Gå til innhold

Har du noen fobier?


maiaa

Anbefalte innlegg

Gjest Kinga

Er det en ting jeg tørner av, så er det kakerlakker. Edderkopper er yndige vesener i forhold, ja, jeg synes edderkopper er litt kule dyr.

Kakerlakker, derimot, er noen uvesener. Ser du en av dem, gjemmer det seg minst 1000 stykker i nærheten, som bare venter på mørket slik at de kan kravle omkring. Kravle omkring og være ekle; de sprer en hel haug med smitte; salmonella og annen faenskap.

Ja, de er så ekle at du hører det når du tråkker på dem; det knaser så lyden skjærer seg igjennom marg og bein. Følesen er ikke til å ta feil av. Det er noe eget, helt ultraguffent med det å tråkke på en kakerlakk.

Og skulle du tråkke på en mamma-kakerlakk, så har disse udyrene innrettet seg så sleipt og viselig at du bidrar til å spre hele slekten utover bare med et eneste steg. Ungene er nemlig gjemt under magen på mamma'en; hun bærer rundt på en hel liten koloni med smådjevler.

Jeg fatter ikke at verden er slik innrettet at det må finnes slike tvers igjennom ufordragelige, utspekulerte og gyslige vesener for å opprettholde et biologisk mangfold. Kakerlakker er jo ren ondskap!

Nei, takke meg til edderkopper, slanger, øgler, skorpioner, frosker og hårete åmer - vi hadde klart oss lenge med dem icon_wink.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg til at jeg har de fleste av de "vanlige fobiene" som edderkopper, slanger, biller (-også jeg med dette nicket da ...icon_razz.gif) (- etter å ha lest Vibekes svar - må kakerlakker også langt opp på listen min) og andre småkryp, har jeg skikkelig høydeskrekk. To trinn oppover en stige og jeg blir kvalm. (Og verre og verre blir det.. så om 10 år eller så må jeg vel gå med bøyde knær ..icon_lol.gif

I tillegg har jeg en litt sær fobi mot å måle blodtrykk (helt ulogisk) men får total angst - og da blir jo ikke trykket noe bedre...icon_rolleyes.gif

_________________

LilleBille

Gjesp.gif

[ Dette Innlegg er endret av: LilleBille den 2002-06-04 11:53 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: LilleBille den 2002-06-04 11:57 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ja kakkerlakker er helt forferdelige. grøss og gru.

edderkopper er jo helt harmløse, plager meg overhodet ikke.

jeg var livredd katter før, ikke noen ren fobi, men av en eller annen grunn var jeg sikker på at alle katter hadde til hensikt å angripe. og her sitter jeg nå med pus i armkroken og har det så koselig som bare det.

slangeskrekk er et kapittel for seg. jeg har det ikke, men opplevde en gang at min tante var skrekkslagen fordi jeg hadde på meg noen vagt slangeformede øredobber! måtte bare ta dem av og gjemme dem his vi skulle være i samme rom.

min særeste fobi, som jeg heldigvis har vokst av meg, var for malerier av edvard munch. når man vokser opp i oslo er det uunngåelig å bli dratt med på munchmuseet en del ganger med barnehage og skole. hver gang spydde jeg av skrekk inne på museet. hvert besøk satte i gang en runde med mareritt hver natt i minst et halvt år der jeg drømte at bildene kom vaggende inn på rommet mitt på rad og rekke for å ta meg. jeg spydde i universitetets aula og når jeg var på besøk hos noen med en munch-reproduksjon på veggen. selv om jeg var i et annet rom i huset, kunne jeg ikke føle meg trygg, og fikk nye mareritt når jeg kom hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig ingen helt skikkelige fobier, men jeg har "skrekken" for flere ting som f. eks:

Høyder!!!

Folk jeg ikke liker!!!

Trange rom eller mye folk!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke klovner, ikke engang på tv. Jeg får ofte mareritt av det! Jeg har snakket med foreldrene mine om det, og de tror kanskje jeg har blitt skremt en gang da jeg var liten.

Og så er jeg livredd for flammer/ild/bål, og tør omtrent ikke ta ut en pizza av ovnen.

Og andre "klovne-vesener", som disse pantomimene eller hva det kalles.

GRØSS!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

eg har fobi mot fobier.

hææææææææææ

nei da har fobi mot stoooooooooooooore høyder.

edderkopper;andre krypdyr, veps,bier (er alergisk mot vepse,mygg,klegg,knotte stikk)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får totalt angst av mus. Fullstendig hetta, blir helt hysterisk og det kjennes ut som om jeg slutter å puste og får virkelig vondt. Min eks. var meget klar over dette og tok det veldig seriøst og han ville ALDRI ha gjort noe for å utsette meg for dette. Vi hadde mus i vår første leilighet, og jeg gikk inne med vintersko på bena, trampet rundt og ropte og skrek for å "skremme" musen bort. Når han jobbet nattevakter, sov jeg hos foreldrene mine. Når jeg så ble gravid, var jeg sikker på at redselen min kom til å skade fosteret, evt. at jeg ville komme til å abortere....heldigvis flyttet vi. Jeg blir totalt forstyrret og klarer ikke å være fornuftig.

Får nesten samme reaksjon på kakkerlakker. Og jeg som elsker å være i syden.

Kunne nok aldri ha vært "Robinson-deltaker".

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tankespinning rundt dette emnet nå som jeg har lest gjennom alle svarene.... Jeg disser ingen for det de er redde for, men... here it goes;

Hva er egentlig grunnen til at dere er så redde for disse tingene. Har vært borti flere som er så ufattelig redd for å fly, MEN ingen har flydd før!!!! Hva er det da?

Jeg vet at de fleste er redde for et eller annet. Sikkert jeg også, men ikke som jeg kommer på nå. Jeg synes selvfølgelig at edderkopper og slanger er ekle, men jeg er ikke redd dem. Heller har jeg ikke sånn kjempelyst til å kose og klappe dem da...(",)

Men la meg vri dette til; HVORFOR er dere redde? Det mest logiske ville vel vært om dere har hatt en grusom opplevelse med akkurat disse dyrene eller hendelsene?

Jeg tror kanskje at folk i dag blir veldig påvirket av hverandre, mange er jo "redde" de samme tingene osv. Håper jeg ikke har støtt noen nå for dette var ikke rettet slik. Bare lot tankene falle på hvorfor, jeg...

klems *12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deter det som er poenget med FOBI: Det kan ikke helt forlkares, bare en (som oftest) ubegrunnet sterk frykt...

Jeg var mørkredd men satte meg i mørket ti det gikk over... vel iallefall nesten. Liker ikke skogen og smale veier, men klarer gå der...

er redd for gjenferd/spøkelser hehehe DET er en FOBI!!- voksne mannen...

Var redd for høyder, kurerte den også, nesten...

Men er ikke komfortabel på mørke esnomme steder når det er mørkt, og jeg hører lyder... icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Fobier ja... Jeg har flere av de men jeg vet ikke om jeg kan kalle alle for fobier...

Here goes:

Marker!!! Alle sånne små ekle ting som er slimete og kravlene... æsj æsj æsj!!!

Det er så ille at jeg vil kremeres når jeg dør for jeg orker ikke tanken på å bli spist opp av mark... meitemark og de små hvite er aller verst!! Jeg blir kvalm bare noen snakker om det så da kan dere kanskje tenke dere hvordan jeg har det nå som jeg sitter å skriver om dem! Ikke klarer jeg å spise på lenge heller... Det værste er når det regner på sommeren for da kommer disse vanvittig ekle skapningene frem...

Edderkopper: noen ganger blir jeg småkvalm og svimmel når jeg finner edderkopper. Jeg orker ikke å kaste dem ut og iallefall ikke drepe dem. Når pappa skal hjelpe meg, min søster eller mamma med det må jeg gå i et annet rom.

høyder: Ikke veldig høye høyder, men et par meter.. da blir jeg svimmel da!!

Ellers kan jeg vel nevne at jeg blir bare mer og mer mørkredd og har en følelse av at noen går bak meg hele tiden. Det værste er når jeg kommer hjem om kvelden og lukker døren bak meg. Da er jeg lynkjapp med å låse, for jeg forventer å se en hånd som forter seg å ta tak i døra før jeg rekker å lukke den... Eller at noen skal stå under trappa å ta tak i bena mine når jeg skal legge meg.

Det var iallefall de jeg kom på nå! Føler meg nesten tragisk men det er bra det er flere av oss!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har dentodofobi. Frykt for at tannbørsten skal falle ned i do!! *fnis*12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blod!

Bare tanken på blod får meg til å brekke meg, og jeg begynner å klø på hele kroppen. klarer ikke å sitte stille...

Ganske upraktisk, da...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krabber........ fytterakker'n!!!

Ææææhhh! Ngggggh!

Klarer dem bare ikke.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er kjemperedd for edderkopper. Når jeg ser en (liten eller stor) begynner jeg å grine og må ofte kaste opp. Nummer 2 på listen må være utstillingsdukker. De er dødsekle!

*klem* Jenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...