Gå til innhold

Gastroøsofageal refluks hos spedbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistenker at småen sliter med refluks og lurer på om noen har erfaring med dette og spedbarn. Han hikker fryktelig mye og brekker seg og hoster etter måltider. Han gulper ikke veldig ofte men har tidvis sur ånde. Det hjelper litt å heve hodeenden i sengen hans.. Han sliter og med luftsmerter i magen.x

Er dette forbigående eller bør det utredes? Er det i så fall noe man kan gjøre med det eller er det ikke noen "vits i" å få det undersøkt da det ikke er så mye å gjøre med?

Noen med erfaring?

Anonym poster: 443de8847b323c80269d9392335269a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått beskjed av lege at så lenge barnet legger på seg ok er det lite de vil gjøre. Undersøkelse for å stadfeste refluks og grad av dette innebører at barnet må ha en slange ned i magen i et døgn for å måle. Dette er ikke noe man gjør med mindre det er absoludt nødvendig. Medisinering gjøres også bare om refluksen er så alvårlig at det går ut over barnets helse/vekt. Lite å gjøre altså

Anonym poster: b4375395b0fd9b9806a3e91a808f5f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar. Det er dette inntrykket jeg har fått på nettet og.. bare får så vondt av lille når han har det så tydelig ubehagelig.. :-( Men han legger greit på seg så langt, så får vel bare følge med på vekten og håpe han vokser det av seg fort :-)

TS

Anonym poster: 443de8847b323c80269d9392335269a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet ditt? Det er etter det jeg har hørt ikke uvanlig at spedbarn har refluks som går seg til i løpet av det første leveåret. Noen jeg kjenner prøvde medisin mot refluks i samråd med spesialist på spedbarnet sitt i en periode, uten at det var tatt slange ned i spiserøret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnet ditt legger på seg som det skal og ikke har veldig store sprutbrekninger vil de ikke gjøre noe før barnet begynner med litt fast føde. Fortsetter det da barnet begynner meg grøt/middag vil de antagelig undersøke det nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er bare 3 uker, så regner med dette ikke er uvanlig.. Men dette er noe han har begynt med siste uken (bortsett fra hikken da, den har han hatt hele tiden), så får jo litt vondt av ham der han ligger og har det ubehagelig.. :-(

TS

Anonym poster: 443de8847b323c80269d9392335269a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hikkingen er det minste problemet egentlig..han blir ikke irritert av det eller noe.. Syns det verste er når han brekker seg flere ganger på rad når han sover..er jo redd han ikke skal få opp det han sliter med å få opp.. Men det har gått greit så langt, så får bare fortsette å følge med på vekten hans og ha madrassen litt hevet.

TS

Anonym poster: 443de8847b323c80269d9392335269a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed fra HS at babyen gulper store mengder om det er refluks..

Det er noe som heter stille refluks også, og da har ofte babyen ingen/svært svake symptomer, så her er ikke HS helt oppdatert.

Anonym poster: 56d6826f0219d6f19f2514931a4c483d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille refluks har jeg ikke hørt om, men det høres jo mer riktig ut i vårt tilfelle da.. For han gulper ikke (som i å spy ut melk) mye, men sånn gulper opp og svelger ned igjen, særlig når han sover etter måltider. Er i forbindelse med denne gulpingen han også noen ganger ligger og brekker seg og/eller hoster.. (skal google litt om stille refluks ;-) )

TS

Anonym poster: 443de8847b323c80269d9392335269a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fant denne tråden etter litt googling og måtte bare ta den opp igjen.

Vi har lignende problem med vår lille på fire uker (prematur). Gulper ikke så mye, men har ofte gulp i munnen, sur lukt fra munnen, hikker, og så hører og ser vi at hun gulper, men bare svelger det unna igjen. Det hender hun setter gulpen i vrangstrupen og hoster og hiver etter pusten. Guffent! Redd hun snart pådrar seg en lungebetennelse. Tenker å kontakte fastlegen i morra, men er bare så redd for å bli avvist med at det er helt normalt.

Noen andre som har erfaring med reflux? TS: hvordan har det gått med babyen din. Fant dere ut hva det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenkte at gutten min slet med reflux. Han gulpa masse, vil nesten kalle det å spy, til han var 10 mnd. Han skreik og sov omtrent aldri før han ble 10 mnd heller.

Fikk aldri noe hjelp mot det. Men mange har sagt at de syns det virka som om noe plaga han.

Skjer dette med neste barn, så skal jeg kreve mer hjelp og utredning. Istedet for å godta at det er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant denne tråden etter litt googling og måtte bare ta den opp igjen.

Vi har lignende problem med vår lille på fire uker (prematur). Gulper ikke så mye, men har ofte gulp i munnen, sur lukt fra munnen, hikker, og så hører og ser vi at hun gulper, men bare svelger det unna igjen. Det hender hun setter gulpen i vrangstrupen og hoster og hiver etter pusten. Guffent! Redd hun snart pådrar seg en lungebetennelse. Tenker å kontakte fastlegen i morra, men er bare så redd for å bli avvist med at det er helt normalt.

Noen andre som har erfaring med reflux? TS: hvordan har det gått med babyen din. Fant dere ut hva det var?

Men gulping er jo helt normalt?

Det har med at lukkemuskelen hos noen ikke er skikkelig utviklet.

Har hatt to gulpeunger. Den første ga det seg rundt 3-4 mnd, den andre er nå 6 mnd å det har ikke gitt seg. Han gulper både melk og fastføde, frykter at det nå kanskje må medisiner til. Men ønsker helst å unngå det.

Vil du virkelig medisinere babyen din mot noe som er helt normalt?

Anonymous poster hash: 0b7ed...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at gulp er normalt, jeg snakker ikke om vanlig gulp. Noen gulper så mye at de ikke går opp tilfredsstillende i vekt eller får skader i spiserøret og andre komplikasjoner som f.eks luftveisinfeksjoner og astma. Da bør man jo absolutt medisineres mot det! Har et barn fra før som gulpet mye, men som aldri hadde de samme plagene knyttet til gulping som det minste har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gulping er jo helt normalt?

Det har med at lukkemuskelen hos noen ikke er skikkelig utviklet.

Har hatt to gulpeunger. Den første ga det seg rundt 3-4 mnd, den andre er nå 6 mnd å det har ikke gitt seg. Han gulper både melk og fastføde, frykter at det nå kanskje må medisiner til. Men ønsker helst å unngå det.

Vil du virkelig medisinere babyen din mot noe som er helt normalt?Anonymous poster hash: 0b7ed...b17

Forskjell på gulping. Min gutt hadde sprutgulper til han var rundt 5 mnd, mine klær og hans klær var gjennomvåte. Sånn "vanlig" gulping ga han seg med da han var 14-15 mnd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har fått beskjed av lege at så lenge barnet legger på seg ok er det lite de vil gjøre. Undersøkelse for å stadfeste refluks og grad av dette innebører at barnet må ha en slange ned i magen i et døgn for å måle. Dette er ikke noe man gjør med mindre det er absoludt nødvendig. Medisinering gjøres også bare om refluksen er så alvårlig at det går ut over barnets helse/vekt. Lite å gjøre altså

Anonym poster: b4375395b0fd9b9806a3e91a808f5f47

Når du ikke vet noe, så bør du ikke uttale deg...

Mitt barn har refluks.

Han gulpet mye, hadde mye vondt og ville ikke ligge omtrent fra han var født. Han la på seg veldig bra og spiste mye mat.

Han ble sendt til 24 timers ph-måling på sykehuset (vi dro hjem igjen etter de hadde fått ned sonde) og dagen etter fikk vi resultatet at han har refluks, ikke alvorlig typen, men nok til at han får medisiner.

Hvis du er usikker, TS, så drar du til fastlegen din og forklarer symptomer og ikke på KG der folk har "hørt om noen som". For du får som regel feil svar, som innlegget jeg siterer. Og jeg sitter heller ikke med fasit, selv om mitt barn har det. Men at barn som legger på seg og er friske ikke blir sjekket og ikke får medisiner er IKKE sant.

Anonymous poster hash: 887a0...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er bare 3 uker, så regner med dette ikke er uvanlig.. Men dette er noe han har begynt med siste uken (bortsett fra hikken da, den har han hatt hele tiden), så får jo litt vondt av ham der han ligger og har det ubehagelig.. :-(

TS

Anonym poster: 443de8847b323c80269d9392335269a5

De sjekker gjerne ikke et barn så tidlig (jeg fikk ikke meg alder på barnet da jeg skrev innlegget mitt), fordi i noen tilfeller kan vokse seg til. Men de trenger ikke å ha sprutgulp for å ha refluks.

Anonymous poster hash: 887a0...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gulping er jo helt normalt?

Det har med at lukkemuskelen hos noen ikke er skikkelig utviklet.

Har hatt to gulpeunger. Den første ga det seg rundt 3-4 mnd, den andre er nå 6 mnd å det har ikke gitt seg. Han gulper både melk og fastføde, frykter at det nå kanskje må medisiner til. Men ønsker helst å unngå det.

Vil du virkelig medisinere babyen din mot noe som er helt normalt?

Anonymous poster hash: 0b7ed...b17

Å gå syre opp i svelg/munn er IKKE normalt, og det er då absolutt skadelig. Så tror kanskje du skal være litt forsiktig..

Min mann har ubehandlet refluks fra barndom, og han ble ikke medisinert og har nå celleforandringer i spiserøret som direkte følge av dette og som de skal følge nøye grunnet at de er redd det skal utvikle seg til kreft.

Anonymous poster hash: 887a0...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråleen

Stille refluks har jeg ikke hørt om, men det høres jo mer riktig ut i vårt tilfelle da.. For han gulper ikke (som i å spy ut melk) mye, men sånn gulper opp og svelger ned igjen, særlig når han sover etter måltider. Er i forbindelse med denne gulpingen han også noen ganger ligger og brekker seg og/eller hoster.. (skal google litt om stille refluks ;-) )

TS

Anonym poster: 443de8847b323c80269d9392335269a5

Dette høres uten tvil, ut som problemer med refluksen... Jeg hadde bestilt legetime asap for hvis det er tilfellet, er det svært ubehagelig :-( Babisen må jo ikke ha vondt, så jeg ville hørt med lege for det er jo noe som h*n plages med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...