Gå til innhold

25-års grense på førerkort.


AnonymBruker

  

26 stemmer

  1. 1. Hva bør førerkortgrensen være?

    • 16 år
      1
    • 18 år
      15
    • 20 år
      8
    • 23 år
      1
    • 25 år
      1


Anbefalte innlegg

I en artikkel i vg i dag står det at den svenske trafikkforskeren Ulf Björnstig mener at førerkortgrensen bør være på 25 år.

"Det er avisen Västerbottens-Kuriren som skriver om utspillet fra trafikkforsker og professor Ulf Björnstig, som sannsynligvis vil skape en del debatt hos söta bror.

Björnstig peker på at ungdom er tungt overrepresentert i ulykkesstatistikken, og mener den eneste løsningen er at de ikke får lov til å kjøre bil før hjernen deres er fullt utviklet.

Han sier til avisen at ungdommer har langt vanskelig for å stå imot gruppepress, enn det modne 25-åringer har."

"Ideen om å heve aldersgrensen på førerkort er ikke ny for svenskene. Også her hjemme har det kommet lignende tanker fra forskere:

- Unge menn er ikke bare uerfarne sjåfører, men også umodne mennesker, sa seniorforsker ved avdeling for transportsikkerhet på SINTEF, Dagfinn Moe, i 2009.

- Det er frontallappene i hjernen som styrer disse vurderingene, og de er ikke modnet før i 25-årsalderen, sier Moe." vg.no

Artikkelen i sin helhet kan leses HER.

Bør grensen heves? Hvordan skal dette kunne fungere i praksis for de som er under 25 og allerede har lappen, skal de miste den igjen? Jeg kan ikke se hvordan dette skal fungere. Hva mener du?

Anonym poster: 6addf55fc14a55097c733f62958c8124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner tanken, men ser ikke hvordan det skal gjennomføres i praksis.

Anonym poster: 9fb61b6d7f6d376a0e6b8528625e5c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja....vanskelig å si.

Både litt for og imot. 25 år er for høyt. 20 kanskje, under tvil. Tenker bare på meg selv at jeg hadde skole og jobb og barn i en alder av 25 år. Skulle jeg da ha tatt buss alle de veiene hadde jeg nok droppa skole. Det hadde blitt for tungvindt.

Mange er allerede godt etablerte når de er 25 og da syns jeg det er litt dumt at ikke de skal kunne ha mulighet til f.eks, å ha enkelte jobber der man trenger førerkort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja....vanskelig å si.

Både litt for og imot. 25 år er for høyt. 20 kanskje, under tvil. Tenker bare på meg selv at jeg hadde skole og jobb og barn i en alder av 25 år. Skulle jeg da ha tatt buss alle de veiene hadde jeg nok droppa skole. Det hadde blitt for tungvindt.

Mange er allerede godt etablerte når de er 25 og da syns jeg det er litt dumt at ikke de skal kunne ha mulighet til f.eks, å ha enkelte jobber der man trenger førerkort.

Det er det jeg tenker på også. Jeg er ikke 25 enda, men er gift i jobb, egen bolig etc. Om jeg ikke kunne kjørt bil nå, hadde jeg ikke kunnet hatt den jobben jeg har heller (en av kravene til stillingen jeg er i, er førerkort). Og ikke minst, i mange deler av landet er kollektivtrafikken for mangelfull, for eksempel for de som bor litt landlig til, hvor siste buss går kl. 19.00. Da ville mange av disse plassene blitt uaktuelle for unge voksne å bosette seg på, rett og slett fordi det kunne blitt utfordrende ift jobb, ingen jobbb ingen penger, ingen penger ingen bolig..

Anonym poster: 6addf55fc14a55097c733f62958c8124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 25 enda, men er gift, i jobb, egen bolig etc. skulle det stå.

Anonym poster: 6addf55fc14a55097c733f62958c8124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forbyr man bilkjøring reduseres ulykkene enda mer. Man må nesten regne på kostnadene ved å forby folk under 25 å kjøre bil, det gir færre jobbmuligheter, lengre reisetid, osv.

Anonym poster: 79378683ef874fb101db2a48721b9199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man burde heller ta de japanske reglene noen hakk lengre. del biler inn i klasser basert på motorkraft og faktisk evne til hastighet. lag aldersgrenser eller eventuelt nødvendige antall år med førerkort som begrensing for hva klasse bil man får kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag som hverken Sverige eller Norge har infrastruktur for - en slik økning i førerkortalderen blir vel heller som urbaniseringspolitikk å regne. Dessuten er det et mindretall unge som er utsatt.Helt imot, jeg.

Anonym poster: 19ba02fbadc49141dbb33f8b46871652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...