Gå til innhold

Er dette god norsk?


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

"..., men så lenge du bor i de sitt hus må du følge de sine regler,...".

Jeg har også sett han sin, hun sin, din sin, min sin. Dette er da vel riv, ruskende galt. Ikke på nynorsk engang brukes denne garpegenitivskonstruksjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"..., men så lenge du bor i deres/vårt/mitt hus, må du følge deres/våre/mine regler,..." - ville jeg ha skrevet. Originalen virker ganske "barnslig" på meg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva ville du skrevet?

Anonym poster: 159dc9c43d546416a74b16a1dcb58062

Deres hus, deres regler. - Min/mitt/mine, din/ditt/dine, hans, hennes, dens/dets, vår/vårt/våre, deres (2. person flert.), deres (3. person flert.)

Dette kalles eiendomspronomener. Lærer dere ikke grammatikk på skolen lenger?

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er ikke barnslig...det er faktisk dialekt. ;)

Det er meget mulig, men én sak er hvordan du snakker, en annen sak hvordan du skriver.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Allergikeren

"..., men så lenge du bor i deres/vårt/mitt hus, må du følge deres/våre/mine regler,..." - ville jeg ha skrevet. Originalen virker ganske "barnslig" på meg.

Jeg også hadde skrevet det slik. Men jeg får et inntrykk av at "deres" blir erstattet med "de" i en del dialekter? Nå forutsetter jeg at de skriver "de sitt hus" fordi det er slik de ville sagt det, på samme måte som at mange på østlandet ofte bruker "henne" og "hvem" der det skal stå "hun" og "hvilken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en god måte å skrive på, jeg er enig i det, men det nytter ikke å sende rettskrivingspolitiet på alle som ikke skriver korrekt. En hver skriver på sitt vis og det er det ikke stort å gjøre med.

Har en ikke lært det en bør på skolen, så er det slik det er. Noen skriver sånn (og enda verre) for å tulle innad i spesielle tråder her også... Ikke noe eksempel til etterfølgelse akkurat, men slik er det.

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deres hus, deres regler. - Min/mitt/mine, din/ditt/dine, hans, hennes, dens/dets, vår/vårt/våre, deres (2. person flert.), deres (3. person flert.)

Dette kalles eiendomspronomener. Lærer dere ikke grammatikk på skolen lenger?

Slapp av, jeg ville skrevet akkurat det samme som deg.

Anonym poster: 159dc9c43d546416a74b16a1dcb58062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skrevet noe slikt, ville jeg mistet jobben.

Men en liten detalj angående overskriften: Sier/skriver dere god eller godt norsk? Basert på Tanums store rettskrivningsordbok, Bokmålsordboka og min egen språkfølelse, er jeg temmelig sikker på at begge deler er like riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"..., men så lenge du bor i de sitt hus må du følge de sine regler,...".

Jeg har også sett han sin, hun sin, din sin, min sin. Dette er da vel riv, ruskende galt. Ikke på nynorsk engang brukes denne garpegenitivskonstruksjonen.

Det skal selvsagt være "... men så lenge du bor i dems hus må du følge dems regler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "god norsk"? Sosiolingvistisk er dette interessant. Hvem har rett til å definere hvilken bruk av språket som er god og hvilken som er dårlig? Ordboken? Språkrådet?

Jeg mener, tar man utgangspunkt i at det som kalles korrekt grammatikk - altså det man lærer på skolen - er "god norsk", så er det åpenbart at den gjengitte setningen ikke er god. Jeg bare undres over at det liksom skal være helt hevet over enhver tvil at noe slikt som "god norsk" eksisterer, at det finnes én bruk av det skriftlige (eller muntlige) språket som er overlegen. Såkalt korrekt grammatikk er jo bare et system av regler som enkelte har fått lov til å definere. Språket i seg selv eksisterer utenfor systemet og er dynamisk og i konstant utvikling og endring. At pronomenet "deres" etterhvert kanskje vil erstattes med "de sine" for folk flest er jo bare et av resultatene av denne dynamikken.

Endret av Cosette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skrevet noe slikt, ville jeg mistet jobben.

Men en liten detalj angående overskriften: Sier/skriver dere god eller godt norsk? Basert på Tanums store rettskrivningsordbok, Bokmålsordboka og min egen språkfølelse, er jeg temmelig sikker på at begge deler er like riktig.

Jeg har aldri hørt noe si "god norsk", "godt norsk", derimot.

Anonym poster: c2568d5f43ffcb5377c1155e5a4fe11a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er "god norsk"? Sosiolingvistisk er dette interessant. Hvem har rett til å definere hvilken bruk av språket som er god og hvilken som er dårlig? Ordboken? Språkrådet?

Jeg mener, tar man utgangspunkt i at det som kalles korrekt grammatikk - altså det man lærer på skolen - er "god norsk", så er det åpenbart at den gjengitte setningen ikke er god. Jeg bare undres over at det liksom skal være helt hevet over enhver tvil at noe slikt som "god norsk" eksisterer, at det finnes én bruk av det skriftlige (eller muntlige) språket som er overlegen. Såkalt korrekt grammatikk er jo bare et system av regler som enkelte har fått lov til å definere. Språket i seg selv eksisterer utenfor systemet og er dynamisk og i konstant utvikling og endring. At pronomenet "deres" etterhvert kanskje vil erstattes med "de sine" for folk flest er jo bare et av resultatene av denne dynamikken.

Og det kommer fra en som selv skriver et plettfritt bokmål … :fnise: Jeg mener det må være rom for dialekt og slang og sære, idiosynkratiske former i litterære tekster, men i undervisningen og lærebøkene må man holde seg til visse regler. Disse reglene vil selvsagt forandre seg over tid, slik de hele tiden har gjort. Og det er neppe noen som er tjent med et totalt språklig anarki, og det må være lov å påpeke at noe er direkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..., men så lenge du bor i de sitt hus må du følge de sine regler,...".

Jeg har også sett han sin, hun sin, din sin, min sin. Dette er da vel riv, ruskende galt. Ikke på nynorsk engang brukes denne garpegenitivskonstruksjonen.

Akkurat den reagerte jeg også på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kommer fra en som selv skriver et plettfritt bokmål … :fnise: Jeg mener det må være rom for dialekt og slang og sære, idiosynkratiske former i litterære tekster, men i undervisningen og lærebøkene må man holde seg til visse regler. Disse reglene vil selvsagt forandre seg over tid, slik de hele tiden har gjort. Og det er neppe noen som er tjent med et totalt språklig anarki, og det må være lov å påpeke at noe er direkte feil.

At det er visse praktiske fordeler ved å ha grammatiske regler i undervisning protesterer jeg ikke mot. Det er heller tanken på språk som godt eller dårlig jeg stiller spørsmål ved, en tanke som gjennomsyrer hele dette underforumet. Det er i praksis en liten, utdannet elite som har fått og fremdeles får lov til å definere godt og dårlig språk (en elite jeg selv kan sies å høre godt hjemme blant). For ikke å snakke om at man kaller såkalt grammatisk korrekt norsk "nøytralt", hvilket er absurd. Man kan mene hva man vil om det, jeg bare påpeker at for en lingvist er dette interessant å stille spørsmål ved.

(For øvrig vil jeg gå langt i å kalle "språklig anarki" svært usannsynlig. Det var jo ikke slik at det hersket et fullstendig språklig kaos før den generelle befolkningen ble lese- og skrivedyktige og et felles skriftspråk ble en allmenn realitet. Vi mennesker er jo tilpasningsdyktige, selv om vi skulle bruke norsk relativt ulikt etter våre personlige identiteter ville et såpass samlet samfunn som det norske fremdeles kreve at vi ikke utviklet det skriftlige språket i såpass sprikende retninger at vi ikke ville kunne forstå hverandre. Tror jeg. :))

Edit: Dette er nok forsåvidt på siden av hva trådstarter var ute etter diskutere, så det er i grunnen en avsporing fra min side. Kanskje jeg heller lager en egen tråd om temaet.

Endret av Cosette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nødvendigvis så uenig med deg, men det er litt på siden av det Arabella spurte om. Og da begynner jeg også å lure: Finnes det norske dialekter der "de sitt" og "de sine" er vanlig og regnes som "riktig"?

For øvrig virker det ikke som noen dum idé a starte en egen tråd om det du tar opp i innleggene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...