Gå til innhold

Hvilken dialekt snakker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blanding mellom Bodøværing,Helgelending,Vesteråling og Finnmarking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensdialekt, men litt "forfinet" (ikke kunstig, grunnet området jeg har vokst opp i) så jeg sier hverken eg, dokkar eller vetsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangersk, ikke den røffe typen :)



Anonymous poster hash: 61184...b4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er opprinnelig fra Bergen, men dialekten er nokså avslepent etter år på "andre siden av fjellet". Både ord og tonefall er påvirket av den lokale dialekten, så det kalles kanskje knoting? :fnise:

Endret av Ingeborg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg snakker sunnmørsk. Ikke ålesundsk altså, føler det er viktig å presisere dette, da jeg opplever at folk ikke helt vet forskjellen, selv om den er rimelig stor.



Anonymous poster hash: 9f10c...9f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Bor i Oslo. Snakker en blanding mellom standard østnorsk og dannet dagligtale med tykk L.

Ingen i familien vet hvorfor jeg har den tykke L'en, men jeg ble født og bodde første leveår i et engelsktalende land- så antakeligvis kommer det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Bor i Oslo. Snakker en blanding mellom standard østnorsk og dannet dagligtale med tykk L.

Ingen i familien vet hvorfor jeg har den tykke L'en, men jeg ble født og bodde første leveår i et engelsktalende land- så antakeligvis kommer det derfra.

Men ingen engelskspråklige har tjukk L? Sikker på at du ikke mener den såkalte østfold-L'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Peanut

Men ingen engelskspråklige har tjukk L? Sikker på at du ikke mener den såkalte østfold-L'en?

Egentlig så er det sånn at jeg har ikke tykk L i de fleste ordene. Har tykk L i ord som "ball" og "alle" på norsk. På engelsk har jeg tynn L i samme ord. Alle andre ord med L i seg blir sagt med tynn L. L alene blir sagt med tynn L.

Veldig vanlig at folk tar meg for å komme fra Østfold (på bakgrunn av ordene "ball" og "alle"), men jeg har ingen tilknytning der overhodet. Derfor er det litt rart. Kan nevnes at jeg bodde i Trøndelag et sted en periode som barn så kanskje det kan være noe der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er det sånn at jeg har ikke tykk L i de fleste ordene. Har tykk L i ord som "ball" og "alle" på norsk. På engelsk har jeg tynn L i samme ord. Alle andre ord med L i seg blir sagt med tynn L. L alene blir sagt med tynn L.

Veldig vanlig at folk tar meg for å komme fra Østfold (på bakgrunn av ordene "ball" og "alle"), men jeg har ingen tilknytning der overhodet. Derfor er det litt rart. Kan nevnes at jeg bodde i Trøndelag et sted en periode som barn så kanskje det kan være noe der...

Det du beskriver er såkalt Østfold-L. Tjukk L er en helt annen lyd.

Endret av Thought-Fox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Det du beskriver er såkalt Østfold-L. Tjukk L er en helt annen lyd.

Forvirret. :bond:

Hvordan er da en tykk L i forhold til Østfold-L? (Vil gjerne ha et bilde som viser, men finner jo ingenting).

(Jeg begriper nemlig ikke hvorfor jeg har den L'en ettersom jeg ikke har noe som helst tilknytning til Østfold...)

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Østfold-L er ikke begrensa til Østfold da, den er bare mer vanlig der. Den er i ferd med å bli mer vanlig andre steder i landet også, bl.a. i Oslo. Dette kan kanskje gjøre det litt klarere?

Tjukk L finnes ikke bare i stedet for vanlig l, men i noen ord også i stedet for rd. Jeg sier for eksempel joLe, gaL og boL, ikke jorde, gård/gard og bord.

Endret av Thought-Fox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Inspirert av "mest sexy dialekt". Så, hvilken dialekt snakker du? Anonym poster: 1930da8a9bb98fd71e1f4418e2dac41a

Her går det i delvis hedmark , pluss litt akershus.Rar blanding
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...