Gå til innhold

Studere lengre enn 8 år - hvordan klare seg uten Lånekassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg holder på med en bachelor nå, men jeg har bestemt meg for å bli noe annet. Må derfor ta opp en del fag, og jeg vet ikke om jeg klarer alle til våren.

Problemet er bare det at om jeg bruker lengre tid (altså fortsetter 1år til på det jeg går nå), så vil jeg bruke 9 år på hele utdannelsen. Da får jeg ikke støtte siste året.

Utdannelsen jeg planlegger er god lønnet, så jeg vil jo gå opp i sommerjobblønn etter hvert. Men samtidig må jeg klare å spare 40 000 pr år til boliglånet, som nå er avdragsfritt. Hvis ikke klarer jeg ikke å betjene det når banken ikke gir meg avdragsfrihet lenger (den kan fornyes hvert andre år, så jeg vet ikke når de evt. sier stopp).

Det vil si at jeg må spare 55 000 kr per år, for å få råd til det siste året. Det går allerede på stumpene løs her, så jeg vet ikke om jeg kan klare dette.

Kan heller ikke jobbe mer (ihvertfall de neste 1,5 årene), fordi jeg har så stor studiebelastning.

Hvordan kan man løse en slik situasjon?

Anonym poster: 51151b5389d10d9473061f97a026f7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere måter å gjøre det på, her er i alle fall noen som jeg kommer på i farta:

- Jobbe mer de årene hvor studiebelastningen blir mindre

- Leie ut leiligheten er periode og leie deg inn i et kollektiv som er billigere

- Ta et friår senere i studiene hvor du jobber hardt og sparer penger til det siste året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å gjøre det på, her er i alle fall noen som jeg kommer på i farta:

- Jobbe mer de årene hvor studiebelastningen blir mindre

- Leie ut leiligheten er periode og leie deg inn i et kollektiv som er billigere

- Ta et friår senere i studiene hvor du jobber hardt og sparer penger til det siste året

Har bikkje, så å leie seg inn i kollektiv vil ikke gå. Friår er ikke så dumt, hvis det kan la seg gjøre å jobbe et år i yrket jeg vil inn på, uten å være ferdig. Så det får bli kriseløsning om jeg ikke klarer å spare opp nok. Kan jo evt. flytte hjem et år (litt flaut når man er nærmere 30) og leie ut leiligheten mens jeg jobber.

TS

Anonym poster: 51151b5389d10d9473061f97a026f7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bikkje, så å leie seg inn i kollektiv vil ikke gå. Friår er ikke så dumt, hvis det kan la seg gjøre å jobbe et år i yrket jeg vil inn på, uten å være ferdig. Så det får bli kriseløsning om jeg ikke klarer å spare opp nok. Kan jo evt. flytte hjem et år (litt flaut når man er nærmere 30) og leie ut leiligheten mens jeg jobber.

TS

Anonym poster: 51151b5389d10d9473061f97a026f7b1

Men det er flauere å ikke bli ferdig med studiene fordi man ikke har råd. Jeg hadde i alle fall glatt bodd hjemme en stund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Jeg nærmer meg også 30 og vurderer å flytte hjem på pikerommet en periode for å spare opp penger til videre studier. Så langt har jeg brukt 6 av mine lånekassenår (folkehøgskole, en bachelor og et toårig studie). Jeg ønsker å ta fire år til med studier (årstudium/enkeltemner for å kvalifiseres til master, en master og PPU). Så da må to av årene finansieres på andre måter :/ Tror det skal gå hvis jeg finner et rimelig bosted, jobber masse i ferier og helger og lever billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta arbeidsår og legge seg opp midler til å dekke året uten studiestøtte. Jepp, så enkelt er det, faktisk!

Anonym poster: 44280536414155b47857455aa5d525a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta et arbeidsår der du jobber 120 % samt jobbe 50 % ved siden av det nye studiet.

Anonym poster: 40780e497fb505b52a702f4570468edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at ei venninne av meg kom seg til slutt inn på medisin, etter å ha studert andre ting og sanket poeng.

De siste 2 årene kom hun da i "klammeri" med lånekassen, altså de kunne ikke gi mer lån/stipend, og foreldrene hennes hjalp henne disse siste årene, dette først og fremst fordi at de hadde mulighet til det økonomisk, og fordi de ville støtte henne i å fullføre denne utdannelsen som hun kunne nyte godt økonomisk av senere (det lønte seg å hjelpe henne fremfor at hun skulle hoppe av). Å jobbe ved siden av maktet hun ikke pga mye pensum.

Har også en kamerat der bestemoren "støttet" utdanningen ved å sende ham 4000 i måneden!! Men ja, jeg vet dette ikke er hverdagskosten til alle :P Uansett, noen ganger kan familie ha mulighet til å hjelpe til, og dette kan tjene alle på lang sikt :)

Anonym poster: da5c2d5c19679042bb5d5eeb950cab83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...