Gå til innhold

Kan jeg klare å få 5,5-5,6 i snitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å gå jus, men jeg har nå et snitt på 4,8. Det aktuelle ville ha blitt studiet som starter på våren, der er snittet rundt 4,9 med primærvitnemål(eller hva det heter). Som sagt er mitt snitt 4,8, som betyr at jeg må forbedre fagene mine. Da går karaktersnittet for jussen opp, helt til rundt 5,5-5,6. Det blir plutselig veldig høyt, som også innebærer at jeg må få en god del 6'ere.

Jeg KAN nok klare 6 i alle programfagene mine, inkl. samfunnsfag, engelsk, men når det kommer til matte og norsk blir det litt verre. Matte hater jeg, men jeg kan helt sikkert klare å få en 4'er(har nå 3..). Norsk får jeg ikke annet enn 4 på. Norsken min er god, men det er tydelig at mitt problem er innholdet, eller at jeg ikke klarer helt å skrive i alle de ulike sjangrene. Hvis jeg tar opp matte og norsk(som er fagene jeg har litt problemer med) på f.eks. Bjørknes eller Sonans, vil det gjøre det lettere(kontra å ta opp fagene som privatist og studere på egenhånd)? Jeg har nemlig hørt at lærerne der er veldig flinke, og de aller fleste som tar det seriøst går ut med toppkarakterer.

Trenger noen synspunkter, hva tenker dere? Er 5,5-5,6 uoverkommelig..? Jeg forstår at ikke DERE kan svare konkret på det, men ja. :)

Anonym poster: ac0b35e480fb32e01a3f5638460636bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sikker på at du vet dette, men snittet for å komme inn på jussen på UiO (som du strengt tatt må sikte til iom at de er de eneste som har vår-start av de jus-studiene jeg vet om), så var faktisk snittet for snittet for å komme inn på jus-studiene i fjor, både på ordinær og varainntak for ordinærsøkere høyere enn 55/56 stp. Det laveste for å komme inn var på 57,2 stp for å komme inn på "Jus, start vår". Men siden det ikke er stp. du snakker om (som også realfagpoeng, språkpoeng, alderspoeng osv. vil være endel av), regner jeg med at du kanskje har nok av disse poengene (f.eks. to alderspoeng), slik at du "bare" trenger 5,5/5,6 i snitt?

Siden du nevnte at du ikke var så flink i matte, så regner jeg med at du tok P-matte som valgfag. Hvis du fikk en treer i dette, er det vel urealistisk å få en sekser, men det du burde være klar over er at om du hadde T-matte og gikk videre med S, så kan du ta opp P-matte og erstatte den karakteren du fikk i T med P-karakteren. P-matte er jo betraktelig lettere enn T, så dette burde gå fint (om du hadde T i første selvfølgelig). Dette går dog bare an om du valgte å gå fra 1P til S/2P, siden R-matte krever 1T.

Konklusjon: Om du hadde 1T og gikk videre med 2P/S-matte kan du "gjøre"om denne karakteren til 1P-karakter ;)

Hva fikk du i gym, forresten? Tidligere har det vært relativt enkelt å ta opp gym hos privatist da en slipper unna den praktiske delen av på eksamen. Dette har det blitt forandringer på og nå har det dessverre blitt sånn at du må ha en praktisk og en teoretisk del av privatist-eksamen. Så hvis du har vurdert dette, er det kanskje ikke så mye vits i det lenger.

Hva hadde du på vitnemålet ditt fra VG1? Jeg tror Geografi er et fag som det er relativt lett å lese seg opp i, komme til eksamen og få en sekser i. Det samme med Samfunnsfag. Siden det er et fag fra VG1 krever det også mindre anstrengelse å få gode karakterer i disse, enn i programfagene (gitt at man har gode evner selvfølgelig).

Bjørknes, Sonans osv. har jeg dessverre ingen erfaringer med. Siden jeg verken kjenner deg, vet noe om evnene dine innenfor hvert fag, eller har sett karakterene dine, så er det litt vanskelig å gi deg råd. Jeg vil derfor anbefale deg å ta deg en tur til rådgiveren på skolen din som mest sannsynlig er mye mer "inne i" dette her, enn meg og andre tilfeldige forum-brukere.

Jeg tror så absolutt at du kommer til å greie dette TS!

Lykke til! :)

Endret av Fashionistaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går ikke jeg i Oslo da, så jeg vet ikke helt med snittene der, men jeg hadde selv det samme problemet for to år siden. Valgte å ta ett friår, deretter studerte jeg noe annet i et år før jeg da hadde fått 4 alderspoeng + 2 studiepoeng. Vips var snittet 56,6. :-) Hvis du kan gjøre noe lignende (kanskje uten friåret), vil dette være mye lettere og billigere(!) enn å ta opp hele vgs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder årsstudium/folkehøyskole/førstegangstjeneste, det gir 2 poeng. Samtidig, eller i et eget år, tar du opp fag og gjerne noen enkle realfag, som biologi. Skaff gjerne privatlærer i matte og få masse hjelp på nett (wolfram, khanacademy, diskusjon.no). Hvis du bruker 2 år på dette får du jo alderdpoeng også (vet ikke hvor gammel du er).

Hvis du ikke har hastverk greier du det. :-) bare med folkehøyskole og full pott i alderspoeng (4 år f.o.m 20) har du 10 ekstra poeng, dvs 58 poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...