Gå til innhold

Ting jeg skulle ønske jeg visste før jeg ble mamma!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe du skulle ønske du visste før du ble mamma?

Jeg skulle ønske jeg visste at trassalderen er noe de fleste må igjennom, det nytter ikke å tenke at "mitt barn skal aaaldri bli sånn!"

Jeg skulle ønske jeg visste at jeg kom til å bli like teit for min tenåring som mine foreldre var for meg... "Tss, jeg og min tenåringsdatter skal være bestevenner! Ikke noe pubertetshormoner her i gården nei!"

Og jeg skulle ønske jeg visste hvor ufattelig koselig det er og hvor lykkelig det gjør meg å sitte med en baby sovende på brystet i timesvis! "Viktig at de finner søvnen selv og sover i egen seng... Blablabla!"

Hva med deg?

Anonym poster: f0093b47b3bdf17bdcd15e7dbcbeadfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enn så lenge er det ikke så mye jeg skulle ønske jeg visste, annet enn hvor kjekt det faktisk er å ha barn! Da hadde jeg kanskje planlagt det og vært litt mer forberedt enn jeg var. Tvillingene var altså langt fra planlagte.:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg viste at det er helt normalt å ikke få morsfølelsen med det samme ungen er født.

Jeg skulle ønske jeg viste at for noen så er tiden etter fødselen fysisk tung. Så hadde det muligens ikke kommet som et så stort sjokk på meg da jeg den første uken så vidt klarte å komme meg mellom sengen og sofaen, og pappaen måtte være med de fleste gangene jeg skulle skifte på baby fordi det vare en reel fare for at jeg skulle besvime ved siden av stellebordet. Etter et lekende lett svagerskap var ikke dette noe jeg hadde forestilt meg i mine villeste fantasier en gang.

Jeg skulle ønske jeg hadde blitt advart mot barselstårene, så ville muligens ikke samvittigheten vært like svart når jeg gråtende satt å ammet. Og ikke kunne skjønne hvorfor jeg var så trist.

Men alt i alt synes jeg det går fantastisk bra :) Og jeg blir stadig forbauset over hvor mye jeg gleder meg til å komme hjem etter endt arbeidsdag, selv om jeg vet at det er en trøtt og sulten unge som venter på meg - som i tillegg er blitt en ekspert på å teste grenser. Og som har gått fra å være verdens letteste unge å legge til å bli verdens vanskeligste - men det skal sies, at når det er blitt stilt for kvelden etter en laang kamp, så er det fantastisk deilig å endelig kunne få segg litt tid som kjærester, og ikke bare mamma og pappa :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at jeg visste at ikke alle barn overlever selv om de er født til termin

Anonym poster: 512ff5a2c7bd82b08f07093bbdfd2ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ønske at jeg visste at ikke alle barn overlever selv om de er født til termin

Anonym poster: 512ff5a2c7bd82b08f07093bbdfd2ada

Dette er da noe alle vet. Alle kan dø.

Anonym poster: c1dca5df56831d49baf3cec18d0b17ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det gjer fysisk vondt å lese på mme pakken at morsmelk er best for barnet. Kvar einaste gong du skal gi mat til ungen din.

At ungar kan legge seg til og sove av utmattelse fordi dei ikkje får mjølk når ein ammar og trur at alt er bra. Og ikkje minst at ungane kan få feber og bli sjuke av dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da noe alle vet. Alle kan dø.

Anonym poster: c1dca5df56831d49baf3cec18d0b17ec

Jeg skulle ønske at jeg visste at ikke alle barn overlever selv om de er født til termin

Anonym poster: 512ff5a2c7bd82b08f07093bbdfd2ada

Selv om alle vet det, "skjer det ikke med våre barn"..

God klem til AB som skrev det..

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da noe alle vet. Alle kan dø.

Anonym poster: c1dca5df56831d49baf3cec18d0b17ec

Huff, vær snill da.

Anonym poster: dcc970dbc7052c9f86cdf3490675a5da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg visste hva graviditeten gjør med kroppen din. At jeg sikkert aldri blir like flott naken, som jeg var før.

Jeg skulle ønske jeg visste at ikke alle kan amme, selvom dem har masse melk å gi barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da noe alle vet. Alle kan dø.

Anonym poster: c1dca5df56831d49baf3cec18d0b17ec

Så koselig du er. Jeg kjenner ingen som tenkte over at ungen du fødte kunne være død... Men det er i min krets da.

Dessuten ønske jeg at jeg visste at ikke alle råd er like gode :P

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste ting som jeg har opplevd så problematisk at jeg skulle ønske jeg var bedre forberedt på det. Har hatt veldig uproblematisk barsel- og spedbarnstid med begge mine, og trives i grunnen veldig godt i foreldrerollen Det eneste måtte være at jeg skulle ønsker jeg var utdannet lege hver gang barna mine er syke, for det er vanskelig å sitte med ansvaret for helsa deres da, samt å skulle vurdere tilstanden deres. Sitter alltid og googler som en gal ved det minste sykdomstegn, i frykt for å overse evt symptomer på alvorlige sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ønske jeg viste at det er helt normalt å ikke få morsfølelsen med det samme ungen er født.

Jeg skulle ønske jeg viste at for noen så er tiden etter fødselen fysisk tung. Så hadde det muligens ikke kommet som et så stort sjokk på meg da jeg den første uken så vidt klarte å komme meg mellom sengen og sofaen, og pappaen måtte være med de fleste gangene jeg skulle skifte på baby fordi det vare en reel fare for at jeg skulle besvime ved siden av stellebordet. Etter et lekende lett svagerskap var ikke dette noe jeg hadde forestilt meg i mine villeste fantasier en gang.

Jeg skulle ønske jeg hadde blitt advart mot barselstårene, så ville muligens ikke samvittigheten vært like svart når jeg gråtende satt å ammet. Og ikke kunne skjønne hvorfor jeg var så trist.

Signerer denne!

Jeg skulle ønske jeg visste hva graviditeten gjør med kroppen din. At jeg sikkert aldri blir like flott naken, som jeg var før.

Jeg skulle ønske jeg visste at ikke alle kan amme, selvom dem har masse melk å gi barnet.

Og denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Si meg en ting, dere som skriver her. Lever dere i et vakuum? Har dere ingen å rådføre dere med, deres egne mødre, svigermødre (nei forresten, alle svigermødre er drager), tanter, venninner med barn, helsestasjonspersonell? Er det om å gjøre å finne opp kruttet selv?

Det finnes masse litteratur om barn fra spebarn til tenåringer.

Endret av Arabella
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arabella:

jeg leste alt jeg kom over av bøker om spedbarn/barn, snakket masse med mamma, svigers og venninner og trålet Internett til den store gullmedalje både før og under svangerskapet, men INGEN kunne forbrede meg på hvordan det var å få barn! Ingen kunne forbrede meg på den fantastiske kjærligheten jeg føler for min datter, eller den intense frykten for at noe skal skje henne.

Det handler ikke så mye om ting jeg ikke visste i teorien, men ting og følelser jeg overhodet ikke hadde evnen eller mulighet til å sette meg inn i på forhånd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Jeg skulle ønske jeg visste hva graviditeten gjør med kroppen din. At jeg sikkert aldri blir like flott naken, som jeg var før.

Jeg skulle ønske jeg visste at ikke alle kan amme, selvom dem har masse melk å gi barnet.

Det er ikke tilfelle for alle. Like etter en fødsel kan man vel føle seg slapp og "løs i fisken", men det går seg til. Man må gjøre en egeninnsats også, holde seg i trim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg visste hvordan barnefaren kom til å oppføre seg både mot meg og barnet! Da hadde jeg nok ventet med å bli mamma..

Ellers er det mer fantastisk å være mamma enn jeg hadde visst :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Arabella:

jeg leste alt jeg kom over av bøker om spedbarn/barn, snakket masse med mamma, svigers og venninner og trålet Internett til den store gullmedalje både før og under svangerskapet, men INGEN kunne forbrede meg på hvordan det var å få barn! Ingen kunne forbrede meg på den fantastiske kjærligheten jeg føler for min datter, eller den intense frykten for at noe skal skje henne.

Det handler ikke så mye om ting jeg ikke visste i teorien, men ting og følelser jeg overhodet ikke hadde evnen eller mulighet til å sette meg inn i på forhånd.

Det forstår jeg. Det er fantastisk å føde og kjenne den lille kroppen tett inntil seg, og samtidig skremmende å ta inn over seg det enorme ansvaret man har fått. Kjærligheten til denne lille skapningen er så overveldende at det gjør nesten vondt. Jeg synes det er trist å tenke på at ikke alle mødre har det på den måten. Det må være hjerteskjærende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...