Gå til innhold

er barnet ditt eller hans?...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg heter *mitt navn* *pappas etternavn* *mammas etternavn (bestefars)*. Kjæresten min mener eventuelle barn MÅ ha hans navn. Vel, jeg mener nei. Jeg er åpen for begge deler, men ser at det der kan bli en opphetet diskusjon. For meg er det jo overhodet ikke slik at en tar farens navn, for det er slik det er. Det er litt der kjæresten min er.

Anonym poster: df8adf0fb2a403f7e55cef3f192a6ea1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her,

det er jo ikke viktig hva etternavn barna kommer til å få. men at de fleste menn tar det som en selvfølge at barna er DEMS og tar DEMS etternavn!... hvis det ikke vaaaar sååå viktig, så hvorfor ikke mammaens etternavn?

Jeg kommer nok til å bli motargumentert her, men i tidligere tråd mente en her at barna tilhører jo begge, noe jeg ikke mener er tilfelle. barna tilhører jo mest den personen som bærer den! når du bærer rundt på barnet hele dagen, da er jo du mer knyttet enn han!

Anonym poster: 7d0944866ecee4d9ff29f65dbb701835

Skrevet

TS her,

det er jo ikke viktig hva etternavn barna kommer til å få. men at de fleste menn tar det som en selvfølge at barna er DEMS og tar DEMS etternavn!... hvis det ikke vaaaar sååå viktig, så hvorfor ikke mammaens etternavn?

Jeg kommer nok til å bli motargumentert her, men i tidligere tråd mente en her at barna tilhører jo begge, noe jeg ikke mener er tilfelle. barna tilhører jo mest den personen som bærer den! når du bærer rundt på barnet hele dagen, da er jo du mer knyttet enn han!

Min sønn "tilhører" ikke meg noe mer enn han "tilhører" faren sin. Vi er begge omsorgspersoner som er fryktlig glad i han, men i mine øyne "tilhører" han ikke noen av oss mer enn den andre.

Skrevet

Når vi gifter oss skal tar jeg hans etternavn. Mitt etternavn utgår, men jeg bevarer mitt mellomnavn. Han tar også mitt mellomnavn til sitt etternavn. Så kommer hele familien til å hete akkurat det samme til mellom- og etternavn. :)

Vi velger forresten fornavn sammen. Ønsker ikke å byttehandle "de kan få ditt etternavn hvis jeg får bestemme fornavnet" - ønsker å være enig om hele navnet :)

Gjest brutal mann
Skrevet

Det er MINE unger og hennes. Alt etter hva en tenker på i øyeblikket. Navnemessig vinner jeg da mitt navn er så føkkings sjelden at det står på listen over utrydningstruede navn.

• Liker 1
Gjest proteinet
Skrevet

Når jeg en gang blir mor, skal barnet ha MITT og farens etternavn. Jeg syns det er merkelig at det fremdeles i dag er slik at barnet kun får farens etternavn. Dere sier at dere har fått velge fornavn, så da er det greit at barnet får farens etternavn? Etternavn er jo slektsnavn, og det vil jeg at barnet mitt skal ha.

Skrevet

Nei nå må du gi deg, de ni månedene i magen er da en dråpe i havet ifht hele livet barnet har foran seg!

Skrevet

Det er vel svært usannsynlig, det blir vel som med de fleste jeg kjenner som har vokst opp med to navn, at enten bytter de ut et eller begge, eller så beholder de et og tar et fra mannen/kona.

Jeg har selv to etternavn, om jeg gifter meg beholder jeg enten begge eller bytter ut et av dem, kommer aldri til å bytte ut det av dem jeg har felles med sønnen min.

Siden jeg ikke bor med far til sønnen min synes jeg det er fint at vi har et felles navn, han heter mini X Y og jeg heter loren X Z. Jeg vet ikke om de som ikke bor med barna sine på lik linje kan forstå hvor mye noe så "lite" faktisk kan bety, men det å kunne presentere oss med et navn felles betyr faktisk noe for meg.

Du har ikke to etternavn. Det er ikke mulig.

Anonym poster: 66feeab4d5537a368d46e8a861c31951

Skrevet

Makan til pirk, du skjønte godt hva jeg mente, men for å være korrekt, jeg har et mellomnavn og et etternavn. Fornøyd da?

Gjest proteinet
Skrevet

Hvorfor er ikke det mulig å ha to etternavn? Jeg har to etternavn.

Skrevet

anciol, er du mann eller kvinne??

Jeg er en kvinne i slutten av 20 årene:)

Skrevet

Egentlig merkelig at det fortsatt er sånn, for husker mamma fortalte meg at året før jeg ble født (jeg er født i 81) var det automatisk at barnet fikk farens navn, mens nå er det automatisk morens hvis ikke man da allerede har fellesnavn pga giftemål eller noe. Med forbehold om at jeg kan ta feil, dette er hva jeg mener å huske hun fortalte meg..

Jeg har bare mammas navn. Skal ikke ha barn selv, så kan ikke uttale meg om den fremtidige delen av det. Men sånn rent hypotetisk hadde jeg likt at ungen hadde begges navn.

Skrevet

TS her,

Tilhører personen som bærer dem? For det første ordlegger du deg virkelig kleint her. Et barn er jo ingen eiendel som eies av en enkelt person, eller to for den saks skyld. Men jeg skal ikke kverrulere på det mer enn jeg har gjort.

Barnet vårt er like mye mitt barn som min manns. Vi er gift da, så problemstillingen med navn er ikke noe vi har problemer med. Men jeg ser ikke på navn som et stempel. Det at jeg har min manns etternavn betyr ikke at jeg er et objekt han eier, det betyr bare at vi er gift. Han kunne like gjerne ha tatt mitt etternavn, da dette var noe vi diskuterte før vi giftet oss.

Tilhører personen som bærer det er jo tull i mine øyne. Om det skulle gå riktig så galt mellom meg og min mann og vi ble separert hadde ikke jeg sett på barnet som mer mitt enn hans. Du virker veldig eiesyk som har en slik holdning.

Skrevet

Våre barn har mitt etternavn, og hans etternavn som mellomnavn. Jeg "styrte" valg av fornavn, og jeg er barnas mor. Altså, jeg har beholdt mitt pikenavn, som er skjeldent, og barna har det :)

Skrevet

Vår datter har begges etternavn,synes det ble mest riktig da vi ikke kommer til å gifte oss.

Skrevet

VÅRA barn har VÅRT efternamn, vi har enats om vad vi heter och vi har samma efternamn.

Mannen råkar ha ett extra efternamn som mellannamn men det använder han aldrig.

I Sverige är det så att barnen automatiskt får mammas efternamn om man inte anmäler något annat. De som har ogifta föräldrar, eller föräldrar med olika eller dubbla efternamn brukar ge barnen dubbla efternamn men jag tycker det inte är alls lika vanligt som i Norge.

I ett av niece/nevöernas klass har alla barn utom ETT dubbla efternamn.

Skrevet

Föresten tycker jag det är konstigt att en person bestämmer förnamn, är inte det något man kommer överens om som föräldrar?

• Liker 1
Skrevet

hvorfor skal barnet alltid ha fars etternavn? er det han er DU (mammaen) som bærer barnet? skal det ikke være naturlig at barnet skal ha DITT etternavn? hvorfor skal alltid far vinne denne krigen?

Anonym poster: 6c92e68bd5c1ec5b16b3403fbc1d0157

Sutre sutre. Urettferdig!! Det er *jeg* som har gjort all jobben, men så er det han som får bestemme etternavn :( Driiiitkjipt.

Skrevet

Når man gifter seg velger man jo et navn, om det er hans eller henens. Mnge velger hans navn og de vil vel da være naturlig at barnet har det samme etternavnet?

Om man ern samboer/kjæreste kan man vel ta begge etternavn? Det kan man forsåvidt gjøre om man er gift også da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...