Gå til innhold

Begynner jeg å få en form for Bulimi eller noe lignende?


Gjest Nathasja

Anbefalte innlegg

Gjest Nathasja

Hei! Jeg er en jente på 19 som alltid har vært overvektig. Da jeg bodde hjemme ble jeg påvirket av foreldrene mine og spiste usunt, men når jeg flyttet hjemmefra har jeg blitt mye mer bevist på hva jeg spiser, spiser sunt, men noen ganger kan jeg kose meg om jeg skal spise ute med venner, noe jeg ikke ser noe galt i. Men det siste halvåret har jeg blitt utrolig deprimert og sliter mye psykisk pga stress og at ting konstant går nedover, jeg skuffer meg selv ved at jeg aldri klarer å fullføre ting, føler at jeg prøver men at det aldri er bra nok, jeg ser ikke noe poeng i ting lengre og når jeg har de dagene at alle følelsene mine tar over trøster jeg meg med mat, godteri, kake, brus, jeg overspiser til jeg bokstavlig talt føler at magesekken min kommer til å sprenge, så får jeg dårlig samvittighet for at jeg utsetter kroppen min for det, og jeg stikker fingeren i halsen for å kaste opp, og når ting har gått så ille som i det siste, så har jeg gjort dette, ofte. Men nå er det ikke bare når jeg har disse deprimerende dagene, men ellers også..

For eksempel: I stad spiste jeg en kyllingfilet, med salat og litt ris siden av, det var ikke mye, men jeg følte at jeg MÅTTE kaste det opp, prøvde å ikke gjøre det, men jeg får dårlig samvittighet om jeg ikke gjør det, så da stikker jeg fingeren i halsen.. Det har vært sånn den siste uka. Det meste av det jeg spiser kommer opp igjen, og om jeg ikke gjør det så sitter jeg her og er drit kvalm, kroppen min vil at det skal opp igjen, føles det i alle fall ut som.

Alt jeg føler inni meg, alt det psykiske begynner å påvirke meg psykisk. Jeg føler meg skjelven hele tiden, skjelver liksom på innsiden, har ikke så mye energi og når jeg går rundt så skjelver lårene mine, de vil ikke holde meg oppe, må liksom sette meg ned.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre, vil ikke ha det sånn som dette, jeg vil ikke kaste opp, men jeg vil ikke ha dårlig samvittighet for at jeg ikke kaster opp maten jeg har spist heller..

Er dette begynnelsen på bulimi eller en form for spiseforstyrrelse? Hva burde jeg gjøre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger helt klart hjelp. Det er godt at du selv ser at dette ikke er normalt. Jeg vil anbefale deg å kontakte fastlegen for å få en henvisning til en behandler i psykiatrien. Du kan også kontakte Interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelser (www.iks.no). Lykke til! Det er mulig å bli frisk :)

Anonym poster: 4c180ddf2d190572a5216edf2811e0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathasja

Du trenger helt klart hjelp. Det er godt at du selv ser at dette ikke er normalt. Jeg vil anbefale deg å kontakte fastlegen for å få en henvisning til en behandler i psykiatrien. Du kan også kontakte Interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelser (www.iks.no). Lykke til! Det er mulig å bli frisk :)

Anonym poster: 4c180ddf2d190572a5216edf2811e0fb

Jeg har tenkt på det, men problemet mitt nå er å faktisk ta kontakt med en lege.. Jeg vil jo, men samtidig ikke.. Jeg har gått ned i vekt de siste dagene ved å kaste opp det jeg spiser, det gjør at jeg vil fortsette selv om jeg vet selv at det ikke er bra i det hele tatt. Herregud, hva skjer med meg :( Og det som jeg er "redd" for er at om jeg går til legen, så kan jeg tvangsinnlegges på psykiatrisk, kan legen bestemme det?

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger helt klart hjelp. Det er godt at du selv ser at dette ikke er normalt. Jeg vil anbefale deg å kontakte fastlegen for å få en henvisning til en behandler i psykiatrien. Du kan også kontakte Interessegruppen for kvinner med spiseforstyrrelser (www.iks.no). Lykke til! Det er mulig å bli frisk :)

Anonym poster: 4c180ddf2d190572a5216edf2811e0fb

Støtter dette forslaget! Også vil jeg bare si at du er såpass "fersk" i dette, så det vil være mye lettere å komme seg ut av det! Gjør det før det går for langt. Dette klarer du. Masse lykke til!

Anonym poster: ebe3364537f814c349071c9497f0c8a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edelhjerte

Det er lurest at du søker hjelp. Best å gjøre det så tidlig som mulig! Lykke til :)

Endret av Edelhjerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathasja

Jeg skal ringe fastlegen i dag jeg :) Men tar alltid så lang tid før jeg faktisk får time, rundt 2 uker.. Har heller ikke penger, noen som vet om det er mulig å få ting på faktura? Sånn at jeg kan betale senere?

Men er fortsatt "redd" for at legen min vil at jeg skal legges inn på psykiatrisk pga hvor mye jeg sliter psykisk, da jeg har kuttet meg osv. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ringe fastlegen i dag jeg :) Men tar alltid så lang tid før jeg faktisk får time, rundt 2 uker.. Har heller ikke penger, noen som vet om det er mulig å få ting på faktura? Sånn at jeg kan betale senere?

Men er fortsatt "redd" for at legen min vil at jeg skal legges inn på psykiatrisk pga hvor mye jeg sliter psykisk, da jeg har kuttet meg osv. :/

Du kan jo si at det haster litt, da pleier jeg faktisk å få time på dagen. Ellers kan det ta opptil to uker, som du nevner. Ja, du kan be om faktura. Om du vil være helt sikker, kan du spørre når du ringer fastlegen, men det er jeg nesten 100% sikker på. Nei, du kan ikke tvangsinnlegges med mindre alt som foregår i hodet ditt o.l. er helt på styr. Det må altså være ekstremt ille. Kutting og bulimi er selvfølgelig ikke bra, men om man skulle ha tvangsinnlagt alle selvskadere og bulimikere, hadde de psykiatriske sykehusene blitt fylt opp rimelig raskt....

Jeg forstår at du vil ned i vekt, og da vil jeg, som alle andre med peiling, anbefale deg å spise sunt og en god del mindre enn du pleier. Trene, hvis du har mulighet til det. Løpe harde intervaller minimum 4-5 ganger i uken, og du kan fort gå ned 2 kg i uken. Kommer selvfølgelig an på hva du veier nå.

Min tidligere bestevenninne hadde bulimi i mange år(nå er vi 18), og hun ble etter en legetime fortalt at det var en stor sjanse for at hun kunne ha spiserørskreft, grunnet bulimien. I tillegg fikk hun ekstremt gule og stygge tenner, og har i dag kritthvite skallfasetter uten på tennene... Du kan også få diverse etseskader, få hull på spiserøret, få diverse vitamin-mangler... Listen er lang. Vær så snill, ikke fortsett å kaste opp. Jeg kan forstå at det er fristende fordi du går ned i vekt, men det er ikke verdt å skade kroppen sin ved å spy opp maten. Gjør deg selv en tjeneste, kjør all-in på kosthold- og treningsfronten, og du vil se resultater FORT. Lover deg!

Stor klem fra meg :)

Anonym poster: f618fddf87422f167d63051825a1911c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her finner du mennesker med både kompetanse og erfaring som du kan prate med, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Lykke til videre.

Vennlig hilsen ninuska_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...