orgus Skrevet 16. november 2012 #21 Skrevet 16. november 2012 Denne er jo litt interessant lesning også kanskje http://science.slashdot.org/story/11/08/11/1942204/human-brain-is-sensitive-to-light-in-ears 1
Gjest Indra Skrevet 16. november 2012 #22 Skrevet 16. november 2012 Nå er det flere timer siden jeg gikk av vakt, men jeg er fremdeles våken og merkelig opplagt, til tross for kun 4-5 minutter med lysterapi i natt...har fått rydda i huset og tatt viktige telefoner, vanligvis er jeg ganske rask i seng etter nattevaktene. Ja, placeboeffekten skal man aldri undervurdere når det er snakk om alternativ «medisin». 3
PepsiMax Skrevet 16. november 2012 #23 Skrevet 16. november 2012 Huff, trist å se at mennesker bruker penger på slike humbugprodukter Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697 Elkjøp fikk jo pepper for å legge ut disse, og måtte til og med endre produktbeskrivelsen da det ikke finnes noe ekstern testing eller forskning som faktisk viser at dette gjør noe som helst Det er jo gjort forskning på dette da. Les det som står her bl.a. http://www.enklereliv.no/valkee-lysterapi.html
Karmosin Skrevet 16. november 2012 #24 Skrevet 16. november 2012 Det er jo gjort forskning på dette da. Les det som står her bl.a. http://www.enklereli...-lysterapi.html Det finnes forskning og det finnes forskning. Det som er gjort hittil av forskning på lyssensitivitet i hjernen påviser ikke at det er mulig å stimulere disse proteinene med lyspropper i ørene. Det er lang vei igjen før det kan hevdes at dette har effekt, som jeg påpekte på forrige side i tråden. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #25 Skrevet 16. november 2012 Det er jo gjort forskning på dette da. Les det som står her bl.a. http://www.enklereli...-lysterapi.html Det eneste av "forskning" som er gjort er vel den veldig overfladiske spørreundersøkelsen som produsentene sto bak. Det er også gjort forskning som viser at det finnes lysreseptorer i hjernen, men om disse kan nås gjennom øret, og hva slags effekt det eventuelt har å utsette disse for lys er det ingen viten om. kildekritikk er en fin ting. Generelt vil jeg si at leter du etter en kur mot noe, eller annen helseeffekt så bør du se kikke på pubmed, cochrane eller andre kilder for skikkelige vitenskapelige studier. Ikke linker fra sider som lever av å selge produktet. Anonym poster: aa9905f56d0668a2a3b3c2be12c30dc7 3
PepsiMax Skrevet 16. november 2012 #26 Skrevet 16. november 2012 Jaja, jeg har uansett valgt å gi det et forsøk og vært å kjøpt i dag! Spent på resultatet! Hvis det virker for meg så er det det samme for meg hva det er, uansett om det er placebo eller fordi forskningen er "riktig". Funker det så er det det viktigste!
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #27 Skrevet 17. november 2012 Jaja, jeg har uansett valgt å gi det et forsøk og vært å kjøpt i dag! Spent på resultatet! Hvis det virker for meg så er det det samme for meg hva det er, uansett om det er placebo eller fordi forskningen er "riktig". Funker det så er det det viktigste! At du gidder å kaste bort pengene dine på den måten Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697 1
PepsiMax Skrevet 17. november 2012 #28 Skrevet 17. november 2012 At du gidder å kaste bort pengene dine på den måten Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697 At dere gidder å følge en tråd ang noe som dere tydeligvis har en så sterk mening i mot....
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #29 Skrevet 17. november 2012 Kan jo tenkes at man hadde et håp om at noen lot være å la seg lure av dette tullet. Men for all del ... har du penger å kaste bort på piss, gjør det. Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697 2
Gjest BabyBlue Skrevet 17. november 2012 #30 Skrevet 17. november 2012 Har gått helt i kjelleren her, men har gått til innkjøp av tart cherry (inneholder melatonin) for å forebygge vinterdepresjonen som kommer snikende som en forpult forkjølelse hver vinter/høst. I tillegg tar jeg vitamin D tilskudd og sørger for å få så mye søvn og fysisk aktivitet som trengs for å holde noe av humøret oppe. Kunne ha vært noe for meg også, men er redd for placebo effekten og det at den ikke har blitt forsket nok på... :-/
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #31 Skrevet 17. november 2012 Har gått helt i kjelleren her, men har gått til innkjøp av tart cherry (inneholder melatonin) for å forebygge vinterdepresjonen som kommer snikende som en forpult forkjølelse hver vinter/høst. I tillegg tar jeg vitamin D tilskudd og sørger for å få så mye søvn og fysisk aktivitet som trengs for å holde noe av humøret oppe. Kunne ha vært noe for meg også, men er redd for placebo effekten og det at den ikke har blitt forsket nok på... :-/ Placeboeffekten betyr rett og slett at man forventer en effekt og føler at det har skjedd noe/blir litt bedre uten at det kan påvises at det skjer som følge av behandlingen, så det skal du ikke være så redd for. Placeboeffekt kan du oppleve som følge av det meste. Tror du for eksempel at du blir friskere av en forkjølelse om du drikker nypete vil du da føle deg bedre av det - placeboeffekt Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697 2
Gjest BabyBlue Skrevet 17. november 2012 #32 Skrevet 17. november 2012 Placeboeffekten betyr rett og slett at man forventer en effekt og føler at det har skjedd noe/blir litt bedre uten at det kan påvises at det skjer som følge av behandlingen, så det skal du ikke være så redd for. Placeboeffekt kan du oppleve som følge av det meste. Tror du for eksempel at du blir friskere av en forkjølelse om du drikker nypete vil du da føle deg bedre av det - placeboeffekt Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697 Ja, jeg vet hva det er, vil bare ikke kjøpe noe til over tusen kroner som kun har effekt fordi jeg tror det har effekt. Om det viser seg å ikke gjøre noe så er det bortkastede penger fra min side om det viser seg å ikke virke på kroppen. Synes det er litt rart at det skal tilføre dagslys inn gjennom ørene
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #33 Skrevet 17. november 2012 Men da er det jo ikke noe verre enn at du lar være å la deg lure av dette tulleproduktet, for noen påvist effekt har det ikke og du kaster bare bort pengene dine om du kjøper det. Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697
Gjest BabyBlue Skrevet 18. november 2012 #34 Skrevet 18. november 2012 Men da er det jo ikke noe verre enn at du lar være å la deg lure av dette tulleproduktet, for noen påvist effekt har det ikke og du kaster bare bort pengene dine om du kjøper det. Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697 Yup. Tror jeg holder meg til ting som har mer påvist effekt. Men setter pris på det om TS fortsetter å skrive om produktet og om det har noen effekt for henne =)
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #35 Skrevet 18. november 2012 Yup. Tror jeg holder meg til ting som har mer påvist effekt. Men setter pris på det om TS fortsetter å skrive om produktet og om det har noen effekt for henne =) Men skjønner du ikke at det i såfall er en placeboeffekt hun skriver om? Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697 1
Gjest BabyBlue Skrevet 18. november 2012 #36 Skrevet 18. november 2012 Men skjønner du ikke at det i såfall er en placeboeffekt hun skriver om? Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697 Jeg tror placebo spiller inn, men når hun først har opprettet denne tråden og gjort folk oppmerksomme kan hun like gjerne fortsette og skrive om erfaringen rundt det
Gjest Animula Skrevet 18. november 2012 #37 Skrevet 18. november 2012 Har gått helt i kjelleren her, men har gått til innkjøp av tart cherry (inneholder melatonin) for å forebygge vinterdepresjonen som kommer snikende som en forpult forkjølelse hver vinter/høst. I tillegg tar jeg vitamin D tilskudd og sørger for å få så mye søvn og fysisk aktivitet som trengs for å holde noe av humøret oppe. Kunne ha vært noe for meg også, men er redd for placebo effekten og det at den ikke har blitt forsket nok på... :-/ Medikamenter med melatonin er vel ikke tillatt å innføre til Norge? Men det er kanskje ikke verre enn at de kan bli tatt av tollen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #38 Skrevet 18. november 2012 Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697
AnonymBruker Skrevet 18. november 2012 #39 Skrevet 18. november 2012 Jeg tror placebo spiller inn, men når hun først har opprettet denne tråden og gjort folk oppmerksomme kan hun like gjerne fortsette og skrive om erfaringen rundt det Om du er interessert i å lese om placeboeffekten er det masse artikler på nett. Anonym poster: da79dcb38e0ca70bba40f1ecca4d5697
Gjest BabyBlue Skrevet 18. november 2012 #40 Skrevet 18. november 2012 Medikamenter med melatonin er vel ikke tillatt å innføre til Norge? Men det er kanskje ikke verre enn at de kan bli tatt av tollen. Har bestilt det før, gikk gjennom tollen uten problemer for min del i hvert fall =)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå