Gå til innhold

Heter det "til dagen" eller "om dagen"?


Gjest student1993

Anbefalte innlegg

Gjest student1993

Overskriften sier vel det meste. Jeg har alltid trodd det het f.eks. "jeg drikker en kaffe om dagen" og ikke "jeg drikker en kaffe til dagen". Men jeg ser ofte at folk skriver sistnevnte. Noen som vet hva som er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dagen. Til dagen er vel østfoldsk?

Anonym poster: 1efb9e72869f1e1a6b84939f6385f7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at det går ann å skrive "en kaffe til dagen", men man skiver ikke "en kaffe til gangen/en kaffe til morgenen" osv :) Om dagen, oppfatter jeg mer som at den drikkes på dagen. Til dagen, oppfatter jeg mer som en PER DAG.

Anonym poster: 30407d2da2e0d47b5254bb2821bf0be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OM dagen er riktig. Uten tvil.

Anonym poster: 1518e8d7613b39c906768e64570b09a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at man sier "jeg drikker fem kaffe til dagen" når man alltid gjør det, når det er en rutine eller regelmessig vane. "Jeg drikke fem kaffe om dagen" sier man når det er et kortere tidsrom, og rutinen ikke er generell. f.eks. "jeg drikke fem kaffe om dagen når jeg er trøtt"

Anonym poster: 348792c5a4bdb28b81419fccda8e5fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Om dagen. Til dagen er vel østfoldsk?

Anonym poster: 1efb9e72869f1e1a6b84939f6385f7c9

Jeg bor i Østfold (er innflytter) og har ikke hørt noen si "til dagen". "Om dagen" er det vanlige. Jeg har fått inntrykk at "til dagen" brukes på Vestlandet.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at til er et ord som sniker seg inn i stedet for andre ord i mange sammenhenger..? (Jeg har forresten ikke oppfattet dette som noe "vestlandsproblem".) I tillegg til det TS tar opp (der jeg mener om er korrekt), ser jeg også at folk skriver til i stedet for hos, (jeg var på besøk til mamma), noe som for meg blir helt fullstendig feil.

Anonym poster: 758ab279597f7713f05728079e5f02ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Mistenker at til er et ord som sniker seg inn i stedet for andre ord i mange sammenhenger..? (Jeg har forresten ikke oppfattet dette som noe "vestlandsproblem".) I tillegg til det TS tar opp (der jeg mener om er korrekt), ser jeg også at folk skriver til i stedet for hos, (jeg var på besøk til mamma), noe som for meg blir helt fullstendig feil.

Anonym poster: 758ab279597f7713f05728079e5f02ae

Det siste du skriver, har jeg også lagt merke til mange ganger her inne. Noe annet, når jeg allikevel avsporer litt, er bruken av "hos" istedenfor "av". Min svigersønn, som er fra Nord-Norge, forteller for eksempel at han har fått en gave hos ho mamma. Det betyr ikke at han var på besøk hos henne. Andre nordlendinger jeg kjenner, sier også "hos" der vi østlendinger sier "av".

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, samme fenomen som jeg irriterer meg ekstremt over: "Det blir fest hos meg til lørdag".

:sjokkert:

Anonym poster: 0711e8b6b2e30e5eb851bbcfab7131c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen fast norm for hvordan man skal bruke preposisjoner i slike sammenhenger. Hvis du irriterer deg over at folk sier "til lørdag", så synes jeg synd på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, samme fenomen som jeg irriterer meg ekstremt over: "Det blir fest hos meg til lørdag".

:sjokkert:

Anonym poster: 0711e8b6b2e30e5eb851bbcfab7131c0

Det er jo korrekt skrivemåte?

Anonym poster: 1efb9e72869f1e1a6b84939f6385f7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil kanskje mene at det er mer korrekt med: «Det blir fest hos meg lørdag.»

Forøvrig er det jo noen som bytter i med på. Spesielt når det er snakk om måneder. «Jeg gleder meg til å dra til Spania på mars.» Forstå det den som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen vil kanskje mene at det er mer korrekt med: «Det blir fest hos meg lørdag.»

Forøvrig er det jo noen som bytter i med på. Spesielt når det er snakk om måneder. «Jeg gleder meg til å dra til Spania på mars.» Forstå det den som vil.

Ja særlig siden vi enda ikke kan reise til Mars!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, samme fenomen som jeg irriterer meg ekstremt over: "Det blir fest hos meg til lørdag".

:sjokkert:

Anonym poster: 0711e8b6b2e30e5eb851bbcfab7131c0

Hørtes riktig ut for meg den.. :P

Anonym poster: b06466a6740e6707c27976537b57a389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fast norm for hvordan man skal bruke preposisjoner i slike sammenhenger.

Ikke i talespråket, nei, men i skriftspråket er det jo det. For selv om det i noen dialekter heter "til dagen", og i andre "for/førr dagen", og endog "om dag" i atter andre dialekter, er det bare "om dagen" som er korrekt i bokmål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...