få deg en ryggrad, mann! (Som kvinne til mann: du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å la henne bestemme. Sett ned foten og få litt respekt!)

Anonym poster: 1b86f1da14f33a0184df34284e853303

• Liker 6
Skrevet

Kjøp badekar, så blir alle fornøyd.

• Liker 3
Skrevet

Kjøp kabinett, et stort og fasjonabelt et, og bygg inn. Så går det i ett med rommet samtidig som det er sikkert.

Problem solved.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Dusjsone er penest, kabinett er tryggest (sier hun med sprukne fuger i dusjsonen).

Endret av Roadrunner
  • Liker 4
Skrevet

I denne situasjonen med leilighet i andre etasje, hadde jeg kjøpt kabinett ja. Selv om fagfolk har gjort jobben er dere ikke 100% sikre på at det ikke kan skje lekkasjer, og da er det greit å sikre seg med et kabinett.

Det finnes jo helt greie og pene kabinetter som ikke tar mer plass enn et dushjørne.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Denne krangelen vil jeg følge med på. :P

Hos oss er det motsatt, han mener dusjhjørne er bra nok, jeg vil ha kabinett. Dusjhjørnet han har nå ser jævlig ut, og hjemme hos foreldrene mine gikk de over til kabinett etter store fuktskader på badet. Vi kan heldigvis utsette vår krangel litt til. ;)

Endret av alille
Skrevet

Dusjkabinett VAR ekstremt stygge, men mange av de som man får kjøpt i dag er helt ok. Foreldrene og svigerforeldrene mine har samme type dusjkabinett, men i forskjellig farge (foreldrene mine hvit og svigers grå), og de er fine. Synes også at det er mer hygienisk med dusjkabinett av en eller annen grunn. Men dersom dere har lite bad og det er snakk om plassbesparende dører man bikker innover så kan jeg være enig med samboeren din.

Anonym poster: 465036510993de9b423a0f785c78f45e

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde lett opp råd og erfaringer som støtter deg i det med dusjkabinett.

Ja, jeg vet. Dusjløsning med dører/hjørne ER penest. Jeg vet der i mot at det ikke er tryggest. Nå har jeg opplevd en vannskade og ikke fader om jeg setter meg i en sånn situasjon en gang til. Vannskaden tok meg over et halvt år å få orden på. Her er det kun dusjkabinett som gjelder.

Anonym poster: 1cf60a3a69eb7c9c2dd3f0536b844092

• Liker 1
Skrevet

Bruk heller noen tusen på å få et pent dusjkabinett. De finnes, men koster.

Anonym poster: 1cf60a3a69eb7c9c2dd3f0536b844092

• Liker 1
Skrevet

jeg ville definitivt stått på mitt om kabinett..

Hvis jeg noen gang skal innrede bad så blir det definitivt et sånt massasjedusjkabinett

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dusjkabinett er stygt, men det er tryggere! Argumentet med at det er lettere å rengjøre dusjkabinett enn dusjhjørne er jeg ikke enig i. Å rengjøre glassdørene er noe herk og jeg skulle gjerne ha hatt et dusjhjørne med 2 glassdører istedenfor et dusjkabinett med 4. Jeg synes uansett at argumentet med sikkerhet er det beste, og det finnes dusjkabinett som ikke er så ille, man trenger jo ikke gå for det billigste

Denne er jo ikke så veldig stygg akkurat:

http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no&sa=N&tbo=d&rlz=1C1AFAB_enNO494NO494&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbnid=Vwn6WkMIhmBpOM:&imgrefurl=http://www.mtre.no/sider/produkt.asp%3FID%3D149%26vare%3DWEB10149&docid=Rw5rNrkIGuWO1M&imgurl=http://www.mtre.no/mtre/bilder/dusjkabinett-stort-familiebadet.JPG&w=1000&h=666&ei=6WiyUP6GGtSP4gTk64DICw&zoom=1&iact=hc&vpx=311&vpy=153&dur=377&hovh=183&hovw=275&tx=124&ty=82&sig=100936878817246948438&page=1&tbnh=130&tbnw=181&start=0&ndsp=29&ved=1t:429,r:3,s:0,i:93

Endret av Tropic
Skrevet

Dusjkabinett reduserer sjansen for vannskade med over 90%, så om dere er i andre etasje i et trehus er det absolutt noe å tenke på. Vannskader som følge på at membran blir utett etter 5-6 år er ikke dekket av forsikring.

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler et enkelt og praktisk kabinett UTEN silikon. Enklere å holde rent og holder seg pent lengre. For eksempel Porsgrund Showerama?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...