Gå til innhold

slå ett slag for lånekassen. (jeg kommer til å få uvenner)


Gjest bambam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er så enig med deg! I svært få andre land (om noen?) får man utdannelsen gratis og dekket mesteparten av livsoppholdet mens man holder på. Skjønner virkelig ikke folk hvor heldige de er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg! I svært få andre land (om noen?) får man utdannelsen gratis og dekket mesteparten av livsoppholdet mens man holder på. Skjønner virkelig ikke folk hvor heldige de er?

nei de gjør jo ikke det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er småbarnsmor uten inntekt. Min samboer har jobb, men vi ”strever” for å få endene til å møtes. Med streve mener jeg att jeg ikke kan sitte på kafe hele dagen eller kjøpe nye sko hver uke. Jeg vet att det er folk som har det verre en meg, men det finnes noe som heter sosialen som man kan gå til for hjelp. Jeg vet det ikke er kult, for jeg har måtte gjøre det en gang før i sammenheng med studie, men det er faktisk mulig!

Du kan jo prøve å gå dit da. Fortell dem at du er fulltidsstudent. Kan du i det hele tatt drømme om å få noe derfra da? Nope, for er man student er det forventet at man er forsørget av Lånekassen.

Og vente i to måneder på å kjøpe pensumbøker? Kødder du? Det hadde aldri gått på mitt studie, i hvertfall.

(hilsen student som sjelden klager på lånekassen, og ser hvor bra det er at man får penger derfra, men then again så er det jo mest lån og det er ganske sykt at de har 2 måneders behandlingstid - det har de hatt siden i august...)

Anonym poster: 7f3ff1fe9e03065b30a1ea38cd945cb5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å gå dit da. Fortell dem at du er fulltidsstudent. Kan du i det hele tatt drømme om å få noe derfra da? Nope, for er man student er det forventet at man er forsørget av Lånekassen.

Og vente i to måneder på å kjøpe pensumbøker? Kødder du? Det hadde aldri gått på mitt studie, i hvertfall.

(hilsen student som sjelden klager på lånekassen, og ser hvor bra det er at man får penger derfra, men then again så er det jo mest lån og det er ganske sykt at de har 2 måneders behandlingstid - det har de hatt siden i august...)

Anonym poster: 7f3ff1fe9e03065b30a1ea38cd945cb5

ser hva du mener. jeg studerer medisin, så jeg kjenner jeg blir skrekkelig stressa! men det er jo bare slik det er. jeg fikk hjelp til noen regninger da jeg var fulltidsstudent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samfunnet - politikerne forventer av oss og ønsker at vi skal være fulltidsstudenter. Likevel får jeg utbetalt rundt 7000 kroner i måneden (dette er inkludert såkalt borteboerstipend). Hvis jeg skal være fulltidsstudent, er en jobb utelukket, ergo er jeg nødt til å leve på bare 7000 kroner i måneden. Det kan vel ikke akkurat sies å være enkelt. Siden alle universiteter og de fleste høyskoler ligger i byer, er boligmarkedet trangt og leieprisene er høye. De aktører som leier ut boliger kan sette prisene så høyt de ønsker, fordi de bestandig får leid ut boligen sin. Så leieprisen er garantert på mer enn 3000 kroner. Men selv med bare 3000 kroner i husleie, får man automatisk dårlig økonomi.

I følge SIFO sin utregning av budsjett, vil en kvinne på mellom 20 og 50 år ser sånn ut:

Utgifter til mat og drikke: 2050 Utgifter til klær og sko: 800 Utgifter til personlig pleie: 640 Utgifter til lek og fritid: 940 Utgifter til reise (kollektivt): 620 Utgifter til spedbarnsutstyr: 0

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til andre dagligvarer: 240 Utgifter til husholdningsartikler: 320 Utgifter til møbler: 310 Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1450

Og dette er bare forbruk på noen områder. Jeg ser ikke at bolig/husleie er tatt med. Tilsammen blir dette 7370 kroner i måneden. Som er mer enn det vanlige stipendet de fleste av oss får. Som vi må bruke til å ikke bare betale disse utgiftene, men også husleie/bolig og andre ting.

Så selv om at jeg syns det er helt FANTASTISK at vi har gratis utdanning i Norge, og at vi til og med får betalt for å gå på skolen, er det fortsatt ikke sammenheng med det politikere ønsker og krever av oss som studenter, og det vi får betalt for. Vi har råd til å betale mer til studenter, om vi kutter ned på noe annet. Det handler om prioriteringer. Og etter min mening er det mye viktigere å f.eks. bruke mer penger på stipend til studenter, enn diverse kultur som å åpne nye kunsthus, eller støtte forestillinger, osv.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstesats fra sosialen er 9800 kr i mnd, mens studentene får utbetalt 6900. Det sier seg selv at ingen klarer seg på det uten å ha jobb ved siden av. Må også tenke på at går du på NAV har man mulighet til å flytte til bygda og bo billig, mens som student så må du som regel bo i byen/utkanten av byen for skolene ligger kun i storbyene.

Anonym poster: 34f1cbb678ce7cd3176804f41dfd9d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har sagt att man ikke kan jobbe vedsiden av studie da? det er tøft, men må man så må man.

Anonym poster: 91c3a2df390b15213b0a45cea0511eed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge SIFO sin utregning av budsjett, vil en kvinne på mellom 20 og 50 år ser sånn ut:

Utgifter til mat og drikke: 2050 Utgifter til klær og sko: 800 Utgifter til personlig pleie: 640 Utgifter til lek og fritid: 940 Utgifter til reise (kollektivt): 620 Utgifter til spedbarnsutstyr: 0

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til andre dagligvarer: 240 Utgifter til husholdningsartikler: 320 Utgifter til møbler: 310 Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1450

Og dette er bare forbruk på noen områder. Jeg ser ikke at bolig/husleie er tatt med. Tilsammen blir dette 7370 kroner i måneden. Som er mer enn det vanlige stipendet de fleste av oss får. Som vi må bruke til å ikke bare betale disse utgiftene, men også husleie/bolig og andre ting.

800 kroner til klær og sko, 640 til personlig pleie og 940 til lek og fritid i måneden er jo vanvittig mye, som "standard"! Det samme er 1450 til telefon og medier!

Anonym poster: 0ea8dee5e909838adcbcf4985947a41f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 kroner til klær og sko, 640 til personlig pleie og 940 til lek og fritid i måneden er jo vanvittig mye, som "standard"! Det samme er 1450 til telefon og medier!

Anonym poster: 0ea8dee5e909838adcbcf4985947a41f

Som sagt, dette er SIFO sitt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker Lånekassen og jeg elsker velferdsstaten, med (tilnærmet) gratis helsetilbud og alt annet vi får servert i fanget. Er så glad for at vi ikke har et slikt system som mange andre land har. Du havner ikke på gaten fordi du blir syk, eller mister jobben.

Kjenner en dame fra USA som har vært hjemløs i et år, fordi hun ble syk. Hun fikk jobbet seg tilbake i samfunnet til slutt, men det tok tid, krefter og flaks. Helt utrolig å høre på historiene hennes fra den tiden.

Klart har vi et forbedringspotensiale i Norge også. Jeg synes at studenter burde få mer, blant annet, og at eldre skal få bedre behandling. Men vi må også være takknemlige for det vi har.

Jeg har vært en bortskjemt drittunge som har tatt alt dette for gitt, en gang i tiden. Nå vet jeg bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstesats fra sosialen er 9800 kr i mnd, mens studentene får utbetalt 6900. Det sier seg selv at ingen klarer seg på det uten å ha jobb ved siden av. Må også tenke på at går du på NAV har man mulighet til å flytte til bygda og bo billig, mens som student så må du som regel bo i byen/utkanten av byen for skolene ligger kun i storbyene.

Anonym poster: 34f1cbb678ce7cd3176804f41dfd9d5d

Er enig i at vi får for lite, men vi får da strengt tatt ca. 9000 i mnd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig godt mulig å leve godt under SIFO sitt budsjett altså, seriøst.

Ja vel. Poenget er uansett at 7000 kroner er lite penger. Og la meg minne dere på: I det budsjettet var ikke husleie/bolig inkludert. Og det er jo den største utgiftsposten. Så kutter du alle de andre utgiftene og legger til husleie, ender du nok opp med å innse at det er lite penger uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hater lånekassen mer enn alt i verden tror jeg. Fikk ikke første utbetaling før i oktober og jeg var tidlig ute. :(

Anonym poster: 84e107a943141240b5e46fee3c934533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel. Poenget er uansett at 7000 kroner er lite penger. Og la meg minne dere på: I det budsjettet var ikke husleie/bolig inkludert. Og det er jo den største utgiftsposten. Så kutter du alle de andre utgiftene og legger til husleie, ender du nok opp med å innse at det er lite penger uansett.

Vi får 9250 i mnd. Hvis du jobber på sommeren, og kanskje litt i juleferien, kan du få det til å gå rundt. Jeg gjør det, og klarer til og med å spare samtidig. Men jeg skulle virkelig ønske jeg kunne fått litt ferie, av og til. At jeg kunne hatt råd til å ha litt fri på sommeren f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får 9250 i mnd. Hvis du jobber på sommeren, og kanskje litt i juleferien, kan du få det til å gå rundt. Jeg gjør det, og klarer til og med å spare samtidig. Men jeg skulle virkelig ønske jeg kunne fått litt ferie, av og til. At jeg kunne hatt råd til å ha litt fri på sommeren f.eks.

Legg merke til at jeg ikke prater om meg selv. Jeg prater generelt om den gjennomsnittlige studenten. Jeg er av diverse grunner ganske heldig, og er i en litt annerledes situasjon enn andre studenter på min alder.

Men ja, du sier det selv. Du skulle hatt litt ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater lånekassen mer enn alt i verden tror jeg. Fikk ikke første utbetaling før i oktober og jeg var tidlig ute. :(

Anonym poster: 84e107a943141240b5e46fee3c934533

Buhu for et vanskelig liv du må ha. Tenk at det du hater mest her i verden en Lånekassen ;)

Anonym poster: e44e20ac4df9be4897a461a5a42e0065

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...