Gå til innhold

Kjøpe smykker på nett - toll?


Kristine_85

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter og titter litt på http://www.chanti.no/#/. Tenker på å kjøpe noen perleøredobber bl.a.. Er det noen som har erfaringer med dette? Og om man eventuelt må betale toll hvis det går over 200 kr? Jeg chattet med en kundekonsulent og hun forsikret meg om at man ikke betaler toll uansett, at det var noe de betalte. Men jeg har vanskelig for å tro det, ettersom man jo gjør det alle andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du blander toll med moms. Dette er to helt forskjellige ting. Eksempelvis er det 25 % moms på alle varer (med unntak av de som faller under 200kronersgrensa), mens enkelte varer som klær har i tillegg en tollsats på ca 12 % på toppen av det igjen.

Enkelt sagt, kjøper du en vare som koster over 200 kroner eks frakt skal du betale 25 % moms på varens verdi pluss fraktverdien. I tillegg betaler du mellom 110 og 200 koner for å få såkalt "tollklarert" varene -dette innebærer å sende deg faktura og ta imot betalingen av momsen samt sende det videre til staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nettbutikker som er internasjonale har ordninger med landene slik at det betales moms akkurat som om du skulle handlet i butikk i Norge, og noen har lager i alle land som de sender ut fra.

Anonym poster: 5b6b5d59c51a2440a8cdbcc59ccdf462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nettbutikker som er internasjonale har ordninger med landene slik at det betales moms akkurat som om du skulle handlet i butikk i Norge, og noen har lager i alle land som de sender ut fra.

Anonym poster: 5b6b5d59c51a2440a8cdbcc59ccdf462

Det er ikke nettbutikkene som evt har internasjonale ordninger - det er fraktselskapet. Om du bestiller såkalt EMS shipping (som noen tilbyr) vil prisen på frakten inkluderere kostnaden av fortollingsgebyret men ikke momsen i seg selv - den må du fremdeles betale. årsaken til dette er enkelt og greit at man må ha et norsk "stråselskap" for å kunne betale og kreve inn Norsk moms. Dette er det særdeles få som har - og da stort sett danske og svenske butikker som er meget store. (jeg driver og setter opp et slikt firma i sverige for å kunne levere varer i sverige med svensk moms og har jobbet mye med både norske og svenske toll og skattemyndigheter).

Vedrørende lager i norge. Isåfall har butikken tydelig oppført "med mva" i vareoversikten - hvis ikke bryter de med norsk lov og du kan ende opp med en ekstraregning uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt gifteringer på Chanti.no (for flere tusenlapper), og jeg betalte ikke moms (eller toll.).

Anonym poster: a7395b4bdb2d76af3bf87670520a0feb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dum som jeg var lest jeg ikke at trådstarter her faktisk linket til en norsk nettbutikk.

Ja du betaler moms på 25 % når du kjøper varer i norge fra en norsk nettbutikk uansett om prisen er 1 krone eller 10 000.

Dog er norske nettbutikker som selger til private pålagt å inkludere momsen i oppgitt salgspris.

Endret av Guybrush
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det uinteressant? Det snakkes om Chanti.no, en nettside jeg har forstått er norsk, de har norsk nettside, opplyser priser Ink moms/toll.

Anonym poster: a7395b4bdb2d76af3bf87670520a0feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det uinteressant? Det snakkes om Chanti.no, en nettside jeg har forstått er norsk, de har norsk nettside, opplyser priser Ink moms/toll.

Anonym poster: a7395b4bdb2d76af3bf87670520a0feb

Innlegget ditt var særdeles missvisende og årsaken til mitt svar skyldtes at du hevdet å ikke betale moms - isåfall måtte butikken vært utenlandsk, når jeg så ser at det er et norsk firma sier det seg selv at du har betalt moms når du har kjøpt varer - så ja jeg var litt kjapp til å annta med tanke på nasjonalitet, men du tar feil når du sier du ikke har betalt moms. Som oppgitt på siden er prisene inkludert 25 % moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blander toll med moms. Dette er to helt forskjellige ting. Eksempelvis er det 25 % moms på alle varer (med unntak av de som faller under 200kronersgrensa), mens enkelte varer som klær har i tillegg en tollsats på ca 12 % på toppen av det igjen.

Takk, blander ofte de begrepene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dum som jeg var lest jeg ikke at trådstarter her faktisk linket til en norsk nettbutikk.

Ja du betaler moms på 25 % når du kjøper varer i norge fra en norsk nettbutikk uansett om prisen er 1 krone eller 10 000.

Dog er norske nettbutikker som selger til private pålagt å inkludere momsen i oppgitt salgspris.

Er litt usikker på om de er danske eller norske. Kan de bare ha en norsk side? Uansett har konsulenten nå forsikret meg om at både toll og moms er inkludert. Det står også ved siden av prisen i handlekurven, så jeg nå. Da er det forhåpentligvis trygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på om de er danske eller norske. Kan de bare ha en norsk side? Uansett har konsulenten nå forsikret meg om at både toll og moms er inkludert. Det står også ved siden av prisen i handlekurven, så jeg nå. Da er det forhåpentligvis trygt!

De er et norsk AS og på inforsiden står norsk organisasjonsnummer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er et norsk AS og på inforsiden står norsk organisasjonsnummer :)

Hehe, det er bra noen av oss har peiling ;) Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...