AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #1 Del Skrevet 7. november 2012 Jeg tenker på å reise til Tyskland på nyåret for å ta et intensivkurs i tysk. Jeg forstår mye tysk, både muntlig og skriftlig, men skal jeg snakke selv blir det et større problem. Uttalen min er veldig god, men jeg har virkelig ikke styr på gramatikken, og vokabularet mitt er ikke spesielt bredt. Jeg bør antakeligvis starte på scratch. Det enkleste kan jeg selvfølgelig, men utover det blir det mye feil. Verbbøyninger, substantivbøyninger og alt det andre. Trenger å få et bedre vokabular. Jeg tar VG2 som privatist nå, og har derfor ingen til å undervise meg i tysk. Jeg klarer nok å pugge meg til en grei tysk selv, men jeg føler at et intensivkurs hadde vært en god idé. Skal ha eksamen i tysk 2 i både skriftlig og muntlig til våren 2013. Siden jeg også har andre fag, er ikke dette kurset noe jeg kan bruke hele neste halvår på. Jeg tenker at jeg kan flytte til Tyskland i en måned for å prioritere tysken alene, altså sitte med tysken 24/7 i en måned(jeg har også personlige interesser av å lære tysk), ELLER jeg kan også være der i to måneder, men da må jeg ha tid til å prioritere et par andre fag også. Så, det jeg lurer på er: finnes det egentlig slike intensivkurs i Tyskland, i de større byene, hvor de underviser på engelsk(de underviser vel ikke i noe som helst skandinavisk språk der:P)? Som går over 1 til max 2 måneder? Jeg vet at EF har intensiv-språkkurs, men jeg har ingen god erfaring med disse fra tidligere. Jeg mener at det er en god idé å bo i Tyskland og ta kurset der, fordi jeg da snapper opp tyske ord++ fra hverdagen der ellers og. Ellers: finnes det kanskje intensivkurs i Norge også? Det positive med det, er at det er billigere. Nå bor ikke jeg i Oslo, og det er garantert ingen intensivkurs her hvor jeg bor, men jeg har mulighet til å dra inn til Oslo et par ganger i uken. Dog blir det vel ikke spesielt intensivt om jeg har mulighet til å dra dit et par ganger i uken..? Med dette kurset ønsker jeg ikke å ha liksom 1 time tysk-undervisning en gang i uken, men flere timer hver dag, hvor vi kanskje også får oppgaver og innleveringer vi skal gjøre. Jeg tenker at det måå da finnes noen kurs som dette, da tysk er et stort språk som garantert mange vil lære seg? Selv om det er på kort tid, er målet mitt altså å bli såpass god at jeg kan holde gode samtaler. Eksamen i tysk 2 er ikke spesielt avansert, så jeg håper at jeg etter et slikt kurs kan dra inn en god karakter. Jeg forstår at jeg ikke kan snakke perfekt tysk etter 1 eller 2 måneder, men jeg lærer ekstremt fort, og mye av basisen min er allerede lagt. Jeg trenger bare å få mer av denne verbbøyningen mer inn, så vil alt falle på plass, tror jeg. Tips?? :-) Anonym poster: 23edcc76e9012f38c6b14499143c24db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 7. november 2012 #2 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Underviser på engelsk? Hvorfor i alle dager? Jeg liker kurset ved Goethe-instituttet i Berlin, først og fremst fordi du får lekser hver dag, i tillegg til at du kan levere skriftlige oppgaver hver uke. De færreste jeg gikk med leverte inn de frivillige skriftlige oppgavene, så de har kapasitet til å gi deg ekstraarbeid hvis du ber om det. Vår lærer sa uoppfordret at vi kunne be om oppgaver tilpasset vårt behov. 4 uker blir fort litt kort, fordi du i tillegg bør lese masse aviser, se nyheter på nett og snakke med folk ved siden av. Det å være sosial på tysk lærer man ekstremt mye av. Men sammenlignet hva man lærer på videregående får du lært ganske mye på 4 uker, hvis egeninnsatsen er enorm. Vi hadde vel skole fra 08.30-13, hvis du først skal så kort ville jeg muligens bestilt privat enkelttime på kvelden to ganger i uken, så fremt du ikke bor i et tysk kollektiv eller hos en tysk familie. Endret 7. november 2012 av Glynis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
schaf Skrevet 7. november 2012 #3 Del Skrevet 7. november 2012 Hei, jeg er en tysk bor i nærheten av Berlin og lære norsk. Lese og skrive er greit, men snakk gjør meg problemer. Uttale. Vi kunne lære sammen over skype. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #4 Del Skrevet 8. november 2012 Det finnes da hundrevis av språkskoler i Tyskland, i både større og mindre byer. Det er bare å google f.eks "deutsch lernen + sprachschule" og evt. byen du vil til, så finner du liste på liste, og de fleste har intensivkurs med f.eks. seks timer undervisning daglig (et standardkurs vil undervise i 4x45 minutter, som oftest). Men ingen fornuftige språksskoler underviser på annet enn språket du skal lære, selvsagt. Anonym poster: c1191dffc0fef2da7df3c000401bceb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 8. november 2012 #5 Del Skrevet 8. november 2012 Jeg ville ikke bare googlet. Jeg har ei venninne som jobber på en språkskole i Berlin, og de driver ikke ærlig spill. Sjefen hennes ba henne for eksempel nettopp om å lyve til en student om språktesten hun hadde tatt, fordi de ikke hadde noen kurstilbud til henne. Hun sendte da en meil til studenten og sa at scoren hennes var lavere enn den egentlig var, og at hun måtte ta et kurs på et lavere nivå enn hun egentlig er på, bare fordi de ville ha pengene hennes. Dette til tross for at studenten hadde en godkjent eksamen med god karakter på dette nivået. Forferdelig. Så ja, pass på at du har snakket med noen som har tatt kurs på skolen før du melder deg på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catnip Skrevet 9. november 2012 #6 Del Skrevet 9. november 2012 Har tatt Goethe- kurset i Berlin (4 uker) og er veldig fornøyd! Ble plassert på akkurat passende nivå og snakket nesten flytende da jeg var ferdig. Berlin er også en fantastisk by, og Goethe- instituttet er akkurat passe stort! Anbefaler det uten forbehold, Goethe er kjent i fagkretser for å være veldig seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myntkast Skrevet 16. november 2012 #7 Del Skrevet 16. november 2012 Jeg har tatt intensivkurs i München gjennom EF. Fungerte veldig bra for min språklige utvikling i alle fall. Ellers finnes det gjennom Goetheinstituttet også. Ta gjerne kontakt hvis du vil vite mer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 19. november 2012 #8 Del Skrevet 19. november 2012 Sjekk ut Språkreisebyrået: http://www.sprakreisebyraet.no/tysk/ Der har de en oversikt over flere skoler med tyske språkkurs, og jeg har inntrykk av at det er seriøse skoler, der det er fokus på språklæring, ikke festing (slik jeg har inntrykk av at det er ved enkelte andre byråer). Jeg har blant annet hørt mye positivt om Goethe Institut. Det er en velkjent skole/samling av skoler, så et kursbevis derfra vil telle positivt. Selv reiste jeg med Språkreisebyrået til Freiburg i tre uker for ca. 10 år siden. Veldig bra opplegg. Jeg ble plassert i en gruppe med elever på mitt eget nivå og lærte MYE. Det var 25 timer i uken, og i tillegg hadde jeg individuell undervisning. Det var få skandinaver på stedet, mest italienere og sveitsere, så vi ble tvunget til å snakke og tenke på tysk. Undervisningen foregår på tysk, ikke engelsk. Men det er da nettopp tysk du skal lære. Jeg vil for øvrig anbefale deg å bo i tysk vertsfamilie, slik at du blir nødt til å kommunisere på tysk hele døgnet, og i tillegg får mer innblikk i den tyske kulturen enn ved å bo på hotell/studentbolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #9 Del Skrevet 20. november 2012 Jeg tok et seks ukers intensivkurs i tysk i regi av IAESTE (driver utveksling på universitetsnivå). Jeg selv skulle ikke på utveksling, men fikk bli med på kurset allikevel. Fikk det til og med helt gratis, for de hadde ikke noe system for å ta betalt (er gratis for utvekslingsstudenter)! Husker ikke helt hvor mange timer undervisning vi hadde, men tror det var 4-5 timer hver dag. Hadde også litt lekser, både hver for oss og gruppearbeid. IAESTE har slike kurs i de byene hvor de har en del utvekslingselever. Jeg tok mitt kurs i Karlsruhe, og der var også elever som skulle på utveksling i byer i nærheten. Vi var ganske mange, vil tippe rundt 60 stk. Ble delt i 6 grupper etter nivå. Tyske studenter ved mottageruniversitetet var faddere og organiserte masse sosialt på kveldstid. Jeg synes dette hjalp meg veldig, spesielt i kombinasjon med at jeg leste mye bøker (krim) og såg en del TV (fant ut at spørreprogrammer var genialt, da fikk man høre spørsmålene og se dem skriftlig samtidig). Anonym poster: a4405a4b9191eec28a413778748630e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2012 #10 Del Skrevet 20. november 2012 Har du tips om tyske spørreprogrammer? Jeg sliter med å finne noe relevant på TV bortsett fra nyheter jeg vil se. Fant en krimserie som dessverre bare varte i én sesong som var perfekt. Har samme problemet med fransken, det er lite aktuelt bortsett fra Engrenages som jeg har lyst til å se. Anonym poster: 98480cfb9aff72342db28f8f099d7327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå