Gå til innhold

Blir jeg lurt av arbeidsgiver? (Lønn ihht tariff i læreryrket)


Gjest *kokos*

Anbefalte innlegg

Jeg har en bachelor i to undervisningsfag i grunnskolen. Jeg har et vikariat i ungdomsskolen hvor jeg underviser i ett av disse fagene, og i to andre fag jeg ikke har kompetanse i.

I Hovedtariffavtalen står følgende:

"Stillingskode 7960 Lærer uten godkjent utdanning

Tilsatte i undervisningsstilling uten pedagogisk utdanning, men som fyller de

faglige kravene til utdanning og har fag som er med i læreplanen i vedkommende skoleslag, ved midlertidig eller fast stilling på vilkår eller vikartjeneste,

innplasseres i stillingskode 7960 og får minstelønn som om vedkommende

hadde fullført utdanningen i sin helhet.

Andre uten godkjent utdanning som tilsettes i undervisningsstilling, innplasseres i stillingskode 7960 og avlønnes minimum som fagarbeider."

(KILDE: http://www.ks.no/PageFiles/14615/Vedlegg%206.pdf)

Jeg mener at det står veldig klart i dette utdraget at hvis en fyller faglige krav (en adjunktutdanning består jo av en bachelorgrad + ppu på universitet) men mangler ped, så skal en lønnes som adjunkt.

Vilkårene ser helt klart ut til å være at bachelorgraden min må bestå av undervisningsfag i grunnskolen, og at jeg må være ansatt som vikar eller i fast stilling. Det står ingen ting om varighet på vikariatet, eller at en må undervise i fagene en har kompetanse i.

Skolen jeg jobber ved mener at denne bestemmelsen kun gjelder hvis jeg underviser i fagene mine, og de vil derfor bare lønne meg som fagarbeider. Jeg har forhandlet meg fram til å få lønn som nystartet lærer, men jeg mener fortsatt at det er adjunktlønn som er riktig for meg.

Hvordan tolker du/din skole regelverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber litt som vikar i småskolen. Jeg har mastergrad i noe helt annet, men ikke ppu eller noe annet som er relevant for jobben jeg gjør. Jeg får lektorlønn fordi jeg har master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...