Gå til innhold

Julemat for de kresne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal hilse deg og si at jeg KUN har gode minner fra julen med storfamilien hos mine besteforeldre i oppveksten - SELVOM jeg måtte spise juletorsk og bløtkake.

I alle år har jeg lært barna mine å spise det som blir servert, og aldri kunne jeg tenkt meg å lage ekstramat til sære (bortskjemte) barn.

Dersom barna i perioder ikke likte pinnekjøtt så spiste de tilbehøret som pølser, poteter, kålrabistappe osv. Idag er pinnekjøtt blitt yndlingsretten til de alle tre - så joda, det går veldig fint an å venne barn til å spise det som blir servert.

Hos oss har alltid julen vært kosen, stemningen, samværet og høytiden .. selve maten er noe man lærer å sette pris på etterhvert dersom det serveres noe som ikke er livretten til barnet. Jeg har aldri hatt lov å si at jeg ikke liker noe, og idag er jeg veldig glad for akkurat den måten å ha blitt oppdratt på.

Her må eg si meg enig deg. Da jeg var barn måtte vi spise den maten som ble servert.

I dag elsker jeg all slags mat, og har ganske "voksne" ganer. Mine venner som kun fikk servert mat de likte som barn, sliter veldig med dette som voksne. De "liker ikke" veldig mye mat, og har smaksløkene til en 8åring.

Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men det er min erfaring.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velg noe du har lyst til å spise, og hør heller med verten om det kan bli problematisk å tilberede det. Men som flere har nevnt burde det ikke være noe problem å få varmet opp litt mat :)

Jeg fikk forresten utrolig lyst på pinnekjøtt nå..!

Skrevet

Jeg er heller ikke noe glad i julemat, så vi spiser kalkun med waldorf, poteter og saus på julaften.

Helt fantastisk og alle er fornøyde.

I år skal jeg imidlertid feire hos svigers og det blir en gedigen nedtur matmessig siden det serveres pinnekjøtt der, og etter passerte 20 år så er det faktisk julemiddagen som er høydepunktet på julaften og ikke nissebesøket.

Jeg ville foreslått kalkunskiver i folie, men skinkesteik var jo en mye bedre ide siden det passer sammen med tilbehøret til julematen dere skal spise. :)

• Liker 1
Skrevet

Kalkunbrystfilet fylt med dadler, pinjekjerner og eplebiter! Kan tas med i folie, passer til den vanlige julesausen, og smaker nyyyydelig! Også kan du kanskje få til noen glaserte gulrøtter og smørdampet fersk rosenkål?:)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

jeg er ikke spesielt kresen, men av julematen er det bare rødkål og surkål og poteter jeg liker. Hvorfor er det ok at folk ikke liker kapers, hval og akkar, men om de ikke liker julemat så er det sært?

Endret av Uanonymbruker
  • Liker 3
Skrevet

Jeg regner med de som vokser opp med kapers, hval eller akkar i kostholdets tradisjon spiser det.

Anonym poster: 5c6dbc307bcc5a2106f4af6ed3aa287d

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg regner med de som vokser opp med kapers, hval eller akkar i kostholdets tradisjon spiser det.

Anonym poster: 5c6dbc307bcc5a2106f4af6ed3aa287d

Man trenger da ikke like noe selv om man er vokst opp med det?

Men det var heller ikke poenget. Poenget var at folk får helt bakoversveis om man ikke liker julemat, men sier man at man ikke liker kapers eller smalahove så er det helt ok.

Skrevet (endret)

Må si meg helt enig med TS. Norsk tradisjonell julemat er badet i fett og for meg personlig udelikat mat.

Har ikke spist tradisjonell julemat siden jeg flyttet hjemmefra...

Hva med f.eks andebryst? lett å tilberede og nydelig smak.

Endret av Kim
Skrevet

Må si meg helt enig med TS. Norsk tradisjonell julemat er badet i fett og for meg personlig udelikat mat.

Jeg er enig i andebryst. Det smaker så himmelsk godt og minner egentlig om ribbe. Testsmak det før jul TS. :)

Skrevet

Andebryst med redusert balsamicosaus, og ovnsbakte poteter med urter og karve, og en dæsj seterrømme til servering! :hoppe:

Skrevet

Å, så sulten jeg blir av denne tråden nå! :gjeiper:

Gjest LightBulb
Skrevet

Jeg har også lært at jeg skal spise det jeg blir servert. men det finnes da noen retter jeg ikke liker, dette vet familien og respekterer det. Alle kan ikke like alt.

Så på julaften har vi noe alle liker, Pinnekjøtt, ribbe, julepølser, medisterkaker osv. Alle er fornøyde å spiser seg gode og mette :)

Det er en god idè å ta med deg annet kjøtt du kan varme i ovnen, Det er mange steker du kan kjøpe ferdig stekte som du bare varmer opp. Rein, hjort, okse osv. :)

Skrevet

Jeg spiser heller ikke ribbe og medisterkaker, men jeg liker både akkar og smalahove. Man kan da ikke kreve at alle skal like alt. Til hverdags er jeg enig i at man spiser det man får servert, men på julekvelden må det da være lov å kose seg. Jeg gleder meg til julaften med andebryst med rødvinsaus!

Gjest gjest17
Skrevet

Jeg synes også tipset om ferdigstekt skinestek som du kan ta å varme i ovnen var bra. Da er det lite ekstraarbeid og du kan bruke det samme tilbehøret :-)

Gjest Sophie Magdalene
Skrevet

Da er det snodig at du nevner andebryst, som jo inneholder mer fett enn det meste annet kjøtt.

Hvis man vil ha et mindre fett alternativ til vanlig pinnekjøtt så anbefaler jeg fenabog. Da får man flotte koteletter med masse rent kjøtt - og viktigst av alt, man beholder den gode pinnekjøtt-smaken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...