~white lady~ Skrevet 18. november 2012 Forfatter #41 Skrevet 18. november 2012 Hadde ingen anelse om at folk var så skeptiske for nye ting. Greit, jeg sjekket ikke hvor godt vitenskapelig dokumentert Valkee var før jeg kjøpte den; jeg så et produkt som virket utrolig mye mer praktisk enn en dagslyslampe som jeg hadde tenkt på å kjøpe lenge, og når de selger Valkee hos Elkjøp, helsekostbutikken Life, amazon.com og andre nettbutikker, tenker jeg det må være bra nok. Man får jo aldri vite om noe funker om man ikke tester det ut. Så nå tester jeg for dere, og gir det effekt så er jo det bare flott (Gir det derimot ingen effekt så har jeg vel kastet de pengene ut av vinduet, men sånn er det av og til.) 1
Karmosin Skrevet 19. november 2012 #42 Skrevet 19. november 2012 Du tester jo ikke for oss, for din subjektive oppfatning og din eventuelle gevinst av placeboeffekt er uvesentlig for massene. Det er hyggelig for deg om du ender med en opplevelse av å ikke ha kastet bort pengene, men din erfaring er ikke overførbar. Både Elkjøp, Life, Enklere Liv og Amazon selger annen bambus, men det vet vi vel alle. Særlig helsekostbutikker har en del produkter som lover mye, men ikke kan påvise annet enn placeboeffekt. Siden Valkee ikke har noen påvist skadeeffekt har ikke myndigheter av noe slag noen grunn til å nekte noen å selge det eller til å nekte noen å bruke pengene sine på det, det er derfor det er tilgjengelig i butikk. Som sagt KAN det hende at det en gang i fremtiden påvises effekt av lys gjennom øregangen. Vi får se. Det virker i hvert fall mye mer harmløst enn en hel del andre alternative behandlingsformer for ulike ting, så den eneste skaden som eventuelt skjer er i lommeboka. Angående melatonin er det reseptbelagt i Norge (og kan derfor beslaglegges i tollen, men blir ikke nødvendigvis fanget opp der) fordi vi her har en tendens til å være mindre lemfeldige med medikamenter med kjente og ukjente bivirkninger enn i en del andre land. Det er forsket svært lite på bivirkninger av melatonin, men gravide og ammende frarådes å ta det fordi man ikke vet nok om det ennå. Som det ligger an nå virker melatonin trygt, men det må atskillig mer forskning til før man kan være sikker. I andre land hvor man har mindre hemninger med å slippe løs medikamenter forekommer det flere resistente bakterier og mer feilmedisinering, for eksempel i land hvor ikke all antibiotika er reseptbelagt så folk dytter det i seg også for sykdommer hvor antibiotika ikke har noen som helst effekt (utover gode gamle placebo). Resistens liker vi ikke, for det gjør sykdommene vanskeligere å behandle. Jeg har ikke opplevd å få nei hos legen når jeg ber om melatonin. Da har jeg også tryggheten i at hvis jeg opplever noe som kan være bivirkninger er jeg under oppfølging. Selv har jeg forresten hatt veldig god nytte av skikkelig søvnhygiene. 1
PepsiMax Skrevet 20. november 2012 #43 Skrevet 20. november 2012 Hvordan går det white lady? Merker du noen forskjeller?
~white lady~ Skrevet 21. november 2012 Forfatter #44 Skrevet 21. november 2012 Hvordan går det white lady? Merker du noen forskjeller? Lover snarlig oppdatering men vil bruke den over en litt lengre periode før jeg kan si noe.
PepsiMax Skrevet 18. desember 2012 #45 Skrevet 18. desember 2012 Er fortsatt nysgjerrig på hvordan du opplever dette? 1
iste5 Skrevet 1. februar 2013 #46 Skrevet 1. februar 2013 Hei White Lady! Kunne du fortalt litt om hvordan det har vært å bruke Valkee? Merker du noen forskjell? 1
Virih Skrevet 7. mars 2013 #47 Skrevet 7. mars 2013 Hei, Kaster meg på denne tråden, for jeg kjøpte meg en valkee for ca 4 uker siden. Bare en ting å si, den fungerer absolutt for meg! Bruker den hver morgen på full effekt mellom 10-12min. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten. Flyttet til Tromsø rett før jul, og tenkte at det skulle gå fint ifht til mørketid og sånt, men hele desember og januar var tøffe måndeder for å si det sånn og jeg begynte å lure på om det var noe virkelig galt med meg. Ville bare sove og orket ikke å være sosial, kjentes nesten som jeg var på tur inn i en skikkelig depresjon. I julen var vi innom enklere liv i Bodø og fikk sett på en Valkee, der snakket jeg og kjæresten med en som jobbet der, og han anbefalte det på det varmeste. Han hadde slitt mye med søvnproblemer i mørketiden, men etter at han startet med lysterapien stabiliserte søvnen seg. Så kom vi til Tromsø, og jeg avventet med å kjøpe pga økonomi, det er jo surt å bruke så mye penger på noe hvis det ikke fungerer, samtidig så er det ikke mye penger hvis det fungere. Uansett. Etter bare 4-5 dager med lysterapien merket jeg effekt. Jeg var ikke helt ødelagt når jeg skulle stå opp om morgenen lengre og jeg var ikke stuptrøtt når jeg var ferdig på jobb. Følte meg normal igjen, rett og slett. Nå har jeg brukt den i en måneds tid, og er fortsatt veldig fornøyd! Så mot min vinterdepresjon fungerer den ihvertfall!!
iste5 Skrevet 12. mars 2013 #48 Skrevet 12. mars 2013 Hei, Kaster meg på denne tråden, for jeg kjøpte meg en valkee for ca 4 uker siden. Bare en ting å si, den fungerer absolutt for meg! Bruker den hver morgen på full effekt mellom 10-12min. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten. Flyttet til Tromsø rett før jul, og tenkte at det skulle gå fint ifht til mørketid og sånt, men hele desember og januar var tøffe måndeder for å si det sånn og jeg begynte å lure på om det var noe virkelig galt med meg. Ville bare sove og orket ikke å være sosial, kjentes nesten som jeg var på tur inn i en skikkelig depresjon. I julen var vi innom enklere liv i Bodø og fikk sett på en Valkee, der snakket jeg og kjæresten med en som jobbet der, og han anbefalte det på det varmeste. Han hadde slitt mye med søvnproblemer i mørketiden, men etter at han startet med lysterapien stabiliserte søvnen seg. Så kom vi til Tromsø, og jeg avventet med å kjøpe pga økonomi, det er jo surt å bruke så mye penger på noe hvis det ikke fungerer, samtidig så er det ikke mye penger hvis det fungere. Uansett. Etter bare 4-5 dager med lysterapien merket jeg effekt. Jeg var ikke helt ødelagt når jeg skulle stå opp om morgenen lengre og jeg var ikke stuptrøtt når jeg var ferdig på jobb. Følte meg normal igjen, rett og slett. Nå har jeg brukt den i en måneds tid, og er fortsatt veldig fornøyd! Så mot min vinterdepresjon fungerer den ihvertfall!! Hei igjen! Tusen takk for at du tok deg tid til å fortelle litt om din opplevelse av valkee! Jeg vurderer sterkt å kjøpe en, men tror du den kun virker for ”vinterdepresjon”? Jeg føler meg ganske tom for energi, og er generelt sett slapp og sliten. Er usikker på om det kun er relatert til at det er mørkt og kaldt ute. Har vært slik i et par år nå :/ På sommeren også… Føler ikke at jeg er direkte deprimert, ( klart mye som kunne vært bedre i livet) men jeg klager ikke. Er bare sliten rett og slett. Må alltid ha en lur i løpet av dagen, og føler ikke at jeg har den energien en jente på 24 burde ha. Jeg var inne på ”enklere liv” for å forhøre meg om valkee, men virket ikke ut som damen som jobbet der visste mye om den, ”Neei, det er for folk som er deprimerte” og det var i grunnen det eneste ho visste om den Så det var ikke mye hjelp i ho gitt! Kommer du til å fortsette å bruke den nå som våren og sommeren kommer? Eller tror du den kun er til nytte på vinterstid?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå