Gå til innhold

Hvilken dialekt snakker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Litt som Fjørtoft? Haha!

Hvordan er det han snakker da? Går ut i fra at man hører det veldig godt på han, det gjør man ikke på meg. Folk her på østlandet legger ikke merke til det, for dem høres det bare vestlandsk ut. Det er hjemme de kommenterer det, da jeg forfiner noen endinger og enkeltord i tillegg til at tonefallet mitt er noe endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakker helt vanlig østlandsk. Snakka "Lillehamring" før i tida, men etter å ha flytta litt rundt her og der har jeg helt mista dialekta :( sitter igjen litt, men det er så lite at det knapt merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne si bare trøndersk, men etter 7 år på østlandet snakker jeg en svært utvannet form for trøndersk.

Snakker kav inntrøndersk idet jeg treffer en annen trønder eller noen hjemmefra ringer meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er østlending. Snakker ganske pent med innslag av totning. Skulle ønske jeg hadde en "skikkelig" dialekt. Det er så sjarmerende med de som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker en veldig avslepen og inkonsekvent form for gudbrandsdalsdialekt.

Anonym poster: b0736f64d53c2cd60fb8485861b82f0a

Nei, bygda jeg kommer fra ligger nok mer midt i dalen.

Anonym poster: b0736f64d53c2cd60fb8485861b82f0a

Vinstra, f.eks.?

Anonym poster: 34dd46905ea747c22d50d4d036006f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo-dialekten er dødd ut. Jeg savner den dialekten som hørte til Arbeiderklassen i Oslo. Selv om den er "en dialekt bare fattige pratet" så var det en del av Oslo-identiteten. Det er sjelden, veldig sjelden, at man hører denne i dag.

Anonym poster: b4df548f29fef90ae6bbad00adbf0b23

Det var ikke bare en Oslo-dialekt, men flere. Noen over her nevner Vålerengelsk, og du kunne høre forskjell på den og Torshau-dialekt.

Selv er jeg fra Groruddalen, men snakker ikke egentlig dialekten min lenger. Tingen er at man får dårlige tilbakemeldinger på det, eller at folk henger seg opp i hvordan man prater i stedet for hva man sier, og etter hvert blir man "oppdratt" til å normalisere talemålet sitt.

Mye av det samme skjer med innflytter-dialekter, men jeg et klart inntrykk av at det er langt mer akseptert å snakke Vågåmål enn Vålerengelsk, merkelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var ikke bare en Oslo-dialekt, men flere. Noen over her nevner Vålerengelsk, og du kunne høre forskjell på den og Torshau-dialekt.

Selv er jeg fra Groruddalen, men snakker ikke egentlig dialekten min lenger. Tingen er at man får dårlige tilbakemeldinger på det, eller at folk henger seg opp i hvordan man prater i stedet for hva man sier, og etter hvert blir man "oppdratt" til å normalisere talemålet sitt.

Mye av det samme skjer med innflytter-dialekter, men jeg et klart inntrykk av at det er langt mer akseptert å snakke Vågåmål enn Vålerengelsk, merkelig nok.

Dessverre er det slik at de fleste østlandsdialekter blir sett på som stygge, "harry" og dumme. Mens sør/vest/nord-norske dialekter er bare sååå flotte.

Anonym poster: c62b9d4535896a912a939ce1ec5c1f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne si bare trøndersk, men etter 7 år på østlandet snakker jeg en svært utvannet form for trøndersk.

Snakker kav inntrøndersk idet jeg treffer en annen trønder eller noen hjemmefra ringer meg :)

Sier du å vårrå, å være, eller å vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...