Gå til innhold

"Regler" for julebordkjolen..


challenger

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir litt skremt når jeg leser i de forskjellige julebordkjole-trådene her inne. Virker som om man helst skulle gått med burka! For kort, for lang, for mye kløft, for mye hud, for trang, for løs, feil farge, for hverdagslig, for galla.. and the list goes on!

Jeg er sikker på at mange av dere mener min kjole til julebordet er alt for tacky, den er garantert for kort, for utringet OG har feil farge:p

Hva vil DU si er den perfekte julebordskjolen, og hvorfor?

Skjønner jo selvfølgelig at alle har ulik smak, og ulike meninger om hva som er greit og ikke greit. Men generelt da.. Kom med eksempler på hva som er en "godkjent" julebordskjole, og hva som er "fyfy"!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si de samme reglene gjelder for julebordet som for alle andre anledinger: Gjør det enkelt, pent og elegant. Jeg synes de færreste kjoler er pene hvis de stopper rett under rumpa, men litt over knærne er greit. Og jeg synes ingen kler å ha utringning ned til navlen. Du skal ikke vise mer enn du skjuler.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg mellom å fremheve enten ben eller brystparti, men aldri begge på en gang. Ellers så skal du faktisk få lov til å velge fritt!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Nelly har mange fine kjoler, men omtrent alle utgår fordi de er 10 cm for korte! Så utrolig irriterende. Det må ikke være knelangt, men den skal gå noe ned på lårene. For stor utringning synes jeg heller ikke er pent, spesielt om man har store pupper. Og så unngår jeg hvitt og andre sommerfarger på vinteren, spesielt på julebord.

Og fargede strømpebukser i sko med åpen tå er no-no!

Anonym poster: 5e61f5fa6805381a45d1ca8d7963c967

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg synes Bowyang har et veldig godt poeng. Problemet med veldig mange kjoler er jo at de er veldig korte og veldig utringet, mens man ikke hadde sett på de som tacky hvis de bare hadde vært en av delen.

Selv synes jeg det er vanskelig å si noe spesifikt til julebord, siden det ser ut til å være høyst ulike stiler ute å går på de forskjellige julebordene. Men for meg er ikke kjoler som stopper rett under rompa eller viser hele puppene en god ide uansett, samtidig bryr jeg meg i veldig liten grad om hva andre velger å ha på seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på å ha fint undertøy så du kan imponere sjefen når det kommer til nachspiel.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikker på at mange av dere mener min kjole til julebordet er alt for tacky, den er garantert for kort, for utringet OG har feil farge:p

Det bør vi jo finne ut av!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vi jo finne ut av!

Vet ikke om jeg våger i fare for å bli utskjelt her inne:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kropp til det og gjør det smakfullt kan man godtvise både lår og litt utringning. Ingen problem. Tror ikke gutta har problemer med det. er vel heller tekkelige jenter som sliter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hvis du har kropp til det og gjør det smakfullt kan man godtvise både lår og litt utringning. Ingen problem. Tror ikke gutta har problemer med det. er vel heller tekkelige jenter som sliter.

Nå er det godt mulig jeg er både tekkelig og det som verre er, men på et julebord (jeg antar altså her med jobben) så vil man vel kanskje fortsatt beholde en viss profesjonell samhandling?

Men som jeg sa lenger opp, det er jo store forskjeller på de ulike jobbene hva som er "kode" på julebordet. Og det er mulig jeg har sær, men jeg har ikke noe ønske om at mine mannlige kollegaer skal få se "alt" i en julebordssammenheng.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fint å ha en profesjonell samhandling selv om en mannlig kollega skulle se litt kløft.

Det gjør ikke noe med troverdigheten min, det er det handlingene mine som gjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er fargede strømpebukser galt?

Ellers er jeg enig med de andre her, enten mye hud oppe eller nede, men ikke så mye at du ikke kan dra hjem til bestemor uten å skamme deg ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på arbeidsplassen din. Jobber du f.eks på Bik Bok, hvor de ansatte stort sett er unge og arbeidsantrekket godt kan være kort tubetopp og gjennomsiktig bluse, er det neppe noen som bryr seg om skjørtelengden din på julebordet.

Jobber du med noe hvor det er strenge krav til korrekt antrekk, vil nok de fleste reagere om du dukker opp i en kort Nellykjole i polyester - gjerne med utringning. Du skal ikke se bort fra at enkelte vil slite med å ta deg seriøst i arbeidssammenheng i ettertid, heller.

Julebord jeg har deltatt på har vært en slags mellomting av eksemplene over, med både unge og godt voksne mennesker. Man kler seg pent, men kjolen trenger slettes ikke være designermerke, selv om det er greit å holde seg unna tynne stoffer som ser billige ut. Man er jo der med folk man (eller partner) jobber med, og da er det greit å gi et godt inntrykk av seg selv, ikke fremstå som om man er ute etter et ligg på en tilfeldig bar. Man trenger heldigvis ikke burka for å oppnå dette, og det er antageligvis ingen som halshugger en dersom skjørtet er 10 cm for kort, men avhengig av personlig stil, kan "ut-på-byen-kjole" og julebordkjole være to vidt forskjellige ting.

Med mindre du jobber på et veldig løssluppent, eller veldig strengt sted, er det faktisk ikke verre enn som så:

-Skjørtet skal være nærmere knærne enn underlivet (gjerne med god margin).

-Er skjørtet litt kort, bruk en tett, dekkende strømpebukse.

-Enten utringning, bar rygg, litt kortere skjørt, eller helt ettersittende kjole. Her bør man passe på at antrekket kun faller i én av disse kategoriene, og det meste bør være mer moderat enn hva man kan tillate seg med et "ut-på-byen"-antrekk. Små bryster og dyp utringning i en ellers dekkende kjole kan være superlekkert, men ved et "standard" julebord blir det bare helt feil.

-Sesong. Ta hensyn til årstiden, lokalet og eventuelle aktiviteter. Den nydelige, småblomstrete sommerkjolen passer antageligvis dårlig på et julebord, selv om den er aldri så fin. Veldig lurt å velge et antrekk som kan matches med jakke og tykk strømpebukse, så kan man kle på seg litt om man blir kald, evt. kle av seg om man blir varm. Også kjekt å kunne bøye seg uten å vise rumpa, eller at puppene renner ut av overdelen, om det er planlagt diverse aktiviteter i løpet av kvelden.

-Tenk over hva slags folk du jobber med, og kle deg deretter (i alle fall om du er redd for å skille deg for mye ut). Ved noen julebord er man pyntet om man har skjørt, støvletter og strikkagenser. Ved andre er det pene festkjoler som gjelder. Å være mer/mindre pyntet enn de andre er ikke det verste. Verre om man ser naken ut i forhold til kollegene, som om man egentlig skulle på Omag-julebordet borti gata, men gikk litt feil :fnise:

-Sist men ikke minst: Det er lov å ha sin egen stil, og ikke noe galt i å skille seg ut på den måten. Har du rosa hår så har du rosa hår. Liker du kjoler med lenker og spikes så kan du finne noe i din stil (om enn litt nedtonet) som fungerer til julebordsbruk også. Selv med en alternativ stil, ville du antageligvis ikke møtt opp med korsett som gir gedigen utrigning i en begravelse - feil tid og feil sted, rett og slett.

Endret av Antlers
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Kjenner jeg blir litt skremt når jeg leser i de forskjellige julebordkjole-trådene her inne. Virker som om man helst skulle gått med burka! For kort, for lang, for mye kløft, for mye hud, for trang, for løs, feil farge, for hverdagslig, for galla.. and the list goes on!

Jeg er sikker på at mange av dere mener min kjole til julebordet er alt for tacky, den er garantert for kort, for utringet OG har feil farge:p

Hva vil DU si er den perfekte julebordskjolen, og hvorfor?

Skjønner jo selvfølgelig at alle har ulik smak, og ulike meninger om hva som er greit og ikke greit. Men generelt da.. Kom med eksempler på hva som er en "godkjent" julebordskjole, og hva som er "fyfy"!

http://nelly.com/no/kl%C3%A6r-til-kvinner/kl%C3%A6r/festkjoler/lili-london-1144/lace-low-back-dress-450019-426/ jeg syns denne, for den skal jeg ha. ja den er kort og litt åpen bak men viser ikke noen utrigning, så da syns jeg ikke det gjør noe at den er litt kort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer helt an på arbeidsplassen din. Jobber du f.eks på Bik Bok, hvor de ansatte stort sett er unge og arbeidsantrekket godt kan være kort tubetopp og gjennomsiktig bluse, er det neppe noen som bryr seg om skjørtelengden din på julebordet.

Jobber du med noe hvor det er strenge krav til korrekt antrekk, vil nok de fleste reagere om du dukker opp i en kort Nellykjole i polyester - gjerne med utringning. Du skal ikke se bort fra at enkelte vil slite med å ta deg seriøst i arbeidssammenheng i ettertid, heller.

Julebord jeg har deltatt på har vært en slags mellomting av eksemplene over, med både unge og godt voksne mennesker. Man kler seg pent, men kjolen trenger slettes ikke være designermerke, selv om det er greit å holde seg unna tynne stoffer som ser billige ut. Man er jo der med folk man (eller partner) jobber med, og da er det greit å gi et godt inntrykk av seg selv, ikke fremstå som om man er ute etter et ligg på en tilfeldig bar. Man trenger heldigvis ikke burka for å oppnå dette, og det er antageligvis ingen som halshugger en dersom skjørtet er 10 cm for kort, men avhengig av personlig stil, kan "ut-på-byen-kjole" og julebordkjole være to vidt forskjellige ting.

Med mindre du jobber på et veldig løssluppent, eller veldig strengt sted, er det faktisk ikke verre enn som så:

-Skjørtet skal være nærmere knærne enn underlivet (gjerne med god margin).

-Er skjørtet litt kort, bruk en tett, dekkende strømpebukse.

-Enten utringning, bar rygg, litt kortere skjørt, eller helt ettersittende kjole. Her bør man passe på at antrekket kun faller i én av disse kategoriene, og det meste bør være mer moderat enn hva man kan tillate seg med et "ut-på-byen"-antrekk. Små bryster og dyp utringning i en ellers dekkende kjole kan være superlekkert, men ved et "standard" julebord blir det bare helt feil.

-Sesong. Ta hensyn til årstiden, lokalet og eventuelle aktiviteter. Den nydelige, småblomstrete sommerkjolen passer antageligvis dårlig på et julebord, selv om den er aldri så fin. Veldig lurt å velge et antrekk som kan matches med jakke og tykk strømpebukse, så kan man kle på seg litt om man blir kald, evt. kle av seg om man blir varm. Også kjekt å kunne bøye seg uten å vise rumpa, eller at puppene renner ut av overdelen, om det er planlagt diverse aktiviteter i løpet av kvelden.

-Tenk over hva slags folk du jobber med, og kle deg deretter (i alle fall om du er redd for å skille deg for mye ut). Ved noen julebord er man pyntet om man har skjørt, støvletter og strikkagenser. Ved andre er det pene festkjoler som gjelder. Å være mer/mindre pyntet enn de andre er ikke det verste. Verre om man ser naken ut i forhold til kollegene, som om man egentlig skulle på Omag-julebordet borti gata, men gikk litt feil :fnise:

-Sist men ikke minst: Det er lov å ha sin egen stil, og ikke noe galt i å skille seg ut på den måten. Har du rosa hår så har du rosa hår. Liker du kjoler med lenker og spikes så kan du finne noe i din stil (om enn litt nedtonet) som fungerer til julebordsbruk også. Selv med en alternativ stil, ville du antageligvis ikke møtt opp med korsett som gir gedigen utrigning i en begravelse - feil tid og feil sted, rett og slett.

Høres slitsomt ut. Jeg tar ikke så mye hensyn jeg. Jeg går i det jeg er fin i.

Endret av Liquorice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Nelly ofte brukes som referanse for kjoler, så har jeg trålet Nelly etter kjoler jeg kunne gått med på julebord. Jeg har tatt utgangspunkt i at jeg jobber i en helt normal og gjennomsnittlig bedrift med ansatte i de fleste aldre og begge kjønn.

VALERIE / OLIVIA DRESS

BY MALENE BIRGER / SERIHIA DRESS

TRAFFIC PEOPLE / MARLENE DRESS

JEANE BLUSH / MIMOSA LACE DRESS

IN WEAR / YAMMIE DRESS

TIGER OF SWEDEN / MEKA DRESS

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres slitsomt ut. Jeg tar ikke så mye hensyn jeg. Jeg går i det jeg er fin i.

For meg er det ikke det spor slitsomt, da jeg vanligvis følger disse "reglene" uansett. Prøver jeg kjoler så tenker jeg ikke "Uff, denne kommer de andre til å synes er for kort". Jeg tenker rett og slett at jeg synes den blir for kort, siden jeg trives best når jeg kan sitte/bøye meg uten å måtte planlegge det først. Alle ønsker vel å fremheve det som er pent, og jeg er intet unntak, men det er forskjell på å hinte om fagre bryster og å slenge dem rett i fleisen på folk. Mange er nok mer komfortable med kort-korte skjørt enn hva jeg er, og det er helt greit. Har du pene ben så vis dem gjerne frem, men hvor mye man viser bør (i mine øyne) begrenses av anledningen. For de fleste (om ikke alle) er det jo fullt mulig å ta hensyn samtidig som man velger noe man er fin i.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...