Gå til innhold

Når søke foreldrepenger?


Lærerinna

Anbefalte innlegg

Er i uke 18 nå. Når må vi begynne å fylle ut papirer osv? Fyller vi ut for meg først og så for pappaen?

Vil gjerne ha det inn med teskje... ;) Er helt grønn, og er redd jeg vil utsette dette så lenge som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed av min jordmor om å søke ca 2 mnd før termin. Du vet...NAV kan være litt trege og gjerne med litt kluss i systemet hvis du er uheldig..Så vær ute i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke sende inn papirene før du er i uke 28 (du trenger en bekreftelse på graviditet som ikke kan skrives ut før da), og det er anbefalt å sende dem inn senest 4 uker før du går ut i permisjon.

Ordner arbeidsgiverne deres med permisjonen eller gjør dere det selv? Dersom dere gjør det selv så synes jeg det er greit å sende inn alt samlet. På jobbene våre nå kan vi bare informere lønningskontoret om når vi skal ha permisjon, og så ordner de det for oss.

Det er mulig å endre på datoer etterhvert, det eneste som ikke kan endres på er om dere skal ha 80% eller 100% dekning. Vi har som regel først sendt inn skjema om at jeg skal ha alt unntatt fedrekvoten, og så sendt inn nye skjema når vi vet når jeg skal tilbake på jobb. Jeg synes det er greit å kjenne litt på det, dersom man har en arbeidsgiver som er litt fleksibel.

Husk å ta kopi av alt dere sende inn. De mister alltid et eller enn annet skjema eller vedlegg som må ettersendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke søkt før etter 26 svangerskapsuke - har akkurat søkt så 28 stemmer ikke nå i allefall.. før det vil nav avslå søknaden. Det står inne på sidene under søknaden.. Du må ha ett skriv fra lege som bekrefter at du er gravid over uke 26.

Far å mor kan søke på samme skjema - etter de nye skjemaene de har laget nå.

Endret av kittykatt85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NAVs hjemmesider står det at man skal søke 8-6 uker før man skal gå ut i permisjon. Hvis man søker tidligere må man levere ny bekreftelse på arbeidsforhold og inntekt. Fra NAV sine sider:

Når bør jeg søke?

Du bør søke fire til seks uker før du skal ha foreldrepenger/engangsstønad. Hvis du søker tidligere enn dette, må du dokumentere arbeidsforhold og inntekt en gang til. Det er viktig å være oppmerksom på at stønadsperioden til mor ved fødsel senest starter tre uker før termindatoen

Periodene som er forbeholdt mor, perioden som er forbeholdt far og fellesperioden må tas ut sammenhengende. Hvis du ikke ønsker det, kan du søke om utsettelse. Du søker om utsettelse på eget skjema «Utsettelse eller gradert uttak av foreldrepenger (fleksibelt uttak) – NAV 14-16.05».

Dersom du ønsker å utsette uttaket av fedrekvoten, må du huske å søke om dette innen siste dag i fellesperioden for ikke å tape stønadsdager. Denne datoen står i mors vedtaksbrev om foreldrepenger. Søker du for eksempel fem dager for sent mister du fem dager av fedrekvoten. Søker du for eksempel tre uker for sent mister du tre uker.

Du bør også søke fire til seks uker før du ønsker perioden utsatt eller du ønsker gradert uttak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! :) Jeg er som sagt helt grønn, så vet ikke om det er jeg eller arbeidsgiver som ordner. Men jobber i det offentlige... om det har noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke søkt før etter 26 svangerskapsuke - har akkurat søkt så 28 stemmer ikke nå i allefall.. før det vil nav avslå søknaden. Det står inne på sidene under søknaden.. Du må ha ett skriv fra lege som bekrefter at du er gravid over uke 26.

Far å mor kan søke på samme skjema - etter de nye skjemaene de har laget nå.

Uke 26 høres riktig ut det. Er godt mulig jeg husket feil. Er det nytt skjema nå igjen? De endrer det jo hver gang jeg er ute i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke søkt før etter 26 svangerskapsuke - har akkurat søkt så 28 stemmer ikke nå i allefall.. før det vil nav avslå søknaden. Det står inne på sidene under søknaden.. Du må ha ett skriv fra lege som bekrefter at du er gravid over uke 26.

Far å mor kan søke på samme skjema - etter de nye skjemaene de har laget nå.

På skjemaet står det jo innledningsvis at mor og far må søke hver for seg.

Anonym poster: c14a53d37df9c3cde73a08b3bcb53ced

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte vel søknaden til nav i uke 33-34 tror jeg, litt sent, men ventet på at jobben skulle "godkjenne" permisjonen min. Hos oss må man sende inn en egen søknad til lønningskontoret på jobben, for de betaler ut foreldrepengene til meg også får de tilbakebetalt fra nav. Først når jobben hadde godkjent søknaden min om permisjon sendte de lønnsopplysninger videre til nav. Så sjekk med jobben din hvordan dette funker hos dere!

Dette er bare noen uker siden, og da måtte hvert fall mor og far søke hver for seg, altså fylle ut hvert sitt skjema! Fikk beskjed på nav om at søknaden til far bør leveres inn noen måneder før han skal ha sin del av permisjonen.

Anonym poster: 2efaacc780305f43f89315eb78d63b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også anbefale og personlig levere alle papirer på nærmeste nav-kontor hvis du har mulighet til det.. Da kan de se gjennom søknaden og sjekke at alt er riktig, så slipper man at det går flere uker før du plutselig får beskjed om at noe mangler ;)

Og terminbekreftelsen fra jordmor eller lege må være datert etter 26. uke som det ble skrevet over her!

Anonym poster: 2efaacc780305f43f89315eb78d63b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Memories

Jeg leverte da jeg var i uke 34 eller noe. Har enda ikke levert for samboeren, for sjefen hans er treg og skjønner ikke hvordan man fyller ut det der skjemaet om lønnsopplysninger. Underlig nok fikk jeg utbetaling allerede den 22 denne måneden, og permisjonen min begynner ikke før 6 november. Ikke for å kuppe tråden men; er det vanlig? Tror jeg må gå å høre med dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare: CHAT med NAV på familie-sidene på NAV.no..

Takket være denne chatten vet jeg åssen dette funker, endelig ;)

Jeg prøvde først å ringe for å få hjelp, de ba meg dra på NAV kontoret hvis d var noe jeg lurte på.

Tok selv med skjemaene på NAV kontoret men der var det ikke hjelp å få. Jeg måtte jo skjønne (!) at de som satt der ikke hadde den kompetansen, så var det noe med foreldrepenger å gjøre, måtte jeg ringe å snakke med de som svarer på telefon..

Så.. Chat chat chat ! Mas og grav for alt det er verdt. Gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På skjemaet står det jo innledningsvis at mor og far må søke hver for seg.

Anonym poster: c14a53d37df9c3cde73a08b3bcb53ced

Stemmer det - derfor fro vi ned på NAV å fikk de til å forklare i forhold hvordan en skulle fylle ut noen punkter å da gav de beskjed om at vi kunne søke på samme blanket.Vi kunne tilogmed få søke overføring av fedrekvoten på meg da far ser syk å ikke i stand til å ta seg av barnet alene på samme papir... Vi hadde skrevet ut en blankett fra juni og den var for gammel når vi var der i aug :o/ Det er nav i ett nøtteskall ....

Endret av kittykatt85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...