Gå til innhold

Forsvinner det mye tøy i barnehagen deres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at dere som svarer i denne tråden sier dere merker alt av klær som barnet deres har med i b.hagen. Det er veldig bra, men det er virkelig ikke normalen, folkens! Jeg har jobbet i barnehage i over 20 år, og min erfaring er at det er mye mangelfull merking. Og så er det vi som er ansatt som får høre det hvis noe er borte! (tingene dukker ofte opp igjen i hylla en stund etterpå, fordi det er funnet igjen hjemme - uten at det vanker en eneste liten unnskyldning overfor oss).

Merk klær og sko/støvler, så gjør dere dagene våre mye enklere. Vi slipper å bruke masse tid på å lete etter rett eier - tid vi mye heller ville brukt sammen med barna.

Anonym poster: 5bb5d4217475a5bc60300cc06894f718

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi hatt en lue som var ute på vift et par uker, regner med den befant seg hjemme hos det andre barnet i samme alder som hadde likens. Ikke noe vi tok så tungt, noe vi også uttrykte overfor personalet, da vi faktisk regner med å miste en del luer, votter og sokker. Tøy vi ikke vil miste er grundig merket, men ærlig talt så gidder jeg ikke merke sokkene - for min del er det nemlig grenser for hva jeg gidder å henge meg opp i om forsvinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mistet en vott og en ulltrøye så langt. Absolutt alt merkes med navn, har begynt å skrive navn i store bokstaver utenpå votter da vi har dyre votter. Også for å gjøre det lettere for personalet. Vi tar med alt hjem hver fredag, og prøver å ta med bare litt, tilpasset ukas vær, for å gjøre det lettere for personalet. Da trenger de ikke velge blandt 5 luer når de skal ut, og heller ikke holde rede på dem.

Jeg synes andre foreldre er tildels trege å ta tilbake andres tøy. En lue har vært på vift i tre uker. Jeg er veldig kjapp med det.

Endret av ViljaH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mistet en eller to gensere, hansker, sokker og veldig ofte ligger det andres klær oppi korga til guttungen.

I høst kjøpte jeg et par fritidssko av et bra merke som var på tilbud- det gjør jeg aldri igjen for halvparten av guttene på avdelingen kom etterhvert i de samme skoene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har merket alt av klær men noe har likevel forsvunnet. Vi har selv fått med feil klær hjem når vi har hatt hentehjelp i barnehagen. Da har vi oppsøkt eierne for å høre om de trenger klærne før neste barnehagedag.

Ellers har jeg opplevd at det forsvinner en vott her og en vott der. De minste barna tar jo gjerne av seg vottene hvor som helst og det kan ikke være lett å holde styr på dem.

Det meste som har forsvunnet for oss har dukket opp igjen. Noe etter 1 dag, noe etter 1/2 år, noe i låneklærkassa fordi navnelappen har falt av.

Jeg har tatt meg selv et par ganger i å tenke at det var da merkelig at absolutt de to tingene fra det dyre merket skulle forsvinne og aldri dukke opp igjen, men jeg har troen på at om det skjer tyveri så er det iallefall utrolig sjeldent!

Mange har hjelp til å hente i barnehagen av folk som ikke har 100% oversikt over barnets klær. Mange er for sløve til å levere tilbake klær som ikke er deres. Kanskje ligger noen klær hos den andre foreldren om foreldrene ikke bor sammen?

Jeg mener man må tåle at ting kan forsvinne, men alle har et ansvar for å navne klær, levere tilbake med en gang om man har tatt med feil og sjekke over og holde oversikt over egne klær.

Surt med klær som kommer bort, absolutt! Men det er naturlig at noe kommer bort på barnehagen..

Vi pleier å spørre etter plagget i barnehagen (det må være lov uten å oppfattes som kjeft eller anklagende) og er det borte over litt tid hender det det blir satt opp lapp i garderoben så andre foreldre er litt obs når de ser over sine klær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var det jeg leste om mødre som stjal dyre klær fra andre barn,, De hadde jo så rike foreldre, de kunne jo bare kjøpe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har mistet overraskende lite. Det jeg husker er et par sokker borte. Og det er egen feil fordi jeg får ikke til å merke sokker... Men et sokkepar fra eller til gjør ingenting.

Min lille er del av en gjeng på tre gutter. Og de elsker å bytte om på klær. De tre bytter gjerne rundt på sokker, luer og votter. Allikevel er det bare en gang sokkene har blitt borte, barnehagepersonalet har overraskende god kontroll! Vi fikk da med et sokkepar hjem som ikke var vårt, men ingen av de to andre gutta mener det er deres heller (foreldrene husker ikke..).

Jeg har stålkontroll på hva som ligger av klær i barnehagen. Men hvis pappa'n henter alene vet ikke han hva gutten hadde på seg om morgenen. Enda verre hvis besteforeldre henter; da kommer enten alt eller ingenting hjem :ler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen til sønnen min ligger det ofte tøy på feil plass, i andres skap osv. Vi har hittil i år mistet to ting, den ene dukket plutselig opp igjen idag. Er det sånn overalt? Jeg skjønner selvfølgelig at det er vanskelig å holde styr på alt, men hvor går grena på hva man skal "svelge" og ikke? Alt er merket med navn.

Vi mister sånn passelig mye tøy ;)

Det er sjelden vi har mistet større ting, men votter og sokker skal det godt gjøres å holde styr på. Jeg tror man må regne med litt svinn, men hvis man merker tøyet godt er det klart det er større sjanse for at det havner på rett plass. Jeg har imidlertid forståelse for at det kan gå litt fort i svingene, og i vår barnehage er det flere barn som er såpass initiativrike at de legger på plass selv. "På plass" kan da både være riktig plass- eller helt feil plass ;) Votter kan også legges igjen ute etc., så jeg er i grunnen mest imponert over at det meste faktisk havner på rett plass.

Vi har også skolebarn, og jeg har jobbet på skole, og på hver av skolene leveres haugevis med tøy til Fretex hver vår og høst. Vi snakker mange-mange svarte søppelsekker, ofte med dyrt og nesten nytt tøy. Da har det stått i en rotekasse et helt semester, uten at noen har giddet å sjekke. Så ett eller annet skjer på veien fra barnehage til skole, for det virker som foreldre nesten helt slutter å bry seg.

Edit: sånne tråder får meg for øvrig alltid til å rødme av skam. Det var nemlig en gang jeg skulle vrenge en overtrekksbukse for å vaske den, og oppdage at det sto "Sindre" nede i beinet. Jeg kjenner ingen Sindre på den størrelsen, og har rett og slett ingen ide om hvordan den buksa har havnet hos oss. Så mammaen til Sindre, hvis du er på KG: sorry! Det var ikke med vilje! (og forresten: det er lurt å merke et annet sted enn inne i buksebenet, hehe...)

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista en lue en gang og en genser.

Genseren var ikke merket så er jo min feil at ikke den kommer til rette. Selv om jeg ville trodd at genseren skulle havne i glemt-kurven. Men neida.

Lua fant jeg ute en gang vi gikk tur, et veldig merkelig sted å finne den egentlig. Og jeg sa jo ifra i bhg når jeg fant den og de var overrasket de og.

Men ingen sure miner fra min side altså ;) Bare greit at de kan holde øynene åpne for det som er borte.

Der jeg jobber forsvinner det stadig ting dessverre. Det er en trang garderobe og vi trenger virkelig hjelp fra foreldrene for å klare å holde orden. Men det er utrolig mye tøy som ikke er merket. De fleste guttene har like sko, og noen av dem er merket, de fleste er ikke det. Noen står det f.eks. Phillip i uten at det går noen der som heter det, altså er det arvet men vi vet jo ikke hvem som kjenner noen som heter Phillip. Av 21 barn så er det vel 4 barn som pleier å ha merket tøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer med gjevne mellomrom i bhg jeg jobber , og i bhg datteren min går.Delvis dårlig merking , delvis løpebånd preget påkledning på vei ut , delvis barna som selv ser på saker i garderoben om den brukes til lek , delvis for fulle kleshyller , personale som legger feil , og andre foreldre evt den som henter barnet tar feil og ikke bringer eller kommer etter flere dager tilbake med plagget. Irriterende , ja , men ikke noe jeg som mor hisser meg opp over. Som ansatt kan jeg bare beklage , lete og evt henge opp en savnet lapp .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forrige helg forsvant faktisk dressen til storebror. De i barnehagen husket tydelig at de hadde hengt den til tørk, men da jeg skulle hente var den helt vekk. 3 dager senere fant jeg den igjen på plassen til lillesøster, ren og pen. Viste seg at en av pappaene skulle ta med dressene hjem for å vaske i helgen, og tok med seg feil dress hjem. Sånt kan man umulig laste barnehagen for, og det var jo hyggelig med ren dress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min bhg forsvinner ting sjeldent, får jeg inntrykk av.

Votter, hansker og sokker merker jeg så godt som jeg kan, men nei; det er ikke krise om sokkene forsvinner:)

Nå savner jeg faktisk en sånn finlandshette-sak, kom jeg på..men jeg vet om en i bhg som har såogsi samme fargene og str, så jeg får huske å sjekke imorgen. Hehe..

Vi har en liten bhg, og merkingen min er kun på klær som faktisk har lapper. Ullklær og lignende som hun bruker er såpass spesielt at jeg kjenner det igjen, og det gjør heldigvis personalet også.

Hadde derimot en dress forsvunnet, eller sko..da kunne jeg nok blitt rimelig forbanna.

( Kan legge til at de er veldig flinke på å legge i gjenglemt-kassa med en gang de finner noe umerket. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en liten bhg, og merkingen min er kun på klær som faktisk har lapper. Ullklær og lignende som hun bruker er såpass spesielt at jeg kjenner det igjen, og det gjør heldigvis personalet også.

Er det aldri vikarer innom barnehagen? Det skal godt gjøres at en ny vikar vet hvor umerkede klær hører til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det aldri vikarer innom barnehagen? Det skal godt gjøres at en ny vikar vet hvor umerkede klær hører til.

Faste vikarer:)

Liten by, liten bhg. Og, som sagt; umerkede klær de er usikre på går rett i en eske som står redd ved inngangsdøra. Så og si alle foreldrene tar en rask titt i den før de går hjem med ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige helg forsvant faktisk dressen til storebror. De i barnehagen husket tydelig at de hadde hengt den til tørk, men da jeg skulle hente var den helt vekk. 3 dager senere fant jeg den igjen på plassen til lillesøster, ren og pen. Viste seg at en av pappaene skulle ta med dressene hjem for å vaske i helgen, og tok med seg feil dress hjem. Sånt kan man umulig laste barnehagen for, og det var jo hyggelig med ren dress.

Om noen tar med seg feil dress hjem, så håper jeg de har vett på å ta den tilbake neste morgen! Er det kaldt må jo ungen ha vinterdress, kjipt å løpe ut for å skaffe ny, så får man tilbake den første noen dager senere.. Jeg hadde faktisk ringt foreldrene og sagt fra - beklager, jeg tok med feil dress i farten, den vil bli å finne i bhg imorgen før utetid, ren og tørr!!

Vinterskoene til vår sønn forsvant et par dager her. Jeg telte på knappene hvor lenge vi skulle vente før vi måtte bite i det sure eplet og kjøpe nye (igjen). Heldigvis ble de funnet i overhylla til et annet barn under noe tøy. Andre barn som hadde ryddet litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der kom støvlene til rette men, de var fullstendig ødelagt og skitne.! Så noen har brukt de og det er ikke min lille sønn som har brukt de, da han fikk nye rett etter de forsvant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste vikarer:)

Liten by, liten bhg. Og, som sagt; umerkede klær de er usikre på går rett i en eske som står redd ved inngangsdøra. Så og si alle foreldrene tar en rask titt i den før de går hjem med ungen.

Jeg er fast vikar i en barnehage med seks avdelinger. Nå er jeg stort sett kun på en avdeling, men har vert innom alle avdelingene. Her er mange faste vikarer, og tror alle har vert innom minst tre avdelinger dette barnehageåret. Sånn er det her i alle fall.

En annen sak, én ting er at dere finner deres klær på slutten av dagen. Noe annet er å ikke finne f.eks votter eller tykke lester når man skal ut i 10 minusgrader ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fast vikar i en barnehage med seks avdelinger. Nå er jeg stort sett kun på en avdeling, men har vert innom alle avdelingene. Her er mange faste vikarer, og tror alle har vert innom minst tre avdelinger dette barnehageåret. Sånn er det her i alle fall.

En annen sak, én ting er at dere finner deres klær på slutten av dagen. Noe annet er å ikke finne f.eks votter eller tykke lester når man skal ut i 10 minusgrader ;)

Med liten barnehage mener jeg ca 25 barn totalt, på to avdelinger.

Og det er heldigvis sånn at om en vott eller to blir borte, har de fleste foreldre ekstra par av det meste i sekken på plassen, eller i skifterommet, i merkede skuffer.

Ullsokker har jeg ikke merket, rett og slett fordi jeg ikke har bestilt disse lappene, etter en samtale med bhg min om det. Alt med lapper er merket, og alle votter og dresser og sko er skrevet på med tusj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen mistet faktisk skinnposen til vogna til lillegutt. Hjemmelaget pose, med enorm affeksjonsverdi (og det den ble laget av minus arbeidet kostet 3000 kr). Den var borte i flere dager og de begynte å mase på at jeg måtte kjøpe en ny vinterpose til han, asap. Jeg sa at det var uaktuelt, de fikk finne en løsning til de fant dn igjen.

Etter noen dager ble den funnet i bålhytta, noen hadde tatt den fra vogna hans og brukt den til å sitte på! Om man knepper opp sidene blir det nemlig et veldig langt saueskinn... Den var ful av søle og måtte renses for 700 kroner... Hatr fremdeles en "fight" med kommunen angående regningen.

En ting er at ting blir borte i garderoben, noe annet er at man tar noe ut av en vogn for å bruke det til noe helt annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...