Gå til innhold

Får alle som går til psykolog en diagnose?


vanskapning

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier: Får alle som går til psykolog en diagnose?

Føler at uansett hvilken type person man er og hva man har opplevd, så vil man uansett få en diagnose eller få vite hva som er galt psykisk dersom man går til psykolog. Mulig at jeg er helt på bærtur, men ser liksom ikke for meg at de bare vil si at "nei, ingenting er galt med deg". Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært utrolig sliten i 5-6 år, og legen har nå kommet fram til at det sannsynligvis er et postviralt utmattelsessyndrom og at "det kommer til å gå over". Jeg har problemer med å takle det, og bare skulle gå å vente på at det blir bedre.. I tillegg har jeg jo også etter alle disse årene med å være sliten fått ett dårlig tankemønster, så jeg tenker at det kanskje kan ha noe for seg å dra til psykolog. Samtidig er jeg redd for at det da skal bli sånn at de sier at jeg har en eller annen diagnose, og at de mener det er grunnen til at jeg er sliten. Ikke at det i og for seg er noe galt i det, men slitenheten kom lenge før tankegangen ble "dårlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, min behandler har aldri sagt "du har den og den diagnosen". Hun har sagt at hun ser jeg sliter med det og det, og at de ikke liker å fortelle mennesker diagnoser fordi mange føler seg sykere da.

Anonym poster: 5d022c46902f9974d7a31a922b4a6f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ha fått en depresjon som følge av utmattelsessyndromet :P

Er jo ikke sikkert du får noen diagnose heller, de fleste kommer jo med vanlige utfordringer man får i løpet av livet, som sorg etter dødsfall, hjelp til å klare å leve med en kronisk sykdom man har fått, å bygge opp selvtilliten etter en skilsmisse, samlivsproblemer, osv. Er jo bare 1% av alle pasientene som er schizofrene, og har alvorlige diagnoser. Da blir de også utredet over lang tid og blir tatt masse tester på.

Er jo ikke så rart at du sliter med tanker omkring helsa di, kan jo være du får hjelp til å bryte de negative tankemønstrene og lære å se livet i en nytt perspektiv, å glede deg over andre ting osv.

En psykolog jobber like mye med livsråd som diagnotisering. Vil tro at iallfall 50% av de som går til psykolog ikke går dit pga diagnoser de har, men bare for å få "vanlig" hjelp til vanskelige ting som skjer i livet.

Anonym poster: 880d80292bd336cdeef5854cdb349d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei venninne som var i et turbulent forhold som var i tvil på om han var noe å satse på.

Sammen med psykologen ble hun mer kjent med seg selv, og fikk ryddet opp i alle tankene og følelsene og fant ut av om hva hun ville gjøre med det.

En annen venninne var sånn i tvil om studievalg, mye press utenfra fra familie osv. Hun fikk også hjelp til å klarne tankene og finne ut hva HUN egentlig ville innerst inne.

Så nei, jeg kjenner mange som har gått til psykolog for veiledning, ikke for diagnose-utredning.

Anonym poster: 880d80292bd336cdeef5854cdb349d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vanlig å stille en tentativ diagnose (arbeidsdiagnose) dersom man har klare symptomer. Dersom man har en psykisk lidelse er det jo også viktig å finne ut hva slags lidelse det dreier seg om, for å kunne få best mulig behandling. Mange lidelser kan se like ut, ha flere like symptomer, men trenger forskjellig behandling.

Anonym poster: 4a9bc7d1f850992f20a80910a207f60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle psykiatriske diagnoser varer resten av livet, flere går bort, så det er jo ikke krise å få å en diagnose. Jeg har bare vært hos en psykolog så vet ikke hva andre psykologer gjør, jeg fikk en diagnose men viste om den selv før jeg dro til henne.

Men her er litt info http://www.oslopsykologen.no/faq_diagnose.php

Anonym poster: 60c4afe5e741e4ddb1f1c6009ebf2afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...