AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #121 Del Skrevet 15. januar 2013 Surndaling.. Anonym poster: 5674d638ab79c1bf623d71df899dfeea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #122 Del Skrevet 15. januar 2013 Oppdaling. Anonym poster: 83d2a13ab1e3845e5038f1b3ea962457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blur Skrevet 16. januar 2013 #123 Del Skrevet 16. januar 2013 Grenlandsk dialekta her. Er vel vikværsk det går under som. Men jeg prater så bredt at folk sliter med å forstå meg innimellom. Men jeg er veldig glad i dialekta mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lehmkuhl Skrevet 16. januar 2013 #124 Del Skrevet 16. januar 2013 Stavangååår 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 16. januar 2013 #125 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg snakker en ganske «pen» versjon av Oslo-dialekten. Mye en-endinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wilmap Skrevet 16. januar 2013 #126 Del Skrevet 16. januar 2013 ekte trøndersk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #127 Del Skrevet 5. april 2013 Dytter denne, jeg. Hvilken dialekt snakker du? Anonym poster: 1930da8a9bb98fd71e1f4418e2dac41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #128 Del Skrevet 5. april 2013 Bor i Akershus. Har ikke noe utpreget dialekt vil jeg si. Prater sånn folk flest gjør i det området litt utenfor Oslo. Ikke så "fint"som Oslo-dialekten med andre ord. Ganske kjedelig i grunn. I stedet for å si "Er ikke du på skolen?", så sier jeg "ække du på skolen?". Blir også litt a-endinger, slik som sovna, boka, drikka, flytta. Skulle ønske jeg hadde en litt mer spennende dialekt egentlig. Er jo så mange fine dialekter! Anonym poster: 22f27029c6336ed7c66449fd6a1cf758 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #129 Del Skrevet 5. april 2013 Oppvokst på Oslo vest og snakker deretter. Sier "hytta", men sier "jakken" og "boken. De aller fleste ord har -en-endelser, og "ei" brukes ikke selv der jeg har a-endelse i bestemt form. Nei, det er ikke tilgjort. Merker dog at noen herfra prøver å dra det enda lengre iblant, ved å si f.eks. "jenten". Det er helt greit når du er bergenser, men det er ikke greit når du er østlending. Snakker sikkert litt kjedelig, men samtidig er det såpass normalt og nøytralt at det ikke er noen plage heller. Jeg er for øvrig veldig glad i alskens særpregede dialekter. Mye sjarm i norske dialekter. Anonym poster: fc552eb978e756df7941a86aea7ff346 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stripen Skrevet 5. april 2013 #130 Del Skrevet 5. april 2013 Stavanger/Sandnes-dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 5. april 2013 #131 Del Skrevet 5. april 2013 Jeg vil ikke være for spesifikk - men en nordvestlandsk dialekt som jeg har tviholdt på aloe mine år på østlandet. Forstå'kje du meg? Offa då, eg ska snakke s-a-k-t-e. Folk som knoter høres fjernt ut. Dialekter er rå! Digger imnnlandsdialektene oppover Gudbrandsdalen og rundt om på Hedmarken. Ære være odalsreggae. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 5. april 2013 #132 Del Skrevet 5. april 2013 Nå ble bildet mitt av deg enda hottere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2013 #133 Del Skrevet 3. juni 2013 Noen som ikke har svart her? Jeg snakker altså bergensdialekt. Anonym poster: 1930da8a9bb98fd71e1f4418e2dac41a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 4. juni 2013 #134 Del Skrevet 4. juni 2013 Oslosk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fandenivoldsk Skrevet 5. juni 2013 #135 Del Skrevet 5. juni 2013 Nordlending/trønder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kiramin Skrevet 5. juni 2013 #136 Del Skrevet 5. juni 2013 Litt forskjellig. En blanding av nordnorsk og østlands. Er opprinnelig nordnorsk, men har flyttet endel att og fram Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristismile Skrevet 11. juni 2013 #137 Del Skrevet 11. juni 2013 Kristiansandsdialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2013 #138 Del Skrevet 11. juni 2013 Jeg er verken språkinteressert eller rettskrivningsfanatiker, men jeg snakker veldig "korrekt" Oslo Vest dialekt/sosiolekt, veldig nært opp til skriftlig riksmål. F.eks bokEN, klokkEN, dørEN, hyttEN, syv, tyve, femogtredve (jeg vet at det er "feil" i forhold til den moderne tellemåten, og jeg er bare "33" år så egentlig er det litt rart at jeg teller slik, men jeg har blitt påvirket av foreldrene mine, og av å bo i Oslo Vest/Bærum)... Kun med noen unntak følger jeg riksmålets mest konservative former, jeg sier ikke "sne", men "snø", jeg sier også "nå" og ikke "nu" (valgfritt på riksmål). Tonefallet mitt er også ganske "riksmål" (kanskje litt som Dronning Sonja, men mer ungdommelig såklart). Jeg er faktisk ikke språkinteressert, så jeg vet ikke hvordan man skal beskrive dette Oslo Vest-tonefallet, det er noe jeg har lurt litt på!... - Hjelp meg gjerne, dere som faktisk har kunnskap her?... - Et litt nasalt tonefall kanskje, mer løftet og "opp", mer positivitet i tonefallet?... Parodien på tonefallet er kanskje rollen "Juni Lunde" i Hotel Cæsar? Jeg har merket at når jeg snakker med personer fra Oslo Øst så blir jeg oppfattet som overlegen etter 30 sekunder kun grunnet tonefallet mitt, samt det at jeg prater tydelig, og dette syns jeg er veldig sårende og TRIST! Jeg er ikke overlegen i det hele tatt, jeg har faktisk vurdert å moderere talemåten min for å passe bedre inn... :cry: Når dette er sagt, så syns jeg at den flotteste dialekten i Norge er Bergensk, på tross av at jeg ikke har familie der selv... Trøndersk kan også være fint, Østfold- og Hedemark dialekt syns jeg høres koselig og sympatisk ut, ikke harry slik enkelte hevder... Alle som holder på dialekten sin fortjener en applaus, jeg vet selv at det kan være vanskelig! Anonymous poster hash: 436cc...d01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mckinley Skrevet 25. juni 2013 #139 Del Skrevet 25. juni 2013 Sørlandsdialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillaFrosk Skrevet 25. juni 2013 #140 Del Skrevet 25. juni 2013 Jeg er nordlending, og har dialekt deretter (.. ganske sør i nordland). "E pratæ sånn, førr e e frå nor'lannj!", Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå