Gå til innhold

Overvektig og utredning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det krav om en viss BMI før noen som helst utredning settes i gang, eller gjelder det bare hvis det blir behov for assistanse utover f.eks. pergo?

Anonym poster: e5e2d3da1b76af1487c911ee0cacf0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg ble utredet, fikk jeg beskjed allerede på første timen hos gynekologen, at BMIen min var for høy til at jeg ville få behandling med prøverør om vi skulle trenge det, og at jeg burde forsøke å gjøre noe med det. Jeg fikk Pergo, og ble heldigvis gravid med det, men brukte også det halve året med Pergo-behandling på å gå ned i vekt slik at jeg ikke lenger var for overvektig til å få prøverørsbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store forskjeller fra hvem du treffer og hvor du evnt skal ha IVF behandling.

Jeg var ganske så overvektig både ved utredning og ved IVF behandling. Hørte ikke ett ord om slanking, ble ganske så overrasket over det faktisk.

Anonym poster: 2dd09576d0d311f4561297c4ed811132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er store. Jeg hadde for høy BMI men det private tok penga og gjorde jobben sin å nå sitter vi her å venter på vårt lille mirakel.. :)

Anonym poster: bf4304968c342e79acd97cfddaa257ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

at BMIen min var for høy til at jeg ville få behandling med prøverør om vi skulle trenge det, ..........

............å gå ned i vekt slik at jeg ikke lenger var for overvektig til å få prøverørsbehandling.

Hvilken BMI er "øvre grense"?

- Finnes det en fast "øvre grense"...eller er det kun synsing fra den gnekologen du er hos?

Endret av -Pus-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det varierer fra klinikk til klinikk, noen er strengere enn andre, og det offentlige er gjerne strengest. Der jeg hadde blitt søkt inn, var grensen 35, noen få steder er den 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det offentlige er grensa som regel 31-32. Det private er fleksible, de godtar det meste. Årsaken til dette er selvfølgelig at de tjener penger uansett utfall.

Overvekt er en av de viktigste faktorene når det gjelder å lykkes med å bli gravid/prøverør, det er derfor bioteknologiloven sier noe om vekt i forbindelse med prøverørsforsøk.

Når det gjelder utredning og pergo etc. vil man ikke møte et vektkrav som er forankret i lovkravet. Mange leger og gynekologer vil nok likevel være veldig motvillige da de vurderer det som bortkastede ressurser å bruke penger på overvektige.

Men du kan stå på rettighetene i det offentlige, helt frem til prøverør der grensa er absolutt. Og i det private har du alle muligheter :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot: takk for svar

- Hvor var du?

- Privat / offentlig?

Jeg var offentlig, sykehuset i Stavanger. Der var grensa som sagt 35, men dette begynner å bli noen år siden, så den kan ha blitt endret i ettertid, det vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det noen gang antydet at overvekten var problemt til ufrivillig barnløshet?

Anonym poster: e5e2d3da1b76af1487c911ee0cacf0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...