Gå til innhold

Hvordan skrive/sette opp søknad om fritak av eksamen?


vandeven

Anbefalte innlegg

Jeg skal sende inn søknad til høgskolen jeg går på ang. fritak fra eksamen (gyldig fravær). Jeg aner derimot ikke hvordan jeg skal sette opp søknaden, og eksakt hva jeg skal skrive. Noen som kan hjelpe? Finnes det noen 'mal' noen plass? Føler meg helt hjelpesløs.

Endret av vandeven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke ta eksamen, får du melde deg av - og ta den neste semester. Eventuelt får du la være å møte, med fersk legeattest og konte - neste semester. Man slipper ikke å ta eksamen på høgskole!

Anonym poster: baf932bd2e9e0ea434fe2e6b936da238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg limer inn hva det står på lovdata.

http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20120927-0974.html#17

§ 17. Fritak for eksamen 1. En student kan gis fritak for eksamen når det kan dokumenteres at eksamen i tilsvarende emne er avlagt ved samme eller en annen institusjon. Søknad om fritak for eksamen må framsettes skriftlig innen en måned etter oppstart av emnet, og må inneholde nødvendig dokumentasjon av omfang og innhold i emnet det søkes fritak for. Det gis normalt ikke fritak for delemner eller deleksamener hvor det er en avsluttende sammensatt vurdering. 2. Høgskolen avgjør fritak for eksamen etter innstilling fra det aktuelle fagmiljøet. 3. Fritak for eksamen i emne må framgå på vitnemål og karakterutskrift med merknad om grunnlaget for fritaket. 4. Utdanning fra videregående skoles nivå gir ikke grunnlag for fritak for eksamen ved høgskolen.

Anonym poster: 35c04ee01bc2df0f5d2be5e862c9a2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor fravær skal gi deg fritak fra eksamen?

Anonym poster: 2ae582a2434b92f9fb46fc4fa4139c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skoler har eget skjema, hør med administrasjonen. Linken til anonym her oppe er forresten fra Høgskolen i Hedmark, så vær obs på at den ikke gjelder for alle institusjoner.

Anonym poster: c6e216b3ac75f12ef48c1fda7227e056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta eksamen, får du melde deg av - og ta den neste semester. Eventuelt får du la være å møte, med fersk legeattest og konte - neste semester. Man slipper ikke å ta eksamen på høgskole!

Anonym poster: baf932bd2e9e0ea434fe2e6b936da238

Hvorfor kommenterer du om du ikke har peiling på hva du snakker om? Det er ikke slik det fungerer på MIN skole. Og søknad om fritak handler nettopp om at man skal ha mulighet til å ta opp eksamen senere. Gud bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da er det ikke snakk om fritak, men å melde seg av eksamen vandeven. To vidt forskjellige ting.

Endret av Naria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om fritak fra eksamen. Men jeg har vært borti fritak fra fag. Da har utdanningsinstitusjonen egne skjemaer man må fylle ut. Og hva de krever av dokumentasjon avhenger av bla type fag, hvilken annen institusjon du har tatt tilsvarende fag på og hvor lenge det er siden.

Du får høre med administrasjonen der du studerer om hva slags rutiner og maler de har til dette.

Anonym poster: baf932bd2e9e0ea434fe2e6b936da238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke snakk om "å søke fritak fra eksamen", men heller å søke om gyldig frafall slik at man får tilgang til kontinuasjonseksamen. Jeg ville bare gjort det basic, f.eks " Jeg søker med dette om å få godkjent gyldig frafall fra eksamen i emnet x 07.12.2012, pga. y". Husk å legg med dokumentasjon, f.eks. legeerklæring.

Jeg vil tro at en studieveileder kan hjelpe deg med å sette opp søknaden. Kontaktinfo til disse finner du antakeligvis på nettsidene til skolen.

Anonym poster: a34968c871fa0dad16ff307e607b84bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...