Gå til innhold

Betaling for gode karakterer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en datter i 8. klasse med helt ok gjennomsnittlige karakterer. Jeg har kommet i snakk med andre foreldre i klassen hennes, og de forteller at de gir tenåringene sine betaling for gode karakterer. En viss sum for 5-/5/5+ og en større sum for en 6'er.

Er dette vanlig rundt omkring? Jeg føler at det blir feil å "lokke" ungene med penger for å få de til å gjøre skolearbeidet sitt. Jeg synes også at det i vårt tilfelle gir feil signaler til ungene "at du får lønn for 5-, og at 4 ikke er bra nok". Min datter jobber godt med lekser og er fornøyd med å ligge på gjennomsnittet.

Håper noen vil gi meg en liten respons her:-)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres merkelig ut, jeg har ikke hørt om det før. Jeg synes man skal bruke andre metoder til å oppmuntre barn og unge om å ta skolen seriøst. Men jeg ser jo at foreldre blir desperate dersom barna deres gir blaffen i alt skolearbeid, men utenom det synes jeg det blir for dumt å gi penger for karakterer.

Skrevet

Ungene bør lære seg at det er KUN dem sjøl det går utover hvis de ikke jobber bra nok . Det er jo ikke for foreldrenene de bør få gode resultater , men for sin egen del . Derfor lærer de ingenting av å få betaling for gode karakterer .

Hos meg var det bestandig slik ; gjør ditt beste! :) For ikke alle greier å oppnå toppkakakterer, selv om de jobber det hardeste de kan .

Skrevet

Husker det var noen i klassen min på ungdomsskolen som fikk penger for gode karakterer, men jeg synes det blir litt dumt. Ikke alle får 5-ere og 6-ere (i hvert fall ikke i alle fag), og da lærer de som du sier at 4 ikke er bra nok. Det kan jo føre til at de føler seg mislykket hvis de ikke oppnår det resultatet de ønsker. Det må da finnes andre metoder å motivere/belønne barna på mener nå jeg!

Skrevet

Har hørt om noen som har den ordningen, og det syns jeg er ganske teit. Å få en 5er eller 6er burde være belønning nok i seg selv.

• Liker 3
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg stiller meg spørsmålet om hva barna faktisk lærer av pensum av å pugge seg til 5 og 6 i alle fag. Det er egentlig ikke så vanskelig å pugge foran en prøve og få gode karakterer, men husker man stoffet senere, eller forsvinner det så fort prøven er over? Det viktigste er å faktisk lære noe, ikke nødvendigvis ha toppkarakterer i alle fag, om det ikke er reell lærdom.

Jeg synes ikke man skal betale barn for karakterer. For det første bør det være belønning i seg selv å få gode karakterer. For det andre gir det jo en knusende nederlagsfølelse de gangene man ikke får karakterer foreldrene er fornøyd med.

Jeg har alltid vært skoleflink, men kunne likevel være mer glad for en 3 eller 4 på en prøve om jeg visste at jeg hadde gjort så godt jeg kunne, og det var fag jeg i utgangspunktet ikke var kjempegod i.

• Liker 2
Skrevet

Prøvde det et år selv. Ga ingen resultater.

Tanker sånn i ettertid. Barnet må selv ville selv og ha evne til forbedring. Droppet det etter et år. Du måler ungen din etter resultater på skolen. Ikke hvem h*n er. Det ble helt feil for meg.

Jeg tror at skal du få de unge til å gjøre en innsats så er det mange andre veier å gå. De må selv velge å lære og det det koster. De må ville det selv. Her kan man heller som forelder gjøre en innsats i forhold til skolefagene. Være til stede og å hjelpe. Stille spørsmål som den unge ikke gjør. Få de til å tenke og å ville.

Anonym poster: 087e3a66cc796c6d3f7390729d58f279

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar!

Ser at vi deler samme synspunkt, og det er godt å høre. Jeg er som sagt redd for at ungene skal oppleve nederlagsfølelse hvis de ikke presterer det som foreldrene forventer, og hvor vanskelig vil ikke det bli å skuffe foreldrene sine? Jeg har tro på at ungene lærer mer av å yte gjennom hele skoleåret enn å pugge før prøver for å få penger for det. Jeg kan heller tenke meg å gi datteren min en påskjønnelse når jeg ser at hun har jobbet godt over en periode, uansett hva slags karakterer hun har fått!

Jeg skjønner at det kan være fristende for enkelte foreldre som strever med tenåringens motivasjon osv å bruke penger som "lokkemiddel". Men for meg, og veldig mange andre som har unger som gjør så godt de kan og jobber hardt, synes jeg det blir feil å ikke være fornøyd med det. Som noen sa over her, skal barna ha gode karakterer for sin egen del, eller fordi det setter foreldrene i et bedre lys når de har flinke skolebarn?

Skrevet

Husker det var noen på skolen som hadde det slik. Syntes det var både teit og urettferdig. Jeg fikk masse 5'ere og 6'ere uten å få noe for det, men hadde også følt det som veldig merkelig om foreldrene mine skulle ha betalt meg for dem.

Det som derimot kan hjelpe er en litt større belønning på slutten av året om de f.eks. får opp snittet sitt el.l. Jeg fikk ett år beskjed om at dersom jeg fikk minimum 5 i fransk skulle vi ta en tur til Paris (ikke fordi mamma syntes fransk var et spesielt viktig fag, men fordi hun hadde lyst på en tur ;) ). Men igjen så må man se an barnet sitt og passe på å sette mål som det er realistisk at de kan nå.

• Liker 3
Skrevet

Ytre motivasjon fører bare til pugg og glem-strategier. Snakk heller litt om læring og mestring og forsøk å finne gnisten som kan føre til en indre motivasjon. Læring, og ikke minst å "lære å lære" (bli kjent med seg selv og hva som fungerer best for en) er noe man kan ha glede av resten av livet. Bygg opp selvtilliten til barna og gi dem noen gode verktøy for å lære.

Anonym poster: 02048b505000b794a26fab22bb54a55a

• Liker 1
Skrevet

Da jeg gikk på u-skolen, var det utelukkende "problembarna" som hadde slike avtaler. De som hadde støttelærer og brukte mesteparten av skoledagen på å henge på røykehjørnet og knipse sneiper på lærervikarene.

• Liker 4
Skrevet

Ytre motivasjon fører bare til pugg og glem-strategier. Snakk heller litt om læring og mestring og forsøk å finne gnisten som kan føre til en indre motivasjon. Læring, og ikke minst å "lære å lære" (bli kjent med seg selv og hva som fungerer best for en) er noe man kan ha glede av resten av livet. Bygg opp selvtilliten til barna og gi dem noen gode verktøy for å lære.

:blomst: Jeg er SÅ enig med deg! Dette er sånn jeg har tenkt, men jeg har begynt å lure på om det er jeg som er gammeldags. Takk!
  • Liker 1
Skrevet

Da jeg gikk på u-skolen, var det utelukkende "problembarna" som hadde slike avtaler. De som hadde støttelærer og brukte mesteparten av skoledagen på å henge på røykehjørnet og knipse sneiper på lærervikarene.

Ja, det er sånn jeg har tenkt, at det er fristende for deres foreldre å motivere ungene med penger. Men i vårt tilfelle så er det altså snakk om elever som presterer helt ok karakterer, og da synes jeg at det blir feil å bruke penger som motivasjon.
  • Liker 1
Skrevet

Jeg fikk penger for gode karakterer i karakterboken. Altså til jul og til sommer. 200,- for 5'ere og 500,- for 6'ere. Ble flere tusen vært halvår. Synes det var en grei ordning.

Anonym poster: eb78ce6f3dc1e00d99f45104d4384dd4

Skrevet

Her var det virkelig mange politisk korrekte svar fra mange som virker som ikke har hatt denne ordningen. Noen her nevner at dette fører til pugg og glem-strategier blant elevene, hvilket antakeligvis er korrekt i begynnelsen, men etter hvert så vi elevene tilegne seg andre og lettere måter å tilegne seg pensumet.

I tillegg nevner noen at det viktigste er å jobbe jevnt gjennom skoleåret?! Det er jo nettopp det som skjer hvis man leser/pugger før prøver. Jeg tviler på at elever som sier seg fornøyd med treere sitter igjen med mer kunnskap enn noen som leser/pugger seg til en femmer/sekser hver prøve.

Ja, jeg hadde denne ordningen en stund (gjaldt store prøver og standpunktkarakterer) og synes det fungerte godt (selv om jeg ikke tok imot pengene når jeg var ferdig). Det kan vel muligens være en omstridt måte å gjøre det på, men jeg mener at det i dagens samfunn at det er viktig at elever i alle aldre får opp blikket og ser at man faktisk må ha gode karakterer for å komme dit man kanskje ønsker seg om noen år. Hver vår skrives det utallige innlegg om elever som ikke vet hva dem skal gjøre fordi de ikke kommer inn på det de helst vil. Medier og kommunikasjon, taf, høyskoler og universitet.. Tipper mange av disse er skuffet over seg selv for ikke å ha siktet høyere når de hadde muligheten ja..

• Liker 1
Skrevet

Du har helt rett i dette, og jeg er til dels enig. MEN i noen tilfeller kan ytre motivasjon være en god kilde til å oppnå indre motivasjon. ;) Om du forstår hva jeg mener. Noen trenger et ekstra push for å komme i gang med skolearbeidet, og først da kan de oppleve den ordentlige gleden ved å lære.

• Liker 3
Skrevet

Ungene bør lære seg at det er KUN dem sjøl det går utover hvis de ikke jobber bra nok . Det er jo ikke for foreldrenene de bør få gode resultater , men for sin egen del . Derfor lærer de ingenting av å få betaling for gode karakterer .

Hos meg var det bestandig slik ; gjør ditt beste! :) For ikke alle greier å oppnå toppkakakterer, selv om de jobber det hardeste de kan .

I enkelte fag er det fullt mulig. Går det ikke, jobber man feil med lærestoffet.. og da er det like så greit å finne en måte som fungerer så tidlig som mulig.

• Liker 1
Skrevet

For meg virkelig dette merkelig, rett og slett fordi jeg mener barna bør finne en indre motivasjon selv. Dessuten vil de få et stort problem den dagen de blir studenter og skal stå på egne ben uten mor og fars lommebok for hver A eller B de får.

Så forstår også jeg at noen har det hardere med å finne motivasjon enn andre, og da må man finne alternative løsninger, men jeg tror ikke penger er veien å gå.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg synes det er helt i orden, selv om jeg aldri har vært borti den type ordning selv. Jeg synes det er latterlig at det i Norge ikke skal være greit å belønne de som gjør det bra på skolen. For det ER faktisk bedre å få gode karakterer enn dårlige. Her i landet er vi så bekymret for at "de dårlige" skal føle seg... dårlige... at "de flinke" aldri får utnyttet sitt potensiale. Hva som driver barna er ikke så nøye, så lenge de gjør en god jobb.

• Liker 1
Skrevet

Husker når jeg gikk på ungdomskolen, på eksamen i 10.klasse skulle jeg får 400kr for en 4er, 500 for en 5er og 600 for en 6er. Syntes ikke det var en god løsning, ble stresset for ville jo ikke få noe "dårligere" enn en 4er. Andre i klassen fikk høyere summer. Det finnes andre måter å feire karakterer på, slik som å gi positive tilbake medlinger til barna sine og ikke trekke frem det negative på hva som ble gjort feil osv. Det gjør at man blir usikker og er redd for å å snakke om karakterene sine med foreldre. Man føler liksom ikke at man blir god nok... Skal man rette på noe, gjør det om til en positiv opplevelse.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...