Gå til innhold

Begrep som betyr noe a la "offentlig hemmelighet"?!?


Eneri

Anbefalte innlegg

Hei, har fullstendig hjernekløe her.

Mener jeg har vært borti et slags begrep (som muligens består av flere ord) som har betydning a la "offentlig hemmelighet". For å klargjøre kan jeg ta et eksempel:

i ei lita bygd finnes det noe alle vet og tar hensyn til, men som ikke blir snakket høyt om eller fortalt til innflyttere. Det gjør at nye folk på stedet uforvarende kan komme til å trampe i klaveret fordi de ikke vet om denne informasjonen som "alle " andre sitter med.

Det trenger ikke være ei bygd, men kanskje i en familie. F.eks at det noen generasjoner bakover i tid finnes en fortiet halvbror som var resultatet av utroskap eller var et barn utenfor ekteskap. "Alle" i den generasjonen og kanskje neste vet at "bestefar har el halvbror" , men det blir ikke åpent fortalt til de neste generasjonene. Det trenger ikke være bevisst fortielse eller "dette må vi for all del holde hemmelig", men det bare blir sånn.

Er det noen som har peiling på hva jeg snakker om, og kan hjelpe meg?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elefanten i rommet.

Ja, enig i at det dekker ganske godt det jeg mener. Men det er liksom en oversettelse av et engelsk begrep, innbiller meg at det finnes et "urnorsk"?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...