Gå til innhold

Hvordan har du klart å venne deg til høye hæler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før gikk jeg aldri i hæler, men de siste årene har jeg kjøpt meg et par sko, med veldig lav og tykk hæl. Har veldig lyst til å kunne gå i enda høyere hæler, både fordi det er så fint, men også fordi det er lettere å finne sko hvis de ikke må være lav og tykk.

Har kjøpt et par med litt høyere hæl, men når jeg går rundt ser jeg ut som en gås, i tillegg til at jeg får vondt etter fem minutter.

Så, har dere noen tips og triks? Eller har dere rett og slett bare vent dere til det ved å gå i hælene lenge nok? Får dere ikke vondt lenger?

Anonym poster: c2a3f31e8a339368ad33392793ba8477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en vanesak. Men det skal sies at mange sko blir man aldri vant til, og hvis man skal bruke de, så passer det best på en fest hvor man vet man kan sette seg ned, og ikke mye gåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, jeg får jo vondt på tåballene fremdeles i noen av skoene, man må lide for skjønnheten:) Men jeg får ikke vondt etter 5 min da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte gummiputer tilmå nederst i høyhælte sko, og brukte dem på jobb. En kontorjobb, hvor jeg sitter foran pc 80 % av tiden. Det gjør underverker, spesielt når du prøver å bare gå normalt uten å tenke for mye over at de er høye. Men ikke gå med dem når du skal gå eller stå lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å gå med det hver dag, så ble jeg vant til det.

Nå bruker jeg høye hæler på skolen hver eneste dag. :)

Anonym poster: 9dece2ac8ee0097a50bc96f36fd7722b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går kun i oppoverbakker!

Anonym poster: c2c637a3bb1ced4fb47b4fcb8155db39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får heller ikke til å venne meg til høye heler:P Men noe ligger nok i at 36 blir litt for stort og det hjelper jo ikke akkurat:\ Så må alltid ha sko med en eller annen form for snøring, reimer eller noe jeg kan snørpe godt til så skoen faktisk sitter fast på foten og ikke står igjen på bakken etter meg :fnise: Men likevel så sier jeg max 8 cm(med mindre jeg er dritings, for da kjenner jeg ikke at jeg får vondt, lol^^,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man blir jo mer vandt med det tilslutt. gå gradvis oppover i cm så er det kanskje lettere å gå pent. jeg begynte selv med noe jeg ikke anser som hæler lengre engang å nå syns jeg 16cm er helt greit å bruke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man blir jo mer vandt med det tilslutt. gå gradvis oppover i cm så er det kanskje lettere å gå pent. jeg begynte selv med noe jeg ikke anser som hæler lengre engang å nå syns jeg 16cm er helt greit å bruke. :)

16 cm. er godt gjort. Det betyr at du går mer eller mindre på tåspissene slik en ballettdanser gjør... ;)

Anonym poster: bc3f1591338b530d9aa41d3cea8c03eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marianne4388

Jeg begynte rett på de høyeste jeg fant, men øvde på å gå med de hjemme når jeg støvsugde eller vasket gulvet. Da kunne jeg liksom lene meg på gulvkosten om jeg holdt på å snuble :fnise:

Etterhvert gikk det helt fint og da begynte jeg å gå med hæler blandt folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 cm. er godt gjort. Det betyr at du går mer eller mindre på tåspissene slik en ballettdanser gjør... ;)

Anonym poster: bc3f1591338b530d9aa41d3cea8c03eb

blir ikke helt tåspissene da for skoene ha jo platå:), men man finner faktisk youtube videoer hvor jenter går med sånne ballerinasko med hæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir ikke helt tåspissene da for skoene ha jo platå :), men man finner faktisk youtube videoer hvor jenter går med sånne ballerinasko med hæl.

Jepp, jeg har sett det, og det ser helt merkelig ut at de klarer. :)

Når det er platå så blir jo ikke den reelle hælhøyden 16 cm. 5 cm. platå = 11 cm, noe som er mer levelig. ;)

Anonym poster: bc3f1591338b530d9aa41d3cea8c03eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det er nå en tråd om høye heler; er det noen som kan fortelle meg åssen dere får pumps til å sitte på beina?:P Lim? :fnise: Jeg må alltid ha snøring på mine sko, for pumps får jeg ikke til å sitte bake på helen selv når jeg stapper jævelskapet fult av såler både her og der.

Anonym poster: 2b488b127e3e5cab08c82af04c3b3d3a

Anonym poster: 2b488b127e3e5cab08c82af04c3b3d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har sett det, og det ser helt merkelig ut at de klarer. :)

Når det er platå så blir jo ikke den reelle hælhøyden 16 cm. 5 cm. platå = 11 cm, noe som er mer levelig. ;)

Anonym poster: bc3f1591338b530d9aa41d3cea8c03eb

jepp,har ett par med det og de er da super behagelige ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nok mulig å gå pent i helsefarlige sko, men du verden som det hjelper å velge sko som faktisk er gode å gå i.

Passform: Skoen må passe til foten din, og her er det en rekke hensyn å ta. Har du brede føtter? Høy vrist? Lange, eller kanskje store, tær? Det at det er mulig å presse store tær ned i en pensko med spiss tupp, betyr ikke at det er en sko som fungerer for deg. At du endelig finner sko med skyhøye hæler i størrelse 35, betyr ikke at du bør gå med dem. Jo mindre føtter, jo mindre å balansere på, og det verste du kan gjøre er å kjøpe sko av denne typen: http://4.bp.blogspot...d+and+white.jpg . Det er som å be om beinbrudd. Har du vettet i behold må du (helst) velge en lavere hæl, og sørge for at skoen har litt platå foran, slik at fotstillingen jevnes ut. Ikke velg en mindre størrelse fordi du tror det får deg til å virke mer feminin. Bruker du 41, så bruker du 41, selv om du kan klare å presse deg inn i en 40. Sitter 42 bedre enn 41 som du vanligvis bruker, så velger du den i 42.

Materiale: Materialet på både sko og hæl har mye å si for komforten. Er skoene mest til pynt, kan man for så vidt kjøpe seg sko i plast, men har du tenkt til å gå rundt, kanskje danse, og ha dem på en stund, er skinn et veldig godt valg. Syntetiske materialer bør helst unngås, men det kan hjelpe litt med en god skinnsåle/skinnfor inni. Om alt er syntetisk, blir det veldig fort klamt, og syntetisk former seg ikke etter foten på samme måte som skinn. Hælen bør være støtabsorberende (enten hele, eller den nederste delen), men den må ikke være for myk heller - da blir det bare vanskelig å holde seg på beina. Man kan også velge hard hæl, men da er det superviktig med en god såle som demper støtene.

Godt håndverk: Dette glir selvsagt litt over i de to andre kategoriene, men folk som vet hva de driver med, vet hvordan de skal bygge opp en sko. Fotstilling er helt avgjørende om man vil unngå skader, og som en ekstra bonus er det lettere å gå pent når skoen tar hensyn til anatomien. Uansett hvor sexy man mener det er, er det rett og slett ikke bra med en bratt vinkel på skoen. Jo høyere hæl, jo mer viktig er det at platået foran på skoen jevner ut den bratte kurven. Det blir aldri det samme som å gå barbeint, men det er viktig at det ikke kun er den fremre del av foten som tar all belastningen. Føles det som om man går rundt på tå, er det helsefarlig. Har skoen korrekte proposjoner, vil hælen ta sin del av vekten.

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Poenget til Antlers vedrørende viknelen mellom hæl og såle er av avgjørende betydning, og skiller godt håndtverk fra lavere kvalitet.

Dersom du ikke har det vi kaller 'god holdning' (haken opp, ryggen rett med en liten bue i korsryggen) så vil dette påvirke måten du beveger deg på i høye sko.

Bevegelse i hoften vil bli mer fremtonet.

I slike tilfeller blir belastningen på mange ledd mindre gunstig.

Om du har riktig holdning, tar bevegelse med hoftene og avlaster tåballene med en silikonpute, så er resten bare øvelse/trening.

Lille-pus sine høyeste er et par Miu-Miu med 11,5 cm hæl og et 1 cm innebygget platå.

Høydedifferansen mellom hæl og tåballer blir dermed 10,5 cm.

Jeg vil tro det er nært grensen for de fleste av oss ;)

Edit: Kanskje legge inn bildet av nevnte sko slik at man også ser tykkelsen på hælene.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å gå hjemme i et par på ca. 10 cm. Vaklet meg rundt omkring til jeg fikk dreisen på å bevege meg i dem, så begynte jeg å øve på å gå pent i dem også. Dette er vel 12 år siden, nå kan jeg gå både pent og lenge på opptil 13 cm (det høyeste paret jeg har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loverdose

Jeg passer alltid på at skoen har et par cm platå, slik at de blir lettere å gå med. Jeg kjøpte meg for eksempel et skopar med hæl på 10 cm, uten platå. Endte med såre bein etter 10 meter og pingvin gange. I ettertid kjøpte jeg et nytt skopar med hæl på 11cm og 3-4 cm plattform. Null problem! Ikke vondt i beina, enkle å gå i og fantastisk behagelig. Platåen gjør at det blir mer behagelig å gå. For eksempel de Jeffery Campbell skoene som er så populære (litas), de har enormt høy platå og skoene er faktisk kjempe behagelige å gå med. Sko uten platå er derimot helt forferdelige å gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...