Gå til innhold

Hvilken dialekt snakker du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Je preiker odøling.

Anonym poster: 9377909deaa6d17310d68a526f119cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Østlending med litt totning i. Bruker konsekvent a-endringer, sier mjølk, fløyte, bannan (og andre slike ord hvor man legger trykket på en annen stavelse enn "oslomål" gjør), skuff med U, ikke O, skrivi/drivi etc. Litt bredt med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårrå. (jeg er vokst opp i det som het Skeynafylki i riktig gamle dager :P )

Har blitt mer bevisst den siste tida på å "ta tilbake" dialekta min og, så det blir bredere og bredere til daglig :P

Hvorfor er det så viktig å "ta tilbake" dialekten din? - Når du sier at den derfor blir bredere og breder, må vel det fortolkes at den blir mer og mer særegen, spesiell og vanskelig å forstå for andre?

Jeg savner tiden da folk gikk inn for å moderere sine dialekter, for lettere å gjøre seg forstått. I dag har vi et dialekt-helvete her i Norge, hvor alle på død og liv skal snakke sitt eget avkroksmål, som alle andre sliter med å forstå.

Jeg syns synd på utlendinger som kommer til Norge. "Hver nordmann, sitt språk!" Ikke rart at språkkunnskapene er i forfall.

Anonym poster: cfec02991555a54ca6c41c41adf5e1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å "ta tilbake" dialekten din? - Når du sier at den derfor blir bredere og breder, må vel det fortolkes at den blir mer og mer særegen, spesiell og vanskelig å forstå for andre?

Jeg savner tiden da folk gikk inn for å moderere sine dialekter, for lettere å gjøre seg forstått. I dag har vi et dialekt-helvete her i Norge, hvor alle på død og liv skal snakke sitt eget avkroksmål, som alle andre sliter med å forstå.

Jeg syns synd på utlendinger som kommer til Norge. "Hver nordmann, sitt språk!" Ikke rart at språkkunnskapene er i forfall.

Anonym poster: cfec02991555a54ca6c41c41adf5e1fc

Kanskje fordi man identifiserer seg med dialekten sin? Jeg velger å se på "dialekt-helvetet", som du så pent kaller det, som en berikelse av det norske språket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje fordi man identifiserer seg med dialekten sin? Jeg velger å se på "dialekt-helvetet", som du så pent kaller det, som en berikelse av det norske språket.

Derfor ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi man identifiserer seg med dialekten sin? Jeg velger å se på "dialekt-helvetet", som du så pent kaller det, som en berikelse av det norske språket.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Knotmål.

Er sør-vestlending og har bodd på østlandet siden jeg var sytten.

Jeg har også en tendens til å plukke opp diverse dialekter og begynne å snakke med den dialekten jeg blir snakket til med. Så dialekten min er helt på tur, det er såvidt jeg klarer å snakke "riktig" når jeg er hjemme på ferie. :P

Gjør det samme på andre språk også, noe som til tider kan føre til mye moro. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker Oslodialekt, moderat riksmål kan det vel kalles.

Oslodialekt skrives med liten o.

Anonym poster: 83d2a13ab1e3845e5038f1b3ea962457

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...