Gå til innhold

hvorfor får vi barn? passer ikke i dagens samfunn... eller gjør det det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forhold til hverdagsstrukturen er ikke samfunnet så mye mer annerledes enn da jeg vokste opp for 20 år siden. Jeg gikk i barnehage, jeg gikk på skole og SFO. Og jeg husker jeg likte det kjempegodt, både barnehage, sfo, skole og etterhvert den alenetiden jeg fikk mellom skole og at foreldrene mine kom hjem. På kveldene og i helgene hadde vi 1 aktivitet vi trivdes godt med, og ellers var vi mye på turer og reiser i helg og ferie. Mange gode minner med familien.

Jeg stortrivdes med min barndom, og ser ikke problemet med at mine barn skal få det likeens, og håper de vil trives like godt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I andre land, gjerne varme land, har de siesta midt på dagen. Og i andre land sover barna frem til de er 5-6 år i store sovesaler. Hadde de gjort det i Norge, så ville stressnivået ha synket mye. Ha skoledag fra 8.30-15, 0 lekser. Og kantine med varm mat hver dag. Hvorfor kan de ikke prøve dette i verdens rikeste land, når de får det til i andre, mer fattigere land? I Sverige har de kantiner, de sover nok ikke i sovesaler, men i Japan er de i barnehagen fra 7-18 f.eks, og da får de sove 2 timer midt på dagen, de må sikkert ikke sove, men de skal hvile i sovesaler. Det må jo være fantastisk. Her i landet tvinges 2 åringene til IKKE å sove, fordi de skal puttes i seng 18.30, for da er mor sliten etter lang arbeidsdag og må ha ro og fred resten av kvelden. Helt håpløst dette samfunnet vårt.

Anonym poster: 83880613eec9db8f985f9d74066ceb2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land, gjerne varme land, har de siesta midt på dagen. Og i andre land sover barna frem til de er 5-6 år i store sovesaler. Hadde de gjort det i Norge, så ville stressnivået ha synket mye. Ha skoledag fra 8.30-15, 0 lekser. Og kantine med varm mat hver dag. Hvorfor kan de ikke prøve dette i verdens rikeste land, når de får det til i andre, mer fattigere land? I Sverige har de kantiner, de sover nok ikke i sovesaler, men i Japan er de i barnehagen fra 7-18 f.eks, og da får de sove 2 timer midt på dagen, de må sikkert ikke sove, men de skal hvile i sovesaler. Det må jo være fantastisk. Her i landet tvinges 2 åringene til IKKE å sove, fordi de skal puttes i seng 18.30, for da er mor sliten etter lang arbeidsdag og må ha ro og fred resten av kvelden. Helt håpløst dette samfunnet vårt.

Anonym poster: 83880613eec9db8f985f9d74066ceb2b

Ër du sikker på at det er mor som skal ha ro når ungen puttes i seng 18? Skal man heller tvinge stuptrøtte småbarn til å være oppe da? Siden mor vil ha mer tid med barnet på kvelden?

Og er det egentlig så enkelt å få barn til å sove midt på dagen etter 2-års alder? Hva om de ikke er trøtte?

Hvorfor er skole fra 08.30 til 15.00 så optimalt?

Førsteklassinger idag har skole fra 08.15 til 14.00, noen dager 13.00. Og etter dette kan de faktisk få leksehjelp på SFO. (Samt at de ikke trenger kveldsaktiviteter, for dette også ofte kan ordnes gjennom SFO, altså før 16 på ettermiddagen.)

Er barnehagedag fra 7 til 18 med 2 timers pause i stor sovesal virkelig løsningen din for de små?

Er det ikke bedre at de kan starte 08.30 og gå hjem 15.30, som de fleste jeg ser gjør?

Hvorfor er liksom det alle andre gjør så mye mer optimalt enn det som er gjengs i vårt samfunn?

Skal vi begynne å ha like kort foreldrepermisjon også? Eller er den faktisk bra nok?

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det å ha barn er mye det man gjør det til.

OK, så er vi to voksne som jobber. Men det er jo et valg vi har gjort.

På den annen side har barna gode dager, med trygge voksne og gode venner i barnehagen. Og så har vi storfamilien (besteforeldre og onkler/tanter) som faktisk hjelper til og lar barna få ha rolige dager når det passer seg sånn. (Fri eller ekstra kort dag.)

Dessuten har vi og sikkert flere, en utvidet storfamilie. (Foreldre av barnas venner) Og disse kan faktisk også "passe" barn for hverandre, mens ett foreldrepar jobber litt ekstra lenge. Uten at barna lider spesielt under dette. (Bli med noen hjem er faktisk ganske stas.)

Både jeg og mannen har greit betalte jobber, uten spesielle krav om masse overtid. Faktisk har vi mye fleksibilitet.

En av oss kan gå på jobb om minsten vekker oss kl 05, og så gå hjem igjen og hente minsten i barnehagen 14.00 , siden h*n da antagelig er litt ekstra trøtt. Vi kan ofte tilpasse dagen etter hva som passer oss og ungene, akkurat den dagen.

Anonym poster: 016716fa4010a773e3084e443e8d2af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...