Gå til innhold

Pumping - erfaring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å pumpe litt, og det går veldig bra.

Hvor mye / ofte er det lurt å pumpe for å ha i frys? Stemmer det at det er lurt å blande morsmelk i grøt når baby skal begynne med det?

Har tenkt å la mannen gi flaske av og til, når er passende alder å starte opp med dette?

Anonym poster: 06bfec2261110215c0c56e3a4a1b6d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Jeg pumpet når jeg hadde skikkelig spreng. Etterhvert pumpet jeg hver kveld før jeg la meg (da sov han en stund før mating) slik at vi hadde til grøten dagen etter. LIllegutt likte i hvert fall grøt med morsmelk mye bedre enn med vann (brukte hirsegrøt fra Holle, ikke de man får kjøpt i dagligvaren). Brukte også morsmelk i middagene hans.

Dere kan prøve med flaske når ammingen er gått seg til. Vi begynte da han var seks uker, men han tok aldri flaske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Det er ikke vits å pumpe så mye at du har et fullt lager i fryseren. Prøv først om babyen tar flaske og om han vil ha fryst melk. Min lille tar flaske, men vil ikke ha melk som har vært fryst.

Jeg har ikke brukt MM i grøt eller annen mat. Når man skal blande grøten så blir det bare styr med temperaturen. Morsmelken skal ikke varmes opp til mer enn maks 40 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Når man skal blande grøten så blir det bare styr med temperaturen. Morsmelken skal ikke varmes opp til mer enn maks 40 grader.

Det er jo ikke styr i det hele tatt :) Et lite vannbad og vips så er melken varm nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pumpet mye pga overproduksjon. Fikk ikke særlig bruk for melka til mat (ga ikke grøt, og syntes det var unødvendig å blande melk i grønnsakene når jeg uansett ammet mye). Men etterkvert som snuppa tok flaske, var det veldig greit at pappaen kunne legge, og etterhvert bestemor, når hun hadde jenta på overnattingsbesøk.

Vi prøvde jevnlig med flaske fra kanskje 2-3 mnd, men det ble ingen suksess i starten. Ta det som det kommer, du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke er noen vits i å ha et stort lager med morsmelk, men det kan være greit å ha en eller to beholdere med "krisemelk" (eventuelt ferdigblandet erstatning i skapet)

Hvis du har brystspreng kan du pumpe litt til det verste trykket gir seg (ikke pump mer, for da øker du bare produksjonen!), den melken kan du fryse ned i beger eller helle over på isbitposer og fryse (perfekte mengder for å tine til grøt).

Så fort ammingen går greit kan man prøve med flaske. Også kan det være greit å gjøre det en gang i blant for å holde det ved like.

Jeg pumper det som trengs dagen før/ samme dag og setter i kjøleskapet. Hvis det er noe til overs etterpå fryser jeg ned det (da har det ikke stått mer enn et døgn i kjøleskap).

Husk å merke beholderen med dato så du vet hvor lenge den har ligget i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...