Gå til innhold

er barnet ditt eller hans?...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er selvsagt VÅRT barn, men jeg synes det er en fin tradisjon å ta mannens etternavn samt at barna får det. Alt man skal irritere seg over...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh. Så hva gjør dere hvis dere gifter dere etter barnet er født da?

Anonym poster: 66feeab4d5537a368d46e8a861c31951

da bytter vi etternavn på ungen. ikke verre enn som så.

Anonym poster: 16f928dc770d2b4a66151c478005c1ed

Skrevet

Vårt (!) barn har fått hans etternavn av min vilje. Mors navn er så kjedelig og vanlig, mens fars er beskyttet etternavn. Mye morsommere å ta hans da!

Skrevet

det kommer jo av tradisjon. Men hvorfor ikke bare ta begge etternavnene?

Skrevet

da bytter vi etternavn på ungen. ikke verre enn som så.

Anonym poster: 16f928dc770d2b4a66151c478005c1ed

Så teit. Hvorfor ikke bare gi ungen fars etternavn med en gang? Skjønner ikke tankegangen.

Anonym poster: 66feeab4d5537a368d46e8a861c31951

Skrevet

Joda det er våre barn men:

- det er bare mamma som kan trøste og blåse når begge er hjemme

- det er mamma som får flest klemmer

- det er mamma som får høre om gode og dårlige nyheter i barnas liv.

- det er mamma de kryper inntil når de kommer i sengen midt på natten..

Og så har de farens etternavn da...

Ganske grei deal spør du meg ;)

Trist lesning synes jeg. Et tap for både far og barn.

Anonym poster: d3512db4e074d57c1dff62cb3ba5104f

• Liker 2
Skrevet

Det er selvsagt VÅRT barn, men jeg synes det er en fin tradisjon å ta mannens etternavn samt at barna får det. Alt man skal irritere seg over...

Ikke alle synes det er en fin tradisjon og en selvfølge at barna får farens etternavn og at en selv skal ta mannens etternavn?

Kanskje det er disse som irriterer seg en smule? :wink:

Vi er forskjellige, vet du. :)

Anonym poster: 4b579d74004cae78785c9b254cbff191

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hun og jeg har likt mellomnavn, og hun har fars etternavn. Jeg har min fars etternavn, så at hun skulle ta hans etternavn var naturlig for meg.

Endret av Orchideae
Skrevet

Hun og jeg har likt mellomnavn, og hun har fars etternavn. Jeg har min fars etternavn, så at hun skulle ta hans etternavn var naturlig for meg.

Dette forsto jeg ikke, men det er helt sikkert fordi jeg er kjempetrøtt. Eller har tungt for det iblandt. :(

Anonym poster: 4b579d74004cae78785c9b254cbff191

Skrevet

Tja. Jeg har kun min mors etternavn. Selv om det i hjemlandet til faren min er mest vanlig at barna har en variant av farens fornavn til etternavn, som igjen varierer etter kjønn.

Skrevet

Rart hva folk grubler over...

Mamma tok pappas etternavn da de ble gift men beholdt også sitt eget, og jeg har også begge. Skriver pappas sist. og mammas forkortes ofte til bare forbokstav. Betyr det at jeg er mest hans? :klo:

Godt vi har noe å diskutere gjennom julemiddagen.

Skrevet

Trist lesning synes jeg. Et tap for både far og barn.

Anonym poster: d3512db4e074d57c1dff62cb3ba5104f

Skulle vel hatt på et lite ironiflagg seg jeg..

Pappaen er super på mange måter han, men så er det nå en gang sånn at for mange små så er mamma "best" en periode. Når de er alene med pappa får han blåse, trøste, kose etc. Men om jeg er hjemme går de først til meg. Eldste på 8 begynner å vokse ut av denne fasen, mens 5åringen er en skikkelig mammadalt.. Helt til pappa drar frem en radiostyrt bil ;)

Skrevet

Jeg har et spesielt og fint slektsnavn. Mannen hadde et vanlig sen-navn. Da vi giftet oss ønsket han å ta mitt navn<3 Ingen av oss ønsket å ha to navn, og vi ville også at framtidige barn bare skulle ha ett etternavn. Så både jeg og mannen og baby har mitt (nå vårt!) etternavn.

Jeg syns det er koselig at han ville ha mitt navn, regnet med at vi skulle beholde hvert vårt navn da vi giftet oss, så var ikke jeg som pushet på)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...