Gå til innhold

Entrpenørskap 1 VGS, hvor mye frihet har man?


SubHuman

Anbefalte innlegg

Hei jeg går på videregående skole og tar faget entrepenørskap og bedriftsutviking. Problemet er at i bedriften -hvor jeg er daglig leder- så er det bare mildt sagt udugelige ansatte. De klarer ikke å gjøre oppgavene sine, og forventer at jeg MÅ gi dem oppgaver, og når jeg først gir dem det så blir de sure og vil ikke gjennomføre det. Prøver og være positiv hele tia, men er litt slitsomt når de faktisk ikke gjør det de skal eller har noe respekt for meg eller de andre ansette. Også ender opp hver gang at jeg må fullføre de andres oppgaver. Så hvis det hadde vært en reel bedrift så hadde jeg faktisk hatt reelt grunnlag til å gi de fleste sparken, men vet ikke om jeg kan gjøre det dessverre.

Også vil jeg gjerne ansette flere folk som faktisk har kompetanse med de vi driver med (ettersom jeg er den eneste som faktisk har muligheten til å utvikle produktet, men vil gjerne ha flere elektro/teknologi kyndige og folk som kan programmere skikkelig. Er det mulig å ansette andre personer som ikke går i klassen, på deltid -eller frivillig- altså. Det er hva Ungdoms Bedriften trenger for å faktisk lyktes.

Også er det en tåpelig regel om at elevene ikke får lov til å kjøpe mer enn 2 andeler ("aksjer") så det betyr at hvis vi faktisk tjener penger så får de som ikke gjør noe like mye betalt som meg.

Er bare ganske frustrert over de i bedriften og reglene i faget som hindrer bedriften i å faktisk være en reel bedrift.

Takk på forhånd.

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest suphadupha

- Hadde ungdsomsbedrift selv, med en gruppe på 4 elever. Jeg var daglig leder.

Av de fire, var det to som gjorde jobben sin - meg og en til.

-Dette med å ansette flere må du nesten spørre læreren om, er nok regler på dette.

- Dette med at du kun får eie to andeler, og at du derfor ikke får tjent noe mer enn de som ikke jobber:

I starten av året signerte dere vel en standardavtale, hvor det står at utbyttet fordeles likt eller lignende, men i den samme avtalen står det ofte at man ved generalforsamlingen kan endre på dette, hvis man har flertall! Dette gjorde gruppa mi. Av fire, var det kun tre som møtte, og han ene som møtte hadde ikke gjort en dritt hele året. Så vi to som faktisk hadde jobbet gjennom året, la fram forslag om at utbyttet skulle deles ut etter innsats, og at det derfor var daglig leder og styreleder som skulle få utbyttet - og nettopp vi to hadde flertallet :) Dette gjorde vi med læreren i ryggen, som var helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hadde ungdsomsbedrift selv, med en gruppe på 4 elever. Jeg var daglig leder.

Av de fire, var det to som gjorde jobben sin - meg og en til.

-Dette med å ansette flere må du nesten spørre læreren om, er nok regler på dette.

- Dette med at du kun får eie to andeler, og at du derfor ikke får tjent noe mer enn de som ikke jobber:

I starten av året signerte dere vel en standardavtale, hvor det står at utbyttet fordeles likt eller lignende, men i den samme avtalen står det ofte at man ved generalforsamlingen kan endre på dette, hvis man har flertall! Dette gjorde gruppa mi. Av fire, var det kun tre som møtte, og han ene som møtte hadde ikke gjort en dritt hele året. Så vi to som faktisk hadde jobbet gjennom året, la fram forslag om at utbyttet skulle deles ut etter innsats, og at det derfor var daglig leder og styreleder som skulle få utbyttet - og nettopp vi to hadde flertallet :) Dette gjorde vi med læreren i ryggen, som var helt enig.

Tusen takk for svar :) Hjalp veldig mye får se om vi kan få den samme løsningen. Som er irriterende at de ikke klarer å improvisere noe selv, selv da jeg ga dem en oppgave (en RIMELIG enkel en) så sa de sånn "ja men vi skjønner ikke hvordan vi skal gjøre det" det er jo oppgaven deres å finne ut hva de skal gjøre, en ting er at de ikke selv klarer å finne ut hva de skal gjøre, men når de først har fått en arbeidsoppgave så skal ikke jeg sitte å gjøre den for dem...

Endret av SubHuman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...