AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg liker ikke ribbe og medisterkaker som familien spiser. Vanligvis har jeg bare spist poteter og trykket ned en sossis. I år har jeg lyst på noe godt og jeg har fått "tilatelse" fra familien til å spise medbragt. Det må være enkelt å lage siden kjøkkenet er opptatt. Og nå kommer jeg ikke på noe! Ikke fisk og kjøtt siden da trenger jeg komfyr. Suppe er kjedelig. Tips? Anonym poster: 62904c6e61ee9c93f19dcc63be711175
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #2 Skrevet 26. oktober 2012 Voks opp! Anonym poster: b3a41175499de529a61ac3ed2030cb2a 9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 Kan du ikke ha med deg noen skiver skinkestek? Jeg er ikke spesielt glad i ribbe selv, så her serverer vi skinkestek i tillegg. Da kan ribbefolka kose seg med det fettete kjøttet, mens jeg nyter rent og saftig kjøtt. Kjøttet kan pakkes i alufolie og varmes i ovnen sammen med resten av julemiddagen Anonym poster: 93dc77d4bcc891152387ae949df7c052 4
Gjest Elastica Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Julemat for de sære, mener du vel. Ikke kresne.
Alice123 Skrevet 26. oktober 2012 #5 Skrevet 26. oktober 2012 Brødterninger (loff) med mild leverpostei. Høres ut som noe i din gate. 7
Rubies_ Skrevet 26. oktober 2012 #6 Skrevet 26. oktober 2012 Hmmm, er vel ikke så mye julemat igjen om du ikke kan spise kjøtt eller fisk. Kommer på flere julemat-retter du ikke har på listen de, men alle er kjøtt/fisk; Kalkun, skinke, pinnekjøtt, lutefisk, julepølser. Hvorfor kan du ikke lage noe på komfyren hos familien din da?
loffen Skrevet 26. oktober 2012 #7 Skrevet 26. oktober 2012 Skinkestek i skiver i en foliepakke var jo en god idé! Du får kjøpt ferdig skinkestek i skiver, også legger du bare pakken inn i ovenen sammen med ribba. Eller så kan du jo pakke inn en kyllingfilét og gjøre det samme? Trenger ikke komfyren da. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #8 Skrevet 26. oktober 2012 Da kan ribbefolka kose seg med det fettete kjøttet, mens jeg nyter rent og saftig kjøtt. Anonym poster: 93dc77d4bcc891152387ae949df7c052 Kos deg med kjøttet ditt. Jeg skal knaske i vei på svoren. Anonym poster: 5c6dbc307bcc5a2106f4af6ed3aa287d 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #9 Skrevet 26. oktober 2012 Kan du ikke ha med deg noen skiver skinkestek? Jeg er ikke spesielt glad i ribbe selv, så her serverer vi skinkestek i tillegg. Da kan ribbefolka kose seg med det fettete kjøttet, mens jeg nyter rent og saftig kjøtt. Kjøttet kan pakkes i alufolie og varmes i ovnen sammen med resten av julemiddagen Anonym poster: 93dc77d4bcc891152387ae949df7c052 Genialt! Tusen takk! Nå gleder jeg meg nesten Skjønner ikke helt alle de negative kommentarene. Det er da vel ikke så uvanlig å ikke like ribbe, medisterpølser og sossiser? Anonym poster: 62904c6e61ee9c93f19dcc63be711175 5
Gjest EryMax Skrevet 27. oktober 2012 #10 Skrevet 27. oktober 2012 Jo det er uvanlig å ikke like julemat 6
Dolly-Duck Skrevet 27. oktober 2012 #11 Skrevet 27. oktober 2012 pinnekjøtt. Tas med i folie, varmes opp? 3
Djungelvrål Skrevet 27. oktober 2012 #12 Skrevet 27. oktober 2012 Genialt! Tusen takk! Nå gleder jeg meg nesten Skjønner ikke helt alle de negative kommentarene. Det er da vel ikke så uvanlig å ikke like ribbe, medisterpølser og sossiser? Anonym poster: 62904c6e61ee9c93f19dcc63be711175 Syns det er veldig rart at folk ikke liker ribbe, det smaker jo som stekte koteletter, svin indrefilet eller skinkestek. ALT ER JO SVIN! Man trenger ikke spise fettet eller svoren på ribba, det er lov til å skjære det bort. Hadde noen kommet i mitt juleselskap med medbrakt skinkestek hadde jeg blitt dypt flau på deres vegne.... 5
Anglofil Skrevet 27. oktober 2012 #13 Skrevet 27. oktober 2012 For noen merkelige svar. Julaften er en kveld hvor man skal kose seg, ergo er det ihvertfall viktig min familie at alle spiser noe man liker. Det betyr at de som kanskje er sære eller kresne får lov til å spise hva de måtte ha lyst på. Det betyr jo ikke at man ikke spiser det man får servert i hverdagen. Hånlige svar som brødterninger med leverpostei kan man spare seg for, det er tross alt julaften det er snakk om. For mange er dette en viktig dag, også matmessig, og det skulle bare mangle at ts får spise noe hun liker så lenge hun faktisk tar med medbrakt. Som vert ville jeg dog laget noe eget til deg, mest fordi jeg vil at alle mine gjester skal spise noe de har lyst på som en dag som julaften. Jeg liker forøvrig ikke ribbe, ergo spiser jeg ikke det. Jeg spiser dog medisterkaker, men gjorde ikke det som liten. Mamma lagde da karbonader til meg, som jeg spiste til det samme tilbehøret som alle andre i familien. Mvh Yvonne 10
999 Skrevet 27. oktober 2012 #14 Skrevet 27. oktober 2012 For noen merkelige svar. Julaften er en kveld hvor man skal kose seg, ergo er det ihvertfall viktig min familie at alle spiser noe man liker. Det betyr at de som kanskje er sære eller kresne får lov til å spise hva de måtte ha lyst på. Det betyr jo ikke at man ikke spiser det man får servert i hverdagen. Hånlige svar som brødterninger med leverpostei kan man spare seg for, det er tross alt julaften det er snakk om. For mange er dette en viktig dag, også matmessig, og det skulle bare mangle at ts får spise noe hun liker så lenge hun faktisk tar med medbrakt. Som vert ville jeg dog laget noe eget til deg, mest fordi jeg vil at alle mine gjester skal spise noe de har lyst på som en dag som julaften. Jeg liker forøvrig ikke ribbe, ergo spiser jeg ikke det. Jeg spiser dog medisterkaker, men gjorde ikke det som liten. Mamma lagde da karbonader til meg, som jeg spiste til det samme tilbehøret som alle andre i familien. Mvh Yvonne Helt enig med deg! Selv elsker jeg alt som har med julemat å gjøre , men jeg kjenner flere som ikke gjør det, og det må respekteres! 3
globalagogo Skrevet 27. oktober 2012 #15 Skrevet 27. oktober 2012 Hei TS! Jeg er kresen selv, og jeg må si jeg irriterer meg over mange av kommentarene. De kommer sikkert til å irritere seg over mitt svar også: Sossisser er jo rett og slett hæslig, og julemat generelt kan være ganske så feit og ekkel, og når man er matkresen er det ikke sikkert at sånn mat frister, spesielt ikke på en sånn dag som julaften. Nok om det, hva med å lage bakt potet med noe hvitløkssmør feks, (litt mer spennende enn bare kokt potet) og/eller biffkaker du selv lager på forhånd som kan varmes opp raskt i ovnen? Det minner litt om kjøttkaker, men er uten saus, og laget av biffkjøttdeig, mye bedre syns jeg... Ellers er folietipset veldig bra. 2
Gjest Badebuksa Skrevet 27. oktober 2012 #16 Skrevet 27. oktober 2012 Hmmm...... Hva med noe du liker?
Gjest Elastica Skrevet 27. oktober 2012 #17 Skrevet 27. oktober 2012 Poenget mitt er at det ikke er kresen som er rette betegnelsen dersom man har sånne diller, man er sær. Kresen betyr noe helt annet.
Anglofil Skrevet 27. oktober 2012 #18 Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Poenget mitt er at det ikke er kresen som er rette betegnelsen dersom man har sånne diller, man er sær. Kresen betyr noe helt annet. Kommer nok litt an på hva man faktisk legger i ordet. For meg kan det bety to forskjellige ting, enten at man har en veldig selektiv smak, f.eks Hellstrøm vil jeg si er kresen. Samtidig kan kresen også bety at man er skeptisk til mat og ikke liker mange typer forskjellig mat. Utifra ordbøkene mine så kan det også bety to forskjellig ting. Mvh Yvonne Endret 27. oktober 2012 av Yvonne 3
Brunhilde Skrevet 27. oktober 2012 #19 Skrevet 27. oktober 2012 Genialt! Tusen takk! Nå gleder jeg meg nesten Skjønner ikke helt alle de negative kommentarene. Det er da vel ikke så uvanlig å ikke like ribbe, medisterpølser og sossiser? Anonym poster: 62904c6e61ee9c93f19dcc63be711175 Nei, det er absolutt ikke så uvanlig. Jeg kjenner mange som ikke orker så fet mat, og det er helt i orden. Hos oss har vi gjerne løst det ved å servere storfekjøtt i en eller annen variant ved siden av, så har det vært noe for alle. Jo det er uvanlig å ikke like julemat Nei, det er det faktisk ikke. Jeg liker ikke (og kaster opp om jeg må spise) risgrøt og riskrem, men jeg anser meg for å være ganske vanlig og normal allikevel. Syns det er veldig rart at folk ikke liker ribbe, det smaker jo som stekte koteletter, svin indrefilet eller skinkestek. ALT ER JO SVIN! Man trenger ikke spise fettet eller svoren på ribba, det er lov til å skjære det bort. Hadde noen kommet i mitt juleselskap med medbrakt skinkestek hadde jeg blitt dypt flau på deres vegne.... Om man skal fjerne alt fett og svor på ribba, så er det sannelig ikke mye tilbake. - som elsker både ribbe og svor. 5
Gjest Badabing Skrevet 27. oktober 2012 #20 Skrevet 27. oktober 2012 Jeg var heller aldri glad i ribbe, og pølser og koteletter var jeg heller ingen fan av. Men dette var det eneste jeg ikke likte, jeg var ikke kresen ellers. Jeg synes ikke det er rart at man ikke liker mat med masse fett. Synes julemiddag var kjipe greier. På nyttårsaften hadde vi derimot pinnekjøtt, og det likte jeg veldig godt. Pinnekjøtt, gode kjøttkaker eller skinkestek er jo gode tips. Selv spiser jeg en knallgod nøttestek, og endelig koser jeg meg også med julematen. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå