AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #1 Skrevet 22. november 2012 hvorfor skal barnet alltid ha fars etternavn? er det han er DU (mammaen) som bærer barnet? skal det ikke være naturlig at barnet skal ha DITT etternavn? hvorfor skal alltid far vinne denne krigen? Anonym poster: 6c92e68bd5c1ec5b16b3403fbc1d0157 2
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2012 #2 Skrevet 22. november 2012 Det er deres barn. Navnet er irrelevant. 13
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #3 Skrevet 22. november 2012 Jeg bestemmer fornavn (han har veto-rett om det er noe han virkelig ikke liker), han bestemmer etternavn. Synes det er en fair deal. Anonym poster: 38b4c360e0acf90602eadfd9163a4703
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #4 Skrevet 22. november 2012 ikke ifølge majoriteten. der skal alle barna ha fars etternavn.. Anonym poster: 7d0944866ecee4d9ff29f65dbb701835
Anciol Skrevet 22. november 2012 #5 Skrevet 22. november 2012 Barnene mine har fått mitt etternavn og mannen min har tatt mitt etternavn:)! 6
monkey Skrevet 22. november 2012 #6 Skrevet 22. november 2012 hvis etternavnet ikke er så vesentlig, hvorfor skal alle barna ha fars etternavn...?? synes det er slik i nesten alle kulturer, særlig fra asia så SKAL barn ha fars etternavn. en ting er bestemt, mitt barn skal ha MITT etternavn. hvis det ikke er så viktig, så skal det vel ikke skade "faren! tenker jeg..
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #7 Skrevet 22. november 2012 anciol, er du mann eller kvinne?? Anonym poster: 7d0944866ecee4d9ff29f65dbb701835 1
Gjest Keikolina Skrevet 22. november 2012 #8 Skrevet 22. november 2012 Barna har min samboers etternavn fordi vi inngikk en avtale om at jeg skulle bestemme fornavnene, dessuten er jeg ikke noe glad i etternavnet mitt
Gjest loren Skrevet 22. november 2012 #9 Skrevet 22. november 2012 Det er vårt barn. Han har et navn fra min side og et fra fars side, rekkefølgen ble lagt etter hva som klang best, derfor har han fars navn til slutt. Og hvorfor er det en krig? Man er en familie hvor det må gå an å snakke om ting sammen, da jeg og min eks bestemte navn føltes det aldri som en krig. 7
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 22. november 2012 #10 Skrevet 22. november 2012 (endret) Ingen krig det her. Her i huset har barnet mors pikenavn som sitt mellomnavn, og fars etternavn som sitt eget etternavn. Men så har også mor fått farens etternavn. Endret 22. november 2012 av fr21_5ffdsa 1
Gud Skrevet 22. november 2012 #11 Skrevet 22. november 2012 Det er vårt barn. Han har et navn fra min side og et fra fars side, rekkefølgen ble lagt etter hva som klang best, derfor har han fars navn til slutt. Det er en vanlig måte å gjøre det på. Bare fire generasjoner senere vil barna ha 32 etternavn. 3
flickan Skrevet 22. november 2012 #12 Skrevet 22. november 2012 Jeg var like frustrert som deg over dette, TS, da det synes som en utbredt oppfatning at det mest naturlige er at barna får fars navn. Min mann var veldig steil på dette og insisterte på at barna skulle ha hans navn. Jeg synes det er en vanskelig diskusjon, for ingen har jo mer rett enn den andre. Vi trakk til slutt lodd, og jeg tapte... Det synes jeg er helt fair, faktisk. 2
Gjest loren Skrevet 22. november 2012 #13 Skrevet 22. november 2012 Det er en vanlig måte å gjøre det på. Bare fire generasjoner senere vil barna ha 32 etternavn. Det er vel svært usannsynlig, det blir vel som med de fleste jeg kjenner som har vokst opp med to navn, at enten bytter de ut et eller begge, eller så beholder de et og tar et fra mannen/kona. Jeg har selv to etternavn, om jeg gifter meg beholder jeg enten begge eller bytter ut et av dem, kommer aldri til å bytte ut det av dem jeg har felles med sønnen min. Siden jeg ikke bor med far til sønnen min synes jeg det er fint at vi har et felles navn, han heter mini X Y og jeg heter loren X Z. Jeg vet ikke om de som ikke bor med barna sine på lik linje kan forstå hvor mye noe så "lite" faktisk kan bety, men det å kunne presentere oss med et navn felles betyr faktisk noe for meg. 4
Gud Skrevet 22. november 2012 #14 Skrevet 22. november 2012 Det er vel svært usannsynlig, det blir vel som med de fleste jeg kjenner som har vokst opp med to navn, at enten bytter de ut et eller begge, eller så beholder de et og tar et fra mannen/kona. Jeg har selv to etternavn, om jeg gifter meg beholder jeg enten begge eller bytter ut et av dem, kommer aldri til å bytte ut det av dem jeg har felles med sønnen min. Siden jeg ikke bor med far til sønnen min synes jeg det er fint at vi har et felles navn, han heter mini X Y og jeg heter loren X Z. Jeg vet ikke om de som ikke bor med barna sine på lik linje kan forstå hvor mye noe så "lite" faktisk kan bety, men det å kunne presentere oss med et navn felles betyr faktisk noe for meg. Ja, det var sagt mest på spøk, men for å vise at det ikke er helt problemfritt. Når din sønn får barn (med dine fantastiske gener tar jeg det som en selvfølge) "må" han kutte ut enten ditt eller farens etternavn, og da er vi like langt igjen. Jeg skjønner selvfølgelig at du gjerne vil ha et felles navn med sønnen din 2
Gjest Purple Haze Skrevet 22. november 2012 #15 Skrevet 22. november 2012 Krig? Det var da voldsomt. Barna har både en mor og en far og hadde ikke eksistert uten en av partene. Selv om mor er den som går gravid, hadde hun ikke blitt det uten mannen. Og man har ikke vetorett på alt som gjelder barna selv om man har båret dem i magen og født dem. Begge mine barn har etternavnet til sin far. I ungdomsårene lekte de begge med tanken på å ta mitt navn, men de har ikke gjort noe med det. For meg er det ikke viktig at vi ikke deler etternavn. Jeg har et nært, åpent og godt forhold til gutta mine, og det er det som er viktig. 3
Gjest loren Skrevet 22. november 2012 #16 Skrevet 22. november 2012 Ja, det var sagt mest på spøk, men for å vise at det ikke er helt problemfritt. Når din sønn får barn (med dine fantastiske gener tar jeg det som en selvfølge) "må" han kutte ut enten ditt eller farens etternavn, og da er vi like langt igjen. Jeg skjønner selvfølgelig at du gjerne vil ha et felles navn med sønnen din Liten edit til forrige innlegg, skulle være "de som ikke bor med barna sine hele tiden", jeg bor jo med han annenhver uke Jeg er noe enig med deg, kan jo ikke være helt uenig med selveste Gud ;P Det er sant at det ikke er helt problemfritt, noen føler de "velger" bort en av foreldrene når de velger bort etternavn. Jeg er "heldig" i så måte, med at pappa har et -sen navn, og mamma et slektsnavn, hadde pappa derimot på samme måte som mamma hatt navnet på gården han er fra som etternavn hadde jeg nok syntes det var vanskeligere å både velge hvilket barnet mitt skulle få fra min side, og også velge hvilket jeg evt skulle bytte ut selv. 1
juliane Skrevet 22. november 2012 #17 Skrevet 22. november 2012 Voldsom ordbruk fra TS, men jeg har tenkt samme tanken selv. Dette er en av de siste områdene der det ikke har skjedd så mye på "likestillingsfronten", selv barn av kvinner som har beholdt sitt eget navn ved giftemål får ofte farens navn, og når barnet får begges etternavn er det nesten alltid farens navn som står til slutt og dermed er hovednavnet. Jeg har ikke barn, men for min del er det helt uaktuelt å hete noe annet enn barna mine. Jeg er villig til å ta hans etternavn ved evt giftemål og beholde mitt eget mellomnavn - HVIS han også tar mitt mellomnavn. I så fall kommer jo barna også til å hete det samme som oss begge. Hvis han ikke er villig til det (noe jeg tviler på) vil jeg ta hans etternavn som mellomnavn og bruke mitt eget mellomnavn som etternavn, og da skal barna hete det samme som meg.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2012 #18 Skrevet 22. november 2012 mitt barn har mitt etternavn som mellomnavn og min ex sitt etternavn. Jeg liker ikke etternavnet mitt, eller vil ikke videreføre det pga. familien bryr seg ikke. Kunne like godt endret det til noe helt annet. Men viktigste er at det har begge sitt navn eller at barnet vet at de har 2 foreldre som er glad i dem, derfor er navn litt irrelevant Anonym poster: 629ac826ee728f4270d43ae5aa5ec513
Raven Emerald Skrevet 22. november 2012 #19 Skrevet 22. november 2012 Mine barn har alle mitt etternavn, og de som har fars etternavn også, har det som mellomnavn.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2012 #20 Skrevet 22. november 2012 Ser ikke helt problemet. Jeg synes det er flott at barnet vårt har hans etternavn. Og at jeg en gang i fremtiden skal ta hans etternavn. Men det skal sies at han har byttet plass på mellom- og etternavn da det han hadde til mellomnavn er på tur å dø ut av familien, og hans etternavn er det flust av i Norge. Men så er jeg av de sære som så gjerne skulle ønske mannen kunne fått gått gravid, ihvertfall bare en dag, slik at han kunne få kjenne på den fantastiske følelsen av å ha et liv i magen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå