Gå til innhold

Hva bør en jente på 10 år får lov til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, Jeg er enig i ALT du skriver, unntatt det med sminke!

Det med sminke er for meg i særstilling da sminke for de fleste jenter uansett alder (10-70 år) et enkelt og harmløst grep for å føle seg bedre. Jeg syns ikke det handler om å bli "damete" eller seksualisert på noen som helst måte, sminke handler også om velvære på samme måte som det å ta seg et boblebad, en hårkur, en ny hårklipp, en ansiktsmaske, en svømmetur osv. En 8-9 åring med sminke er litt for tidlig, men som 10-åring (starten på puberteten) syns jeg faktisk det er noe positivt med en forsiktig sminkestart, jeg kan utdype hvorfor jeg mener dette:

Som barn hadde jeg helt "ok" selvtillit, ble ikke mobbet, men jeg hadde jo et speil hjemme... Jeg var passe fornøyd med utseendet, men jeg slet litt med kviser som begynte i 10-årsalderen og litt tykke øyenbryn. Som 10-åring begynte jeg å sminke meg i "skjul" (kjøpte en dekkstift og en mascara på HM for egne lommepenger) og jeg nappet øyenbrynene forsiktig (en stor forbedring!). Jeg var den første jenta i klassen som begynte med sminke (dette var tidlig på 90-tallet da det ikke var uvanlig å være sminkeløs som 15-åring...) Og da jeg begynte å sminke meg litt forsiktig som 10-åring, litt dekkstift på kvisene og litt forsiktig mascara så fikk jeg mye bedre selvtillit, fikk det bedre med meg selv rett og slett, på en sunn måte! :-) Jeg var overhode ikke interessert i gutter eller i mote på denne tiden, dette handlet kun om meg selv, ikke om press fra andre. Skulle jeg gått gjennom mine første tenåringsår uten sminke og uten dekkstift (fordi jeg ble nektet av foreldre) så tror jeg rett og slett det hadde påvirket selvtilliten min veldig negativt...

"På tross av" at jeg var det første jenta i klassen som startet med sminke, så ventet jeg til jeg var 18 år (frivillig venting!) før jeg fikk mitt første kyss og min første kjæreste, og jeg har kun hatt sex med 3 personer og nå er jeg over 30 år... Så tidlig start med sminke trenger ikke bety at man blir bevisst egen seksualitet eller gutter tidlig, det kan faktisk bare bety at man får en sjanse til å føle seg mer vel i en trøblete tid hvor mange unge jenter - også 10-åringer - sliter med å se sin egen kropp blir mer formfull og at kvisene kommer frem....

Anonym poster: d5b88076ca01a258fbd0277cbc9f93ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri har jeg blitt mobbet på ungdomsskolen, og de som mobber andre pga klær, sminke og kule duppeditter - vel, hvem gidder å bruke tid på sånne folk? ;P

Anonym poster: 2e9b12ab629aa23be69abcc17b0f5be8

Du var vel heldig med hvem du gikk på skole, med, da. Når noen bestemmer hva som er kult og ingen tør å prate med de som ikke er kule, fordi da blir de også outsidere, da handler det ikke om å gidde å bruke tid på folk. Da handler det om at ingen vil prate med deg. Å mene at klær, sminke og image ikke SKAL spille noen rolle for tiåringer, koste hva det koste vil, vel, det kan koste litt for mye for barnet. Å være ti år i dag er ikke det samme som det var for noen år siden.

Silfen, det var akkurat det jeg mente. De trenger ikke se ut som horer, men de kan få gå med sminke og "kule" klær. Det går an med en mellomting. Forresten ble jeg aldri rebell eller så ut som jeg hadde dyppet meg i et spann med maling, fordi jeg fikk lov til å gjøre som jeg ville. Da fikk jeg aldri noe behov for å utagere.

Anonym poster: abab436fbcd21cc302ef75b2c1862566

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en tiåring trenger sminke for å føle seg bedre er det noe sykt i veien og man bør da jobbe med barnets selvbilde fremfor å la det ta på seg en maske!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i huleste skal en 10 åring sminke seg?? Sminke er ikke bra for huden. Jeg vet at mange gjør det, men tenker ikke da foreldrene noe om hud og sånt! Synes skolene bør forby sminke, slik som med bruk av luer i timene. (Vet ikke om det gjelder mere)

Da blir alle uten sminke! Synes det er fælt å tenke på at så små barn føler at de MÅ sminke seg for å se bra ut.

Jeg har en 11 åring. Et par av jentene bruker maskara på skolen, noen kler seg annerledes, noen er veldig opptatt av klær, og heldigvis ingen press på noe... Enda ihvertfall! Vi er foreløpig helt enig at ingen sminke før ihvertfall ungdomskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kort kommentar til TS: Du skriver at du er redd for "lokkemenn". Sjansen for overgrep av familiemedlemmer og venner av familien, er langt større enn fremmede lokkemenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamman til datra

Jeg er oppvokst i Oslo og har selv barn som er litt eldre enn det datteren din er. Hun har fått lov til å "henge" på kjøpesenteret så lenge hun er sammen med noen siden hun var 10. Nå skal det sies at vi bor et stykke unna skolen hennes og hun tar buss gjennom byen hver dag alene. Når hun er med venninner hjem må hun komme seg hjem på egenhånd. Det samme gjelder ridinga.

Nå vet jeg ingenting om datra di, men min datter har alltid vært veldig selvstendig. Hun har en voksen holdning i forhold til alderen og jeg har aldri vært bekymret for det du kaller "lokkemenn". Så lenge hun er sammen med andre og de lover å holde sammen til de kommer hjem så ser jeg ikke problemet med at de henger på senterene. Bedre det, enn at de sitter hjemme foran PC'n. Hun har mobil og vi har fri familie aabonemang. Og hun har streng beskjed om å ha på lyden så hun hører når jeg ringer.

Hun sminker seg litt til fest, men ikke mye. Hun er opptatt av klær, men heldigvis mer av stil enn av merker. Så H&M og BikBok holder foreløpig i massevis.

Min teori hva gjelder oppdragelse er å ikke stritte for mye i mot forandringene som skjer i denne alderen. Jo mer man stritter jo større behov får de for å være "ulydige" og drive med hemmelighetskremmerier. Jeg vil heller at hun bruker øyenskygge og kjøper Uggs enn at hun slutter å snakke med meg fordi jeg "ikke skjønner noen ting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom en tiåring trenger sminke for å føle seg bedre er det noe sykt i veien og man bør da jobbe med barnets selvbilde fremfor å la det ta på seg en maske!

Bra selvbilde gir ikke automatisk aksept av andre... Jeg hadde bra selvbilde, jeg, men venner fikk jeg ikke mange av før jeg så ut som de andre. Å se ut som de fleste andre gir aksept. Det er den triste sannheten, at hun på min skole som aldri gikk med merkeklær, sminke eller kule sko på ungdomsskolen eller videregående - hun har fortsatt ingen venner som voksen. Da hjelper det ikke om hun har aldri så bra selvbilde. Aksepten fikk hun aldri.

Alt skal være så svart-hvitt på KG. Enten klær barn seg som horer og gjør voksne menn kåte, eeeeller så er de barn som bare leker med dukker og klatrer i klær. Kan de ikke klatre i trær med mascara og neglelakk? Få lov å eksperimentere litt med sminke og gå og shoppe litt hvis de så gjerne vil.

Anonym poster: abab436fbcd21cc302ef75b2c1862566

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nekte ei jente sminke er galskap.

Synes også det er tull og nekte henne moteklær.

Vil henne ikke leke mer så bør hun få slippe det. Og vil hun leke så bør hun få lov til det.

Å dra på kjøpesenteret ser jeg egentlig heller ikke noe galt i. Det gjorde jeg selv da jeg var 10 og det var rundt 3 km unna. Jeg gikk da. Men der må man også se an barnet, trafikken og sånt. Noen 10-åringer er voksen for alderen, mens andre tror motorveien er en lekeplass.

Og forresten, moteklær og sminke er ikke kilden til at barn blir mobbere.

Har sminket meg siden jeg ar 8 og har aldri vært hverken en mobber eller bortskjemt. Har blitt mobbet, men det igjen er ikke sminken sin feil.

Anonym poster: 5566afdc5a394acb0c6dbada8874f47d

Å nekte et barn sminke er ikke galskap... At du har fått sminket deg siden du var 8 år synes jeg faktisk er tragiskt.

TS, synes du har en fornuftlig holdning til dette. Min 10-åring får ikke dra på kjøpesenter alene, hun har ikke moteklær (økonominen tillater ikke det), hun sminker seg ikke på skola osv. Og dert gjør ingen av vennene hennes heller.

Herregud, ungdomstiden kommer fort nok med alt det innebærer. La barna få være barn så lenge som mulig, synes det er tragiskt når forelder (mødre) "presser" moteklær og sminke på unger. Selvsagt synes min datter at dette med fine klær og sminke er spennende, men det begrenser seg til "vanlige" klær og lip gloss og at vi to har sminkekveld innimellom :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10-åring får bruke neglelakk og lipgloss, annen sminke prøver jeg å holde igjen på til daglig bruk, men hun har et sminkeskrin som hun kan leke med og øve seg med hjemme. Angående moteklær, så er jeg også litt tilbakeholden. Ikke fordi vi ikke har råd eller fordi jeg vil være slem, men fordi jeg prøver å lære henne hva merker egentlig handler om. Men hun kan ønske seg slike ting til bursdag eller jul, slik at det blir noe spesielt og ikke noe man kan få når som helst.

Å henge på kjøpesenter er uaktuelt for min 10-åring. Hun har ikke noe der å gjøre på egen hånd, og det er en usunn fritidsaktivitet. Hun synes det er gøy å gå i butikkene med venninnene og kjøpe småting for ukelønnen, men da løser vi det slik at jeg tar med meg jentene og blir med på senteret, og så får de en time å kikke i butikker mens jeg handler andre ting.

Jeg er altså enig med deg i det meste, men samtidig må man velge hvilke kamper man vil kjempe.

Anonym poster: 0e8e5894b564f90c8cc8e20f87e58df0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg byrja å sminke meg litt (nappe augebryn og ha på litt mascara og lipgloss innimellom) då eg var 14-15... Då eg var 10, leika eg framleis med dokker og lego, og tenkte ikkje eingong på sminke... Synest dette er ei trist utvikling.

TS, eg synest du høyrest veldig fornuftig ut. Viss ikkje foreldre skal setje grenser, kven skal gjera det då?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Godt å se at storparten er enige i at dette er ting man bør begrense, spesielt det med sminke og shopping.

En bruker her skrev at det er viktig å ikke føle seg utenfor mht moteklær etc. Ja, jeg er veldig obs på det, så hun er på ingen måte noen outsider som ser annerledes ut eller har mer "barnslige" klær enn de andre. Ser helt vanlig ut, med klær fra lindex og WOW, og som sagt har UGGs kopi. Poenget mitt er at det er uaktuelt å kjøpe ting som koster flesk, ellers er det ok å kjøpe ting som er in og ser "kult" ut. Det er jo også de færreste som har ekte UGGs og Hunter og bruker sminke jevnlig. men disse få setter altså standarden, og det er synd.

En annen skrev at å nekte barnet sminke og moteklær kan føre til at man senere blir opprørsk og vil teste grenser etc.. Kanskje når de er større og hun f.eks er en av veldig få som ikke får sminke seg, Det ser jeg. Men nå som det ikke er så mange, kommer jeg ikke til å fire på dette med sminke. Jeg grøsser selv når jeg ser så små unger med full øyensminke.. Moteklær har hun jo, bare ikke veldig dyre ting.

Til deg som skrev at du var enig i alt utenom sminken: vel, jeg ser at det kan være problematisk om man har mye kviser osv. og jeg mener at det er noe ganske annet å bruke dekkstift for å dempe et "problem" enn å bruke øyenskygge, kajal og mascara!! Ser du skriver at du brukte mascara også., og at dette hjalp veldig på selvtilliten. Jeg er den første til å vedgå at sminke kan gjøre underverker for selvtilliten og jeg bruker sminke daglig selv. Men jeg begynte ikke før jeg var 15. Og min datter har ingen spesielle problemer sånn sett og ikke spesielt dårlig selvfølelse, hun har plettfri hud og lange, mørke vipper. Eneste grunnen til at hun vil bruke det er pga at enkelte venninner så smått begynner. Men som sagt, så lenge det ikke er flere enn det er, så får det vente. Men kommer selvsagt ikke til å tviholde på dette prinsippet om hun er en av de aller siste og føler seg utenfor..

En her skrev at sjansen for å møte lokkemenn er større blant kjente enn blant fremmede. Vel, jeg er ikke så sikker. Jeg er nok ekstra engstelig for dette siden min datter ble utsatt for en slik da hun var 8.5 år. Hun og en venninne ble stoppet på vei hjem fra skolen av en mann i bil som ville ha dem med hjem og gi dem sjokolade,,.. Han gikk til og med ut av bilen og fulgte etter dem. Og dette var på den korte strekningen hjem fra skolen. Jeg tenker selvsagt da at sjansen er enda større på vei til senteret som ligger langt unna, og på selve senteret.. I hverdagen omgås hun få menn, og de hun møter (fedre av venninner) kjenner vi godt og stoler på. Hun har kjent dem i 5 år. Ellers møter hun ikke menn på tomannshånd, og har ingen mannlige trenere eller lærere el.l så den sjansen er ikke til stede blant "kjente". Og med alle de episodene som har vært i avisa i høst har jeg bare blitt kjemperedd for dette, det var jo som en epidemi en stund... :( En løsning kan selvsagt være at jeg kjører henne og en venninne og at de får se litt i enkelte butikker mens jeg er i nærheten. vil i alle fall ikke la henne spasere denne trekningen alene. Hun er selvstendig og moden, men man må jo likevel ha en viss kontroll..

En av jentene som får lov til "alt" (og som ikke lar en sjanse gå fra seg til å påpeke det), var med min datter hjem en dag. Da var det snakk om å gå og handle alene, og jeg sa nei. Min datter sa da at jeg var så "streng" og at NN får lov til så mye mer. Da svarte venninna "det er jo fordi de elsker deg, NN"... Lurer på hvilke tanker hun da gjør seg om egne foreldre som har minimalt med grensesetting...

Som noen sa, det er vel bare å velge sine kamper, og se an hva som er viktig... Dette er jo bare starten på flere år med "kamper" og diskusjoner... :/

Anonym poster: 175bd17b456b2e9b1597e2369cd5f9ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 år?? Min datter er også 10 år, men jeg kjenner ikke igjen mye av dette som er skrevet. Kanskje har det å gjøre med at vi bor mere ute på "landet", jeg vet ikke. Moteklær har enda ikke vært oppe som tema, så lenge det er konfortabelt, er det visst OK. Det blir heller meg som passer på så plagg ikke skjærer seg fullstendig, sammensetninger av klær er ganske så tilfeldig fra hennes side. Sminke brukte hun og vennene på halooween, men ei jente i pararellklassen hadde visst brukt maskara på en bursdag for leden, noe som var et stort tema, liksom: Mamma, vet du hva?? "Emma", hun hadde på maskara i bursdagen til "Ingeborg", hun har blitt jålete!

Fritiden blir brukt på lekser og ute med nabojenter, ball- lek, spionering i mørke med lommelykter, maling, og selvfølgelig litt snakk om Justin Bieber innimellom. Dattera mi er enda et barn, og det er jeg glad for. Det er ingen senter i nærheten hvor de kan kjøpe klær, det er en liten klesbutikk for hennes alder i byen, (Barneklær) vi går sjelden dit og handler, for hun vil da ende opp som en kopi som minst fire- fem av de andre jentene...

Men alt dette kommer nok tidsnok, jeg skal ikke stå i veien for dette, men nyter enda at det er andre ting som har fokus. Jeg tror miljøet og hvor du bor kan ha mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...