Gjest barista Skrevet 13. november 2012 #41 Skrevet 13. november 2012 Vi prøvde det hjemme hos oss. Vi la oss litt opp etter nivået, hvor jeg fikk for hver 5er og 6er, og min bror fikk for 4er, 5er og 6er. Istedet for å ta seg ekstra jobb (barnepass f.eks), ble vi enige om at å studere var å jobbe, og slik fikk vi betalt for det. Egentlig ganske ok synes jeg. Jeg vil ikke påstå at det var vanlig, men det var heller ikke uvanlig.
Alice123 Skrevet 13. november 2012 #42 Skrevet 13. november 2012 Nå må det sies at det ER forskjell på universitet og ungdomsskole også. En på 13 forstår kanskje ikke hvor viktig det er med karakterer, som en på 20. At foreldre belønner med penger for gode karakterer når gutten er 13 år og demotivert på skolen, betyr ikke det at de må fortsette frem til han er ferdig med legestudiene. 2
Sørensen Skrevet 13. november 2012 Forfatter #43 Skrevet 13. november 2012 Vil bare skyte inn at i vårt tilfelle er det ikke snakk om demotiverte elever, men et ønske fra foreldrene om at barna skal ha gode karakterer..
Selje Skrevet 13. november 2012 #44 Skrevet 13. november 2012 Bare for å ha sagt det, karakterer ER ytre motivasjon...hvis det er nok med indre motivasjon, så er det læringen - lærestoffet i seg selv som er drivkraften, så hvis man godtar ytre motivasjon i forhold til karakterer så... Jeg har tre barn, alle er skoleflinke men en av dem er ganske så umotivert for skolearbeid. For å få opp gnisten litt, lovet vi hen noen kroner pr 5 og 6 på vitnemålet - uten at vi regnet med at det skulle velte familieøkonomien aldeles. Det virket sånn måtelig ikke mer. MEN så kommer dilemmaet: neste barn er ganske skolemotivert og veldig skoleflink, så der haglet 6-erne. Og hen hadde dessverre fått med seg avtalen vår med eldsten...så da ble det noen tusen inn på hens konto da vitnemålet ble utdelt. Må innrømme at jeg har litt blanda følelser overfor dette, dersom første barn hadde lagt seg i selen, kunne hen utmerket godt fått et tilskudd på kontoen, men altså - det hadde ikke den helt store virkningen på det som vi egentlig ønsket.
ajohan Skrevet 13. november 2012 #45 Skrevet 13. november 2012 Jeg fikk det på ungdomsskolen, men ikke for hver karakter. Fikk x kr for hver 5 og 6 på karakterutskriften når jeg gikk ut. Var en fin motivasjon, men forsatt feil motivasjonsgrunnlag. Vet ikke helt om jeg kommer til å videreføre denne til egne barn når den tid kommer (lenge til, vel og merke).
Ferny Skrevet 13. november 2012 #46 Skrevet 13. november 2012 Jeg fikk penger for 5 og 6 på karakterutskrift for hvert trinn. Dobbelt så mye for 6 som for 5. Funket bra det! Gikk ut med nesten bare 6-ere på vitnemål både på ungdomsskole og videregående. *Ka chiiiiiiiiiiiing!!* 1
Gjest Luna123 Skrevet 13. november 2012 #47 Skrevet 13. november 2012 I begynnelsen av ungdomsskolen fikk jeg penger for 5-ere og 6-ere. Jeg syntes selvfølgelig at dette var en bra ordning, for jeg ble jo litt rikere av det, men hvis jeg får barn selv en gang, tror jeg ikke at jeg vil belønne dem med penger for hver eneste god karakter de får. De kan heller bli belønnet av og til hvis jeg ser at de virkelig har jobbet hardt.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #48 Skrevet 14. november 2012 Jeg stiller meg spørsmålet om hva barna faktisk lærer av pensum av å pugge seg til 5 og 6 i alle fag. Det er egentlig ikke så vanskelig å pugge foran en prøve og få gode karakterer, men husker man stoffet senere, eller forsvinner det så fort prøven er over? Det viktigste er å faktisk lære noe, ikke nødvendigvis ha toppkarakterer i alle fag, om det ikke er reell lærdom. Jeg synes ikke man skal betale barn for karakterer. For det første bør det være belønning i seg selv å få gode karakterer. For det andre gir det jo en knusende nederlagsfølelse de gangene man ikke får karakterer foreldrene er fornøyd med. Jeg har alltid vært skoleflink, men kunne likevel være mer glad for en 3 eller 4 på en prøve om jeg visste at jeg hadde gjort så godt jeg kunne, og det var fag jeg i utgangspunktet ikke var kjempegod i. Du kan ikke få en 5 eller 6 i norsk skole på ren pugg. Bare påpeker det. Anonym poster: 87b4f21ea4f13477148cdd6145592462
Gjest Purple Haze Skrevet 14. november 2012 #49 Skrevet 14. november 2012 Du kan ikke få en 5 eller 6 i norsk skole på ren pugg. Bare påpeker det. Anonym poster: 87b4f21ea4f13477148cdd6145592462 Det kan man. I fag hvor det er fasitsvar er det fullt mulig. Husker jeg gikk i klasse med ei på vdg. Der krevde foreldrene 6 i alle fag, noe annet var uakseptabelt. Så hvis hun var i tvil om hun kom til å få 6 på en prøve, skulket hun den dagen vi hadde prøve og pugget enda mer til hun kunne ta prøven senere.
Alice123 Skrevet 14. november 2012 #50 Skrevet 14. november 2012 Du kan ikke få en 5 eller 6 i norsk skole på ren pugg. Bare påpeker det. Anonym poster: 87b4f21ea4f13477148cdd6145592462 Det er det vel. Jeg fikk 6 i både samfunnsfag i KRL (livssynsfag og religion, eller hva det enn heter i deg) på kun pugg.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #51 Skrevet 14. november 2012 Så lenge ungene jobber greit med skolen og ligger rundt 4, blir det uansett helt feil å lokke med penger for 5'ere og 6'ere. Ikke alle unger har sjanse til å oppnå 5 og 6, det er ikke slik at selv om man jobber livet av seg med skolearbeidet så vil man få toppkarakterer. Unger har forskjellige evner. Sluntrer man unna skolearbeid, går det utover kun én person - nemlig eleven selv. Det er kun for sin egen del, ikke for foreldrene eller lærerenes del at man bør jobbe godt på skolen. En god karakter er belønning nok for strevet. Så nei, jeg synes ikke det er en god idé. Anonym poster: 4f58bd04a986285c9cb64518e208a545
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #52 Skrevet 14. november 2012 Det er det vel. Jeg fikk 6 i både samfunnsfag i KRL (livssynsfag og religion, eller hva det enn heter i deg) på kun pugg. Hvordan oppnå 6'er i matte kun med pugging? I det faget må man ha forståelse for det man gjør. Kan heller ikke pugge deg til gym, kunst og håndverk, norsk eller engelsk. Anonym poster: eb78ce6f3dc1e00d99f45104d4384dd4
Alice123 Skrevet 14. november 2012 #53 Skrevet 14. november 2012 Hvordan oppnå 6'er i matte kun med pugging? I det faget må man ha forståelse for det man gjør. Kan heller ikke pugge deg til gym, kunst og håndverk, norsk eller engelsk. Anonym poster: eb78ce6f3dc1e00d99f45104d4384dd4 Nå sto det ingenting om disse fagene spesielt, det sto "norsk skole". AB skrev ingenting om verken matte, norsk, gym eller engelsk, og det gjorde ikke jeg heller.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #54 Skrevet 14. november 2012 Nå sto det ingenting om disse fagene spesielt, det sto "norsk skole". AB skrev ingenting om verken matte, norsk, gym eller engelsk, og det gjorde ikke jeg heller. Nå var det snakk om norsk skole ja. At det ikke er mulig å pugge seg til 6'er igjennom skolen. Noe det jo ikke er. Om det går i noen fag teller ikke. Anonym poster: eb78ce6f3dc1e00d99f45104d4384dd4
Alice123 Skrevet 14. november 2012 #55 Skrevet 14. november 2012 Nå var det snakk om norsk skole ja. At det ikke er mulig å pugge seg til 6'er igjennom skolen. Noe det jo ikke er. Om det går i noen fag teller ikke. Anonym poster: eb78ce6f3dc1e00d99f45104d4384dd4 Da får vi enes i å være uenige.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #56 Skrevet 14. november 2012 Da får vi enes i å være uenige. Den er grei Anonym poster: eb78ce6f3dc1e00d99f45104d4384dd4
Sørensen Skrevet 14. november 2012 Forfatter #57 Skrevet 14. november 2012 Ts her! Det jeg er mest opptatt av er ikke om det går an å pugge seg til bare gode karakterer, men hva det gjør med de elevene som kanskje aldri når opp til toppkarakterer. Ingen elever er like og alle har ulike forutsetninger for læring, og det trenger ikke bare å ha dårlig motivasjon. Hva gjør egentlig foreldrene mot sine barn når de stiller krav om noe som deres barn kanskje aldri vil oppnå?? Glemmer vi å SE barna våre som eget individ, sånn at vi voksne kan speile oss i glansen av barnas gode karakterer?
Anciol Skrevet 15. november 2012 #58 Skrevet 15. november 2012 Da jeg begynte på ungdomskolen så fikk jeg: 50 kr for G, 100 for M og 150 for S Og på videregående; 75 kr for 4, 120 for 5 og 200 for 6 Så foreldrene betalte meg ganske raust, og det motiverte meg:)
Sulosi Skrevet 15. november 2012 #59 Skrevet 15. november 2012 For noen kan penger være en motivasjon til å strekke seg litt lengre mtp skolearbeidet og for andre ikke. Jeg mener det er feil å gi feks 200 for en sekser, 150 for en femmer osv uten å se på hvilke karakterer barnet har fra før og hvilke forutsetninger det har for å få bedre karakterer. Min datter fikk "betalt" for å gå opp i karakter, hun har evner til å få femmere og en og annen sekser. Hun fikk kun penger dersom hun gikk opp evt dersom hun beholdt sekserene. (Dette var farens prosjekt da hun trengte penger til en tur hun ønsket seg.) Dersom det skulle bli aktuelt å gi penger for karakterer til min mellomste må lista for å få "betalt" ligge lavere, han sliter veldig for å holde seg rett under middels (og han står virkelig på for å holde seg der). 1
Genesis Skrevet 15. november 2012 #60 Skrevet 15. november 2012 Jeg stiller meg spørsmålet om hva barna faktisk lærer av pensum av å pugge seg til 5 og 6 i alle fag. Det er egentlig ikke så vanskelig å pugge foran en prøve og få gode karakterer, men husker man stoffet senere, eller forsvinner det så fort prøven er over? Det viktigste er å faktisk lære noe, ikke nødvendigvis ha toppkarakterer i alle fag, om det ikke er reell lærdom. Jeg synes ikke man skal betale barn for karakterer. For det første bør det være belønning i seg selv å få gode karakterer. For det andre gir det jo en knusende nederlagsfølelse de gangene man ikke får karakterer foreldrene er fornøyd med. Jeg har alltid vært skoleflink, men kunne likevel være mer glad for en 3 eller 4 på en prøve om jeg visste at jeg hadde gjort så godt jeg kunne, og det var fag jeg i utgangspunktet ikke var kjempegod i. Det hadde vært kjempefint om vi hadde et skolesystem hvor man ble belønnet for forståelse og evne til erkjennelse fremfor oppgulp av årstall og historiske personer. Desverre er det slik at når man skal ut å søke studier driter samordna opptak i om du klarer å dra paraleller mellom historiske epoker, eller relatere algebra til praktiske samfunnsnytigge problemstillinger. Da er det karakterer som er den harde valuten, så jo, karakterer er desidert viktigst. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå