Gå til innhold

er barnet ditt eller hans?...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har avtalt at barna våre skal ha mitt etternavn. Mannen min vil også gjerne ta mitt etternavn, for hans er veldig lite unikt, men faren hans satte seg fulltstendig på bakbeina og ble helt på gråten, så det blir ikke med det første i hvert fall...

Videoannonse
Annonse
Gjest Misteltein
Skrevet

Når jeg leste overskriften så var min første tanke: Barnet er vårt. Ikke mitt eller hans. Barnet er vårt.

Til etternavn så har han mitt etternavn, og kun det. Kun fornavn og etternavn. Jeg syns det blir litt mye med disse som har to fornavn og to etternavn. Det var ingen diskusjon på det, ingen argumenter for noe annet.

Gjest DrManhattan
Skrevet

Det ser ut som de fleste her er veldig voksne, bortsett fra trådstarter, og har kommet med fornuftige svar.

Selv har jeg min Fars navn, min ene bror har min mor of min fars navn mens min andre bror har sin biologiske fars navn (vi har ulike fedre)

Men om dere ikke blir enige så trekk kort eller strå, la det hele bli bestemt av sjansen, for det blir like "feil" at barna skal enten ha mors navn først eller fars navn.

Eller så kan vi gjøre sånn at sønner arver fars navn mens døtre arver mors navn

Skrevet

Fordi mannen min har ingen søsken som fører etternavnet hans videre. Jeg har to brødre som allerede har ført mitt etternavn videre. Dessuten tar jeg hans navn om vi gifter oss :)

Skrevet

I familien til min lille nevø har alle hvert sitt etternavn :)

Pappaen har dobbelt etternavn. Mammaen har et annet dobbelt etternavn. Lille nevøen har et helt annet etternavn. Så i en familie på 3 har de 5 etternavn :laugh:

Lille nivøen sitt etternavn er fra farslekta, men det er et sjeldent etternavn som er verna :)

Anonym poster: a6cdb6524307dc95b24083a046fc247f

Skrevet

Det var ikke så viktig for meg kjente jeg, og det var viktig for han. Barnet ville jo fått enten sin fars eller min fars etternavn, jeg har ikke noe eget. Vi har stående avtale om å legge til mitt som mellomnavn om jeg skulle ombestemme meg.

Gjest navnelapp
Skrevet

Vi hadde ein avtale om at eg skulle få bestemme fornamn, og han skulle bestemme etternamn, inngått i forelskelsens rus. Det var uansett heilt uaktuelt for meg å bytte namn. Vår eldste datter proklamerte i ein alder av fire at ho ville ha mitt etternamn. Det sa eg at ho måtte snakke med far sin om. Då ho var tolv kom ho med ferdig utfylte skjema om namneendring som ho ba oss om å signere. Så ho tok styringa sjølv, og det er eg litt stolt over.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke hva den store greia er, barnet er da like mye begges om det har det ene eller det andre etternavnet..? Noen har helt vanlige etternavn, andre har mer spesielle, eller navn man vil bringe videre. Man velger ytterst sjelden ut fra at "det skal være sånn" nå lenger.

For vår del valgte vi å ta mitt etternavn som mellomnavn, og hans som etternavn, uten bindestrek. Først og fremst fordi vi begge ville ha med vårt navn videre. Når vi skulle velge rekkefølge var det bare hvordan det klinget som bestemte, hans var finest til slutt. Når hun blir stor kan hun velge om hun vil beholde begge, eller bare bruke ett av de.

Anonym poster: 0e4e87aed5d3ccdd2947d4cd104438a1

Skrevet

Mannen min tok det aldri som noen selvfølge at barna skulle ha hans etternavn. Vi fant ut at vi ønsket at barna skulle ha begge navnene, men mannen min var ikke opptatt av at hans skulle være sist. Barna heter derfor Fornavn Mannensetternavn Mittetternavn.

Skrevet

På samme måte som at kvinner ofte tar mannens etternavn når de gifter seg

Og ikke omvendt.

Kultur og Tradisjoner.

Men fler og fler går bort i fra dette - og tar i stede begge navn i bruk

Skrevet

For det første så eier vi ikke sønnen vår, han er et eget individ som ikke eies av noen.

For det andre så har vi like mye omsorgsrett begge to selv om jeg har båret han i 9. mnd.

Når det gjelder navnet så ble vi enige om fornavnet i fellesskap og diskuterte oss fram til å bruke mitt navn som mellomnamn og hans navn som etternavn. Begge har sjeldne etternavn så vi ønsker å gi ham muligheten til å velge når han blir eldre, da kan han beholde begge navnene eller ta bort det ene.

Når vi gifter oss så beholder jeg mitt eget etternavn, og bare det.

• Liker 1
Skrevet

VÅRT barn har VÅRT navn.

Tror jeg tilhører en utdøende rase. Vi, foreldrene, er gift og jeg har tatt mannens etternavn. Vi er familien X og ikke X, Y, XY og YX..

• Liker 2
Skrevet

hvorfor skal barnet alltid ha fars etternavn? er det han er DU (mammaen) som bærer barnet? skal det ikke være naturlig at barnet skal ha DITT etternavn? hvorfor skal alltid far vinne denne krigen?

Anonym poster: 6c92e68bd5c1ec5b16b3403fbc1d0157

Barna våre!

Dessuten eier en ikke barn,de har man på lån.

Nå er jeg gift og tok mannens navn,så da ble det fars etternavn som ble brukt.

Skrevet (endret)

Det er vårt barn, de har mitt etternavn (og hans som mellomnavn). Mannen har tenkt til å ta mitt etternavn, men det prioriteres ikke så høyt (mye kort og kontoer, pass etc som må byttes/fikses så han har ikke prioritert det).

Uansett hva vi eller ungene heter så er vi jo en familie, etternavn er strengt tatt uinteressant i den sammenhengen.

Endret av Concertina
Skrevet

Mine barn SKAL ha mitt etternavn, blir ikke snakk om noe annet heller. Kan til nød få fars etternavn til mellomnavn, men vil helst unngå dette da jeg vil at barna bare skal ha ett etternavn. Jeg har et veldig sjeldent etternavn, og det navnet betyr veldig mye for meg. Har veldig liten familie, så det navnet skal føres videre uansett. Om jeg noen gang skal gifte meg skal jeg ikke bytte ut navnet mitt, eller ta til meg et annet. Skal hete det jeg alltid har gjort til evig tid, så mye betyr navnet mitt for meg:)

Skrevet

vis vi har giftet oss innen den tid. så får barna vårt etternavn(altså hans etternavn).

vis ikke. så skal mitt etternavn stå sist.

Anonym poster: 16f928dc770d2b4a66151c478005c1ed

Skrevet

vis vi har giftet oss innen den tid. så får barna vårt etternavn(altså hans etternavn).

vis ikke. så skal mitt etternavn stå sist.

Anonym poster: 16f928dc770d2b4a66151c478005c1ed

Eh. Så hva gjør dere hvis dere gifter dere etter barnet er født da?

Anonym poster: 66feeab4d5537a368d46e8a861c31951

Skrevet

Det er vårt barn, og følgelig så har han mitt etternavn som mellomnavn og samboeren sitt etternavn som etternavn. Det er det som klinger best.

Gjest DrManhattan
Skrevet

'Tis but thy name that is my enemy;

Thou art thyself, though not a Montague.

What's Montague? it is nor hand, nor foot,

Nor arm, nor face, nor any other part

Belonging to a man. O, be some other name!

What's in a name? that which we call a rose

By any other name would smell as sweet;

So Romeo would, were he not Romeo call'd,

Retain that dear perfection which he owes

Without that title. Romeo, doff thy name,

And for that name which is no part of thee

Take all myself.

Skrevet

Niesen min har to døtre. Den ene har fars etternavn og den andre har mors etternavn, begge har samme far. En noe spesiell løsning, og jeg aner ikke hvorfor de har valgt å gjøre det sånn.

Anonym poster: 954b4309e69d93acd8d71623e8b4d44d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...