Gå til innhold

Jeg fikk feil av norsklæreren da jeg brukte ham!

Fashionistaen

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Det eneste tvilsomme du har gjort var å droppe anførselstegn rundt ham i overskriften din her. Jeg fikk bilder i hodet og trodde tråden handlet om noe helt annet. :laugh:

Anonym poster: e4cc5cb3014d56afa058581bd80cb304

ja jeg og. Jeg trodde hun mente at hun hadde brukt læreren..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat det samme skjedde med meg for (hjelp!) 15 år siden. Det viste seg at læreren mente at å bruke ham var bare å gjøre det vanskelig for seg selv, og derfor burde alle bruke han. Jeg gav klar beskjed om hva jeg mente om den saken, og og hun kommenterte det heldigvis ikke igjen. Så det kan jo være en missforstått snillisme fra læreren din sin side også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt lovlig å bruke ordet "ham".

Dessverre er det ikke de skoleflinke elevene som selv velger å bli lærere i dagens Norge; det er de dårligste!

Hvor latterlig er ikke det?

De jeg kjenner som var dårligst i alle fag på skolen utdanner seg i dag til å bli lærere. Både i matte, naturfag og gym.

Fantastisk.

Selv hadde jeg 6er i både bokmål, muntlig og nynorsk, men ville ikke under noen omstendighet blitt lærer på de vilkårene som eksisterer i dag. Det ville ikke de andre flinke i klassene jeg har gått i heller.

Skjønner godt at folk som er virkelig flinke vil utdanne seg til et yrke der de får bedre betalt og blir satt mer pris på. De valgte i stedet å bli ingeniører, tannleger, advokater og leger.

MEN det gjør det ikke rett å ansette dagens dårligste elever som lærere.

Anonym poster: 7b9161c40425f0140e82b85929df6ac7

Fy så provosert jeg blei nå!

Har faktisk tenkt å bli lærer jeg!

Åja, men så er jeg ikke så flink på skolen heller nei...

Anonym poster: e13cbb4ec6c7172ce574a90d636cc895

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste tvilsomme du har gjort var å droppe anførselstegn rundt ham i overskriften din her. Jeg fikk bilder i hodet og trodde tråden handlet om noe helt annet. :laugh:

Jeg tenkte også i de baner, men ville ikke nevne det siden ingen andre tilsynelatende var inne på samme tanke. Min første tolkning av overskriften, var at TS hadde brukt læreren for å få hjelp. Deretter hadde han gitt henne feil på noe han først hadde sagt var riktig. Etter å ha lest nærmere skjønte jeg hva TS egentlig mente.

Overskriften kunne heller vært følgende: Jeg fikk feil av norsklæreren da jeg brukte ordet ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også :fnise: Så for meg en litt smådirty tråd jeg nå! Skuffende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du har klaget nå og fått medhold, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var sjokkerende lesning!!

Hvordan går det? Har du fått satt på plass læreren din ennå? Det gjøres, slik at vedkommende ikke kan prakke slik vranglære på elever som er faglig svakere og dermed ikke stiller spørsmål ved det de lærer.

Anonym poster: f05f2e02c7928fed293421063d173d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Dette var da å generalisere litt. Selv utdanner jeg meg som lærer, og snittet mitt fra videregående er langt over 5. Det samme gjelder mange av mine medstudenter :)

Anonym poster: be9810de0dbd6878b48e7e4aee0ed584

Samme her. Var topp 3 i klassen gjennom hele vgs, og hadde et meget godt karaktersnitt på over 5. Jeg valgte å bli lærer av mange grunner, ikke fordi jeg ikke kom inn på noe annet.

De aller, aller fleste av mine medstudenter har også godt snitt fra vgs. Faktisk er det minimumskrav for å komme inn på utdanningen, og den nye 5.-10.kl-utdanningen har faktisk et relativt høyt snitt for å komme inn. Er langt fra "alle kommer inn på lærer", som noen tror. Dessuten, de faglig svake faller raskt av lasset. De som faktisk kommer seg gjennom alle 4 årene på lærerutdanningen med ok karakterer er IKKE dårlige.

-----------------------------------

Jeg går selv master nå, og blir rimelig provosert over at "alle som utdanner seg som lærere er dårlige på skolen selv"-holdninger som blir spredt. Det hjelper ikke på rekrutteringen for å si det sånn. Noen ganger føler jeg nesten at folk (som ikke kjenner meg) antar jeg ikke hadde særlige karakterer når jeg sier at jeg er utdannet lærer.

Dessuten, "de dårligste på vgs blir lærere" som vedkommende presterte å si!? De dårligste tar neppe høyere utdanning i det hele tatt. De dumper vgs, eller tar maks et fagbrev. For å komme inn på, og ikke minst fullføre, høyere utdanning kreves det faktisk en del!

"Minst snittkarakter 3 i norsk (hovedmål, sidemål, muntlig) og matematikk og minst 35 skolepoeng" må man ha for å i det hele tatt komme inn. Ikke at det er veldig høyt, men det er mange som har dårligere snitt enn det, om de i det hele tatt fullfører vgs.

"Interessen for å fordype seg i realfag er tydelig også hos søkere til lærerutdanningen, hvor grunnskolelærerutdanning for 5.–10. trinn med matematikkfordypning har spesielt lang venteliste". Dvs, ikke alle kommer inn. For å si det sånn, når jeg tenker tilbake på tiden min på vgs vet jeg med stor sikkerhet at den svakeste halvparten av klassen aldri hadde hatt sjanse i havet til å gjennomfører lærerutdanningen.

Grunnskolelærer 5.-10. med matematikk (HiB) har en ordinær poenggrense på 47,9, for å ta et eksempel. Samfunnsfag 49,1. Fysj så dårlig!

Beklager langt svar, og litt avsporing, men vil så gjerne motbevise ryktene om hvor dårlige lærere er, og hvor lett det er å komme inn på utdanningen.

Anonym poster: fdc18b0e4ab04eb81ff4f366eebcc739

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er lov til å bruke ham mer, så blir jeg skikkelig snurt, akkurat som da jeg så at folk begynte å skrive beiken og mekling/mekler :snurt:

ham er riksnorsk. Ingen andre enn finn schjøll og gammalt folk som sier ham så hvorfor bruke det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanderlust

ham er riksnorsk. Ingen andre enn finn schjøll og gammalt folk som sier ham så hvorfor bruke det i det hele tatt?

Fordi det er grammatisk korrekt! Vi må holde oss til noen regler, ellers blir jo skriftspråket vårt helt på trynet. Jeg syns det er like ille å skrive han istedet for ham som det er å skrive hun istedet for henne når det ikke er riktig.

Er det for eksempel ingen som har merket hvor idiotisk språket til mange journalister har blitt? Det virker jo som om alle aviser har sparket korrekturleserne sine!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Fordi det er grammatisk korrekt! Vi må holde oss til noen regler, ellers blir jo skriftspråket vårt helt på trynet. Jeg syns det er like ille å skrive han istedet for ham som det er å skrive hun istedet for henne når det ikke er riktig.

Er det for eksempel ingen som har merket hvor idiotisk språket til mange journalister har blitt? Det virker jo som om alle aviser har sparket korrekturleserne sine!

Dette har jeg lagt merke til i mange år. Jeg tror ikke det finnes korrekturlesere i aviser lenger. Journalistene stoler vel på retteprogrammet i pc-en sin. Jeg kunne ramse opp en hel mengde feil journalister skriver, men det hører ikke hjemme i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten digresjon heter det forresten "i stedet for" og ikke "istedet for". Eventuelt kan du jo bruke "istedenfor".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Dette er tull. Du skriver selv feil i dette innlegget. Navn skal skrives med stor forbokstav, og begynnelsesbokstaven i en setning det samme. Dessuten mangler et komma.

Endret av Arabella
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanderlust

Som en liten digresjon heter det forresten "i stedet for" og ikke "istedet for". Eventuelt kan du jo bruke "istedenfor".

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Jeg er opptatt av å skrive så riktig som mulig :)

Edit: Jeg skylder på media!

Endret av Wanderlust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men du skriver som om "han" som objektform ikke skulle være grammatisk korrekt, og det stemmer jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice

...men du skriver som om "han" som objektform ikke skulle være grammatisk korrekt, og det stemmer jo ikke.

Det er jo etterhvert blitt tillatt, men det er vel ikke for annet enn etter prinsippet: hvis mange nok gjør en feil mange nok ganger, lenge nok, blir feilen å oppfatte som riktig.

Rent logisk kunne gjerne "hun" og "de" være korrekt i objektsform. Foreløpig er de ikke det, men bare vent, det kommer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo etterhvert blitt tillatt, men det er vel ikke for annet enn etter prinsippet: hvis mange nok gjør en feil mange nok ganger, lenge nok, blir feilen å oppfatte som riktig.

Rent logisk kunne gjerne "hun" og "de" være korrekt i objektsform. Foreløpig er de ikke det, men bare vent, det kommer nok.

Det er jo hele essensen av språklig forandring. Ikke noe galt i det.

PS: Du skriver ikke så konservativt som du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er jo hele essensen av språklig forandring. Ikke noe galt i det.

PS: Du skriver ikke så konservativt som du tror.

Takk skal du ha :ler: . Jeg har ikke selv oppfattet meg som språklig konservativ, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Det jeg fant ut etter litt googling er at han er subjektform, og ham er objektsform.

1. Han elsker Mona (subjekt)

2. Han har nettopp giftet seg med Mona (subjekt)

3. Den mannen der er han som er gift med Mona (predikativ)

4. Mona elsker ham (objekt)

5. Mona har giftet seg med ham (del av adverbialt ledd)

6. Mona gav ham sitt ja (hensynsledd, også kalt indirekte objekt)

Hvis du puttet det inn der det ikke hører hjemme er det feil, men om læreren din mente at all bruk av ham var feil kan du klage, for det er det altså ikke.

Endret av BabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...