Gå til innhold

Betaling for gode karakterer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare for å ha sagt det, karakterer ER ytre motivasjon...hvis det er nok med indre motivasjon, så er det læringen - lærestoffet i seg selv som er drivkraften, så hvis man godtar ytre motivasjon i forhold til karakterer så...

Jeg har tre barn, alle er skoleflinke men en av dem er ganske så umotivert for skolearbeid. For å få opp gnisten litt, lovet vi hen noen kroner pr 5 og 6 på vitnemålet - uten at vi regnet med at det skulle velte familieøkonomien aldeles. Det virket sånn måtelig ikke mer. MEN så kommer dilemmaet: neste barn er ganske skolemotivert og veldig skoleflink, så der haglet 6-erne. Og hen hadde dessverre fått med seg avtalen vår med eldsten...så da ble det noen tusen inn på hens konto da vitnemålet ble utdelt.

Må innrømme at jeg har litt blanda følelser overfor dette, dersom første barn hadde lagt seg i selen, kunne hen utmerket godt fått et tilskudd på kontoen, men altså - det hadde ikke den helt store virkningen på det som vi egentlig ønsket.

Du har ingen betenkeligheter med å forskjellsbehandle barna dine på denne måten? Jeg hadde blitt rasende dersom broren min fikk penger for gode karakterer og ikke jeg, og han hadde reagert på samme måte dersom jeg fikk penger for gode karakterer mens han ikke fikk. Jeg forstår at du forsøker å skape motivasjon for det mindre skoleflinke barnet ditt, men ærlig talt; dette er ikke måten å gjøre det på. Det du faktisk signaliserer til de barna som ikke får er at "det er ikke så farlig hvordan dere to gjør det på skolen, dere er ikke like viktige for mamma (og pappa) som eldstemann".

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ingen betenkeligheter med å forskjellsbehandle barna dine på denne måten? Jeg hadde blitt rasende dersom broren min fikk penger for gode karakterer og ikke jeg, og han hadde reagert på samme måte dersom jeg fikk penger for gode karakterer mens han ikke fikk. Jeg forstår at du forsøker å skape motivasjon for det mindre skoleflinke barnet ditt, men ærlig talt; dette er ikke måten å gjøre det på. Det du faktisk signaliserer til de barna som ikke får er at "det er ikke så farlig hvordan dere to gjør det på skolen, dere er ikke like viktige for mamma (og pappa) som eldstemann".

Det kommer selvfølgelig an på hvordan det gjøres, men jeg tror at barn kan forstå at de er forskjellige, og at det derfor er forskjellige regler som gjelder for dem. Om man f.eks. alltid sjekker leksene til det ene barnet, men aldri det andre, fordi det "greier seg så bra allikevel", ja da blir det feil. Om man derimot betaler det ene barnet for hver karakter, mens det andre barnet får en stor belønning på slutten av året, ja det tror jeg de kan forstå, så lenge man prater med dem.

Gjest BabyBlue
Skrevet

De som får 4 - 5, kanskje 6 til å begynne med trenger ikke cash for å prestere. Hvorfor skal de få penger når de tydeligvis jobber av seg selv? Lurer på hvordan den ordningen blir på videregående, når de faktisk begynner å dra på årene med tanke på lommepenger. Og universitetet selvsagt... nope, ikke en god løsning. Det fører til at de jobber med fag av feil grunner.

Skrevet

Det kommer selvfølgelig an på hvordan det gjøres, men jeg tror at barn kan forstå at de er forskjellige, og at det derfor er forskjellige regler som gjelder for dem. Om man f.eks. alltid sjekker leksene til det ene barnet, men aldri det andre, fordi det "greier seg så bra allikevel", ja da blir det feil. Om man derimot betaler det ene barnet for hver karakter, mens det andre barnet får en stor belønning på slutten av året, ja det tror jeg de kan forstå, så lenge man prater med dem.

Dersom de andre barna også får en belønning til slutt, og det er etter en avtale som alle parter vet om og er enige i, så ja. Men i dette tilfellet kan jeg ikke se at det står skrevet at de andre barna var tiltenkt å få noe som helst, og dét er ikke greit i mine øyne.

Skrevet

Dersom de andre barna også får en belønning til slutt, og det er etter en avtale som alle parter vet om og er enige i, så ja. Men i dette tilfellet kan jeg ikke se at det står skrevet at de andre barna var tiltenkt å få noe som helst, og dét er ikke greit i mine øyne.

Det vet vi ingenting om. Personen hadde riktignok ikke tenkt til å betale for gode karakterer, men hva vet vi om at det andre barnet ikke fikk en språkreise fordi det var så flink i engelsk? Eller at foreldrene bruker mye tid og penger på at barnet ønsker å satse på dans? De følte tydeligvis at det ene barnet trengte ekstra motivasjon for å jobbe med skolearbeidet, mens det/de andre ikke trengte det.

Jeg mener at det er ikke noe galt i å forskjellsbehandle barna, så lenge alle får like mye tid og føler seg like mye elsket.

Skrevet

De som får 4 - 5, kanskje 6 til å begynne med trenger ikke cash for å prestere. Hvorfor skal de få penger når de tydeligvis jobber av seg selv? Lurer på hvordan den ordningen blir på videregående, når de faktisk begynner å dra på årene med tanke på lommepenger. Og universitetet selvsagt... nope, ikke en god løsning. Det fører til at de jobber med fag av feil grunner.

Jeg fikk penger for gode karakterer på ungdomskolen, og det fikk broren min også. Vi var begge svært skoleflinke fra begynnelsen av, og begge gikk ut med et snitt langt over 5, men for oss var det ekstra "morsomt" når man liksom fikk litt "lønn" for strevet. Ingen av oss tenkte på pengene når vi øvde til prøver og gjorde lekser, det var mer som en ekstra bonus etterpå. På VGS fikk vi også noen ganger penger, primært etter avsluttende eksamener og når vitnemålet kom etter 3.klasse. Vi fikk for øvrig penger for 5-ere og 6-ere på ungdomskolen, og hvis jeg ikke tar helt feil fikk vi for 6-ere på vgs.. :klo:

Og det blir jo litt paradoksalt når du først sier at de som får penger for gode karakterer ikke trenger penger for å prestere, som for øvrig er helt riktig - INGEN trenger penger for å prestere, for å være presis. For, som du sier, det fører til at de jobber med fagene av feil grunner. Og det gjelder for alle, også de med dårlige karakterer. Motivasjon må komme innenfra, og man må fremstille læringsprosessen som noe positivt, og få de som sliter til å se verdien av å lære. Man risikerer åpenbart en "pugg og glem"-greie med penge-ordninger (og med de svakere elevene er dette litt farligere - når de kommer over på neste skoletrinn er det ingen som kan bruke tid på å ta igjen ting de skulle ha lært for flere år siden; da kommer "ansvar for egen læring" inn, gitt!), hvor tankegangen blir at "bare jeg kan det til prøva så får jeg penger", og læring blir helt uvesentlig. Flere av de svakere elevene i min klasse hadde slike ordninger, men det fungerte heller dårlig. Det har imidlertid også noe å gjøre med at de fikk typ 500 kr for en 3-er, og da blir liksom prosjektet litt dødfødt.. Hvorfor gidde å arbeide og pugge deg til en 5-er når du misliker skolearbeid og vet at du får 500 kroner for en 3-er, og 250 for i det hele tatt å stå?..

Skrevet

Det vet vi ingenting om. Personen hadde riktignok ikke tenkt til å betale for gode karakterer, men hva vet vi om at det andre barnet ikke fikk en språkreise fordi det var så flink i engelsk? Eller at foreldrene bruker mye tid og penger på at barnet ønsker å satse på dans? De følte tydeligvis at det ene barnet trengte ekstra motivasjon for å jobbe med skolearbeidet, mens det/de andre ikke trengte det.

Jeg mener at det er ikke noe galt i å forskjellsbehandle barna, så lenge alle får like mye tid og føler seg like mye elsket.

Ingen er like, og ingen kan bli behandlet helt likt. Det er ikke fysisk mulig. Når det er sagt tolket hvertfall jeg innlegget slik at det var eldstemann som skulle få premie, og aller helst skulle ikke de andre få noe. Om de får på andre områder der han ikke får er nå det en ting, men det burde i så fall vært presisert, for slik det ble lagt frem virker det på meg som om eldstemann er den eneste som får noe som helst.

Skrevet

Og det blir jo litt paradoksalt når du først sier at de som får penger for gode karakterer ikke trenger penger for å prestere, som for øvrig er helt riktig - INGEN trenger penger for å prestere, for å være presis. For, som du sier, det fører til at de jobber med fagene av feil grunner. Og det gjelder for alle, også de med dårlige karakterer. Motivasjon må komme innenfra, og man må fremstille læringsprosessen som noe positivt, og få de som sliter til å se verdien av å lære. Man risikerer åpenbart en "pugg og glem"-greie med penge-ordninger (og med de svakere elevene er dette litt farligere - når de kommer over på neste skoletrinn er det ingen som kan bruke tid på å ta igjen ting de skulle ha lært for flere år siden; da kommer "ansvar for egen læring" inn, gitt!), hvor tankegangen blir at "bare jeg kan det til prøva så får jeg penger", og læring blir helt uvesentlig. Flere av de svakere elevene i min klasse hadde slike ordninger, men det fungerte heller dårlig. Det har imidlertid også noe å gjøre med at de fikk typ 500 kr for en 3-er, og da blir liksom prosjektet litt dødfødt.. Hvorfor gidde å arbeide og pugge deg til en 5-er når du misliker skolearbeid og vet at du får 500 kroner for en 3-er, og 250 for i det hele tatt å stå?..

Slik skolen er idag fungerer pugg-og-glem veldig bra, ikke bare for de svake. Jeg var en av de "skoleflinke", trengte hverken penger eller påminnelse fra foreldrene mine for å få gode karakterer. På VGS skole hadde jeg lært meg pugge-spillet. Jeg tok de fleste fagene som privatist, for det var jo enkelt å få gode karakterer på eksamen, mye lettere enn å prestere godt gjennom et helt skoleår. Følte meg veldig smart da jeg gikk ut med 5 i snitt, men jeg husker svært lite av det idag. Jeg skulle ønske at innsats og forståelse ble belønnet litt mer enn bare pugging.

Skrevet

Og der har vi mye av problemet med å diskutere på internett. Alle tolker innleggene litt forskjellig. Noen forholder seg kun til det som står i innlegget og antar at det ikke finnes noe mer utenom (slik som deg). Noen tolker alt i verste mening (Dump ham! Ring barnevernet! -folkene). Selv har jeg en uvane med å tenke at det sikkert ligger mer bak enn det som står og tolker alt i beste mening.

Skrevet

Slik skolen er idag fungerer pugg-og-glem veldig bra, ikke bare for de svake. Jeg var en av de "skoleflinke", trengte hverken penger eller påminnelse fra foreldrene mine for å få gode karakterer. På VGS skole hadde jeg lært meg pugge-spillet. Jeg tok de fleste fagene som privatist, for det var jo enkelt å få gode karakterer på eksamen, mye lettere enn å prestere godt gjennom et helt skoleår. Følte meg veldig smart da jeg gikk ut med 5 i snitt, men jeg husker svært lite av det idag. Jeg skulle ønske at innsats og forståelse ble belønnet litt mer enn bare pugging.

Veldig enig. Vi har et skolesystem hvor grunnforståelsen ikke teller inn, så lenge du kan ramse opp bestanddelene. Og det er feil. På universitetet fungerer den slags dårlig, og jeg tenker også at det er en av grunnene til at 1/3 av bachelorstudentene faller fra, granted mye på grunn av studiebytter pga. folk ikke vet hva de vil (som jo bidrar til at tallet ser høyere ut mtp. at de som har byttet studie ikke kommer med under antall fullførte, da de blir liggende 1 år etter), men mange får også bakoversveis når de kommer på eksamen og finner ut at puggingen de er vant med fra vgs ikke engang vil gi dem ståkarakter. Forståelse burde være mer essensielt. Man kan ikke gi noen 5 i matte fordi de har prøvd veldig hardt, det blir ikke riktig. Alternativt kunne man begynt å innføre mer intervjubaserte opptak til både vgs og høyere utdanning, slik at søkeren kunne vist frem sine andre sider dersom det skorter litt på karakterene, og slik at de kunne få bedre informasjon om de ulike linjene og dermed hva som kanskje passer best for dem (mangel på sistnevnte er jo hovedgrunnen til at frafallet i vgs er så stort).

Og der har vi mye av problemet med å diskutere på internett. Alle tolker innleggene litt forskjellig. Noen forholder seg kun til det som står i innlegget og antar at det ikke finnes noe mer utenom (slik som deg). Noen tolker alt i verste mening (Dump ham! Ring barnevernet! -folkene). Selv har jeg en uvane med å tenke at det sikkert ligger mer bak enn det som står og tolker alt i beste mening.

Jeg tenker i dette tilfellet at dersom det forekom annen belønning av ungene på andre områder ville det vært helt naturlig å skrive f.eks. "vi ønsker en ordning der eldstemann får penger for gode karakterer. Når de andre barna gjør det bra i x får de y." Altså er det veldig lett å tolke det slik jeg gjør, siden det fremstilles som om belønningsordningen var noe de andre ungene helst ikke skulle vite om og som skulle være særegent for den ene, og dermed blir det lett å tenke at "jaha, så de andre får ikke noe de da?"

Min uvane er følgelig å tenke at dersom det ligger mer bak som er relevant for problemstillingen burde man opplyse om dette til å begynne med, slik at man ikke gir anledning til slike tolkninger som f.eks. jeg har anledning til å komme med her.

• 2 uker senere...
Skrevet

Min søster får betalt en viss sum for gode karakterer. Dette gjør henne motivert og hun er flink med lekser og øving til prøver. Det blir fort litt dyrt for hun kommer hjem med så og si bare 5 og 6 ere. Jeg syntes dette er helt ok. Da lærer dem tidelig at hard jobbing lønner seg. Sånn er det jo i arbeidslivet også.

Anonym poster: b0aa7b3db772aefdaf9e81978436e2fe

Skrevet

Jeg fikk kr 5000 av faren min da jeg gikk ut av vgs med 11 seksere.

Disse sløste jeg bort i løpet av sommerferien (dette var også meningen - hadde en sparekonto med konfirmasjonspenger osv, så ville ikke spare dem). Nei, jeg skulle rett og slett kose meg og kjøpe akkurat det jeg hadde lyst på så lenge pengene rakk :)

Har ikke tall på hvor mange høstferier/vinterferier/påskeferier/helger jeg satt med lekser, innleveringer, prosjekter, øvinger til prøver, stiler osv mens de andre i klassen fikk seg kjæreste, var ute og råna, gikk til byen, og festa.

Syntes det var utrolig deilig å få igjen litt lønn for strevet :)

Tilværelsen som ventet etter videregående var jo fattig, nå lever jeg bare på 2000 i mnd til mat etter at husleie og strøm er betalt. Må jobbe hver gang jeg har fri (sommerferie, jul og påske) for å få det til å gå rundt.

Men kom inn på det studiet jeg ville da:) Likevel er det hardt her også... Livet ass.. slutter aldri å kreve noe av en :P

Anonym poster: e1e12d6ef143551fc3b25ba99c5f9b52

Skrevet

Gikk i klasse med noen som fikk betalt for karakter 6 på ungdomsskolen, men det var også de samme som fikk helt panikk og ordentlig fortvilet om de fikk 5 eller lavere fordi foreldrene da ble så sinna. Jeg kunne aldri gitt betaling for enkeltkarakterer, men å feire et godt vitnemål eller god innsats et år på en eller annet måte kunne jeg gjort.

Skrevet

Jeg synes det er stor forskjell på å ha en avtale om at ulike karakterer gir en satt sum, og å belønne god innsats i ettertid. Ved å lønne gode karakterer så belønner man pugg-og-glem, og at det ikke er noen vits i å jobbe hvis man ikke får minst en 5'er. Ved å feiere jevn god innsats, så jobber man ikke ut ifra forventningen om å få noe, men lærer heller at dersom man jobber hardt så kan man få noe mer positivt ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...