Cosette Skrevet 25. november 2012 #21 Del Skrevet 25. november 2012 Jeg er ikke nødvendigvis så uenig med deg, men det er litt på siden av det Arabella spurte om. Og da begynner jeg også å lure: Finnes det norske dialekter der "de sitt" og "de sine" er vanlig og regnes som "riktig"? For øvrig virker det ikke som noen dum idé a starte en egen tråd om det du tar opp i innleggene dine. Hvorvidt denne måten å skrive eller snakke på allerede er vanlig i dialekter eller ikke er jo ikke så viktig, men dette ville jo (hvis det slo an) være et glimrende eksempel på språklig utvikling, hvor man (hovedsaklig unge mennesker) har kommet frem til at pronomenbruken slik den har vært ikke er tilfredsstillende, enten fordi den er for tungvint, eller fordi det klinger bedre med noe annet. Helt etter oppskriften, med andre ord, selv om det alltid vil finnes de som vrir seg i frustrasjon over denne "fordervelsen av språket". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 25. november 2012 #22 Del Skrevet 25. november 2012 Nå er det jo en subjekt-/objektformfeil her, da. Dere hadde nok rynka på nesa av "dem sitt" også, men ikke like mye, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missdior Skrevet 26. november 2012 #23 Del Skrevet 26. november 2012 åh, det verste jeg vet er folk som absolutt skal kverlurere når det gjelder slike skrivefeil.. det er dialekt når man snakker, ikke når man skriver. her i norge har vi to skriftformer; bokmål, og nynorsk. noe annet er tullball. helt enig med TS, at den setningen der, den er svært dårlig formulert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 1. desember 2012 #24 Del Skrevet 1. desember 2012 Jeg er ikke nødvendigvis så uenig med deg, men det er litt på siden av det Arabella spurte om. Og da begynner jeg også å lure: Finnes det norske dialekter der "de sitt" og "de sine" er vanlig og regnes som "riktig"? Dette er vanlig i kristiansandsdialekten i allefall. "De gikk inn på rommet ho sitt" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå