Gå til innhold

Trenger virkelig råd - 3-åring med voldsomt temperament


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 3 år som de siste månedene bare har blitt vanskeligere og vanskeligere å kontrollere.

Hun er utrolig sta og får voldsomme raseriutbrudd dersom hun ikke får viljen sin. Det er ofte små og for oss ubetydelige ting som utløser det, for eksempel farge på kopp/tallerken eller hvilken genser hun skal ha på.

Hver eneste morgen er det et kaos uten like fordi vi krangler om det aller meste. Jeg lar henne bestemme endel ting, f.eks klær og tallerken, men hun tar virkelig ikke imot beskjeder. Hun vil kle på seg selv, men hun bruker ufattelig lang tid fordi hun skal gjøre så mye i mellomtiden. Hun kan ta på seg en sokk, for så å lese bok i 20 minutter. Hvis jeg "maser" blir hun fryktelig sint. Det tar fort 20 minutter fra vi begynner å ta på yttertøy til vi kommer oss ut dørene pga krangling. Pga dette må vi stå opp 2 timer før vi skal gå.

Nå har det kommet til et punkt der jeg føler at hun er blitt sjefen i huset, fordi vi ikke orker kranglingen hele dagen. Jeg prøver å være streng på de viktige tingene, men hun bryr seg ikke om konsekvenser og lukker bare ørene for det vi sier.

Jeg føler vi kommer inn i en veldig dårlig sirkel, der vi må være strenge, det blir mer krangling, vi må være enda strengere osv. Hun vil ikke lenger ha kos av oss heller, og det syns jeg er veldig trist. Får ikke lov å gi henne nattakos engang :-( Jeg tror dette har noe med situasjonen og all kranglingen å gjøre, og syns det er så utrolig dumt at det skal være sånn...

Hun er jo en fantastisk snill jente, hun har bare et voldsomt temperament. Søsteren på 5 år er totalt forskjellig fra henne - hun gjør aldri noe galt, er alltid smilende, glad og veldig trygg.

Er dette normalt og noe som vil gå over av seg selv? Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Det er så ille nå at jeg nesten gruer meg til helgene, da vi bruker store deler av dagen på å krangle.

Håper noen har råd og erfaringer!

Anonym poster: 22f13c995b9ddfe5ce5f732119112a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå vill ikke jeg skremme deg men en i barnehagen(der jeg jobber) var det en gutt akkurat på samme måte, de tok ham til legen han var også 3år da. de trodde han bare var sta og vanskelig men han hadde visst en form for autisme. men ellers kan det være adhd/add eller hun kan bare være i trassalderen, men siden hun henger seg opp i små ting som farge på tallerkenen ringer det noen alarmer hos meg. kontakt lege eller PPT hvis det ikke gir seg. hvis hun går i barnehage kan dere også snakke med disse.

er hun på noen måte bortskjemt? altså fra før hun begynte å bli slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Tror nok det er normalt..

Har en meget bestemt frøken på 3,5år her i huset også.

Hva som kan ødelegge dagen her er vanskelig å forutse. Plutselig skjærer jeg osten feil, tar feil matboks (som var bra dagen før), har lagt frem feil truse(vil ha den rosa kittytrusen - ikke den lilla), satt frem "feil" glass, skåret brødskiven i to (som hun ville dagen før)... Mens andre morgener (som i dag) gikk alt som smurt, uten noen krangling eller tårer.

Ang påkledning, her har vi konkurranse på morgenen. Om hvem som blir først ferdig.. Da går det unna som bare det.

Endret av Magdalene
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er normalt..

Har en meget bestemt frøken på 3,5år her i huset også.

Hva som kan ødelegge dagen her er vanskelig å forutse. Plutselig skjærer jeg osten feil, tar feil matboks (som var bra dagen før), har lagt frem feil truse(vil ha den rosa kittytrusen - ikke den lilla), satt frem "feil" glass, skåret brødskiven i to (som hun ville dagen før)... Mens andre morgener (som i dag) gikk alt som smurt, uten noen krangling eller tårer.

Ang påkledning, her har vi konkurranse på morgenen. Om hvem som blir først ferdig.. Da går det unna som bare det.

Dette høres VELDIG ut som hjemme hos oss... Det som var rett i går er ofte feile i dag.

Skal absolutt prøve med konkurranse!

Til deg over - hun er ikke noe bortskjemt nei, har alltid vært veldig klar på grenser osv, og hun får absolutt ikke viljen sin, men nå orker jeg rett og slett ikke å ta alle kampene lenger...

Tror egentlig ikke hun har noe ADHD eller noen form for autisme, siden hun er veldig "snill" utenom disse utbruddene sine. Hun fungerer også veldig godt sosialt, er inkluderende og fantasifull, leker på mange forskjellige måte og kan både konsentrere seg lenge (f.eks med puslespill) og leke leker med mer forandringer...

TS

Anonym poster: 22f13c995b9ddfe5ce5f732119112a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg dine kamper. Vil hun ha den andre matboksen - gi henne den. Vil hun ikke legge seg - stå på krava. Ellers sliter du deg selv helt ut. Trassalderen er tung, men det går over! Jeg lover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Velg dine kamper. Vil hun ha den andre matboksen - gi henne den. Vil hun ikke legge seg - stå på krava. Ellers sliter du deg selv helt ut. Trassalderen er tung, men det går over! Jeg lover!

Enig. Viktig å velge kampene sine.

Og der hun ikke har noen valg, så ikke spør henne.

"Hva vil du ha på brødskiven?".. er greit å spørre om, men ikke om hun vil pusse tenna og legge seg (så lenge hun ikke kan være oppe og droppe tannpussen om hun ønsker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier som noen av de andre. Velg dine kamper med omhu. (det er ikke alltid jeg klarer det) Selv nå, som jeg oppdrar 4. mann! Hun er 3.5 og til tider helt forferdelig!!

Samtidig er hun verdens skjønneste unge når hun er i godt humør. Men det kan skifte fra det ene sekundet til det andre.

Jeg pleier å si "du kan kle på deg selv, men hvis du ikke gjør det med en gang, så må jeg gjøre det for deg." Da pleier det å gå bra, men ikke alltid!

Jeg lar henne ikke få så mange valg akkurat nå for det skaper en masse konflikter fordi hun hele tiden ombestemmer seg. Hun vet at hun bestemmer litt og jeg bestemmer mye, selv om hun slett ikke er enig i at det skal være sånn!

Hun kan gå bort å gjøre ting hun akkurat har fått beskjed om at hun ikke får lov til, mens hun ser trassig på meg. Det er lett å se at hun venter bare på "hva gjør hun nå tro?" Da er det viktig å være konsekvent.

Hvis hun ikke får lov til å ha på seg akkurat den buksa, så kan hun finne på å tisse på seg for så å gå å ta på seg den buksa hun vil ha. Jeg har sagt at hvis hun tisser på seg, så er det jeg som velger hvilke klær hun skal ha på seg og ikke hun. Har prøvd med belønning uten at det funker mer enn en kort stund om gangen.

Hun går i kjøleskapet og henter drikke selv og jeg forklarer henne at hun får ikke lov til det uten å spørre først. Så tar jeg det fra henne og setter det på plass igjen. Hun blir selvfølgelig rasende. Og det går ei kule varmt før hun skjønner at når hun spør, får hun.

Hun er også en liten luring for hun kan lage liksomkake som hun gir til meg og så vil hun ha kjeks fordi hun har vært snill! Da blir hun også kjempeforbanna når jeg sier at vi kan ikke spise kjeks før frokost!

Da gjelder det å ikke gi seg.

Jeg føler at jeg må være veldig streng med henne, mer enn med de andre, men det går over og det er helt normalt at barn i den alderen tester grenser inntil det ekstreme! Så bit tenna sammen og husk på de hyggelige tingene mens det stormer som verst. Vet at det ikke er lett og ikke alltid jeg klarer det heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ei dame på 3,5 år, og det er utrolig godt å lese det dere skriver her, godt at vi er flere som har det sånn! :)

Ungen din er nok helt normal, hun har bare mer temperament enn storesøsteren sin. Prøv å unngå skriking og krangling (selv om det er kjempevanskelig til tider), trekk pusten dypt, og heller forlat rommet om du trenger å samle deg litt. Snakk bestemt, gi korte og greie beskjeder, og stå for det du har sagt. Det er da det er viktig, som andre her skriver, å velge sine kamper. Ikke kast tomme trusler ut i lufta, ungene gjennomskuer deg med en gang. Vær hyggelig og blid når ungen oppfører seg, selv om du kanskje er trøtt og sliten etter forrige krangel.

Sist i dag hadde vi en diskusjon om klær, genseren som jeg hadde lagt fram var selvsagt feil genser. Jeg sa, at dersom du ikke tar på deg den genseren, får du gå i barnehagen uten, og da kan du ikke være med de andre barna ut siden det er så kaldt i dag. Hun sendte meg dødsblikket, men tok på seg genseren. Fordi hun VET at jeg mener det. Jeg har sendt henne i barnehagen i kun nattkjole før.

Vi får håpe at det går over snart, og at disse sta damene våre lærer seg å bruke temperamentet sitt til den fordelen det faktisk kan være å være bestemt! :)

Anonym poster: cb91877015f99bf83b773193d3cc34b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker best er å være bestemt og fortelle i forkant hele tiden hva som skal skje hele tiden . Det er det som har funket best på alle mine tre unger :) Nå skal vi spise så lese godnatt eventyr, så legge oss og sove.osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest underdirektøren

Å så godt å lese om flere som har bestemte unge damer på 3:-)

vår lille sjef har de mest utspekulerte metoder for å få viljen sin, og om alt annet slår feil så flagrer hun med øyevippene og gir en skikkelig lang og hard klem:-) Vanskelig å stå i mot.

Tenker med meg selv at disse barna antakelig er litt ekstra intelligente. (mulig jeg bare prøver å være positiv:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som miljøterapeut.

Ungen din er "normal", og helt vanlig.

Hestekur: Trass henne ut vennlig ut. La henne skrike seg grønn i trynet. Da vil hun før eller siden roe seg ned, og finne mer høvelige strategier. Å trasse henne vennlig ut....pøs på med støtte og oppmuntring, men uten å la henne få viljen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår hoppet heldigvis over denne fasen, men lillebror var i skikkelig trass leeeeenge! Husker han rømte ut melka rett på bordet fordi det var feil person som helte den til han...

Men det gikk over :)

Tror forutsigbarhet har mye å si, når ungen trasser pga feil matboks er det fordi barnet har hatt en annen forestilling inni hodet sitt, barnet har allerede en plan for hvilken matboks den vil bruke. Når feil boks da blir satt frem raser hele verden sammen... Ofte lurt å være i forkant, spør hvilken du skal finne frem. Unngår mange konflikter på den måten. Og så er det viktig å være en tydelig voksen i de kampene som er viktig for deg å bestemme som f.eks leggetid.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...